Endelig er Opel klare med firehjulsdreven ladbar familie-SUV. Vi har kjørt Grandland X Hybrid4 i forkant av ankomsten til Norge.

Tekst og foto: David K Andersen

Er du typisk norsk når du kjøper bil, ser dette lovende ut. Mitsubishi Outlander har lenge fått herje fritt på registreringslistene i klassen for ladbare folke-SUVer, men får i år konkurrenter. Grandland X Hybrid4 er en av de første ut, og på papiret ser dette riktig lovende ut.

Selv om alle faller innenfor kompakt-SUV-begrepet, tilhører Grandland, sammen med biler som Nissan Qashqai og VW Tiguan de mindre i klassen, mens Outlander sammen med eksempevis Toyota RAV4, er blant de større. Den ladbare Mitsubishien, er omlag 25 cm lenger enn denne Opelen.

Forskjellen i bagasjeplass er imidlertid ikke så stor, Opelen tar i denne firehjulsdrevne ladbare utgaven 390 liter, mot Mitsubishiens 463. Grandland går i og med elektrifiseringen ned fra 516, med hoveddelen av tapet består av rom under gulvet som nå tas opp av elmotor. Gulvet i bagasjerommet er flatt, og du kan såklart laste høyere enn bagasjeromstrekket de gangene 390 blir i minste laget.

Resten av de viktige faktaopplysningene, er mindre diskutable: 1,6-liters turbo bensinmotor får selskap av en elmotor foran, og en bak, sånn at systemeffekten ender på 300 hestekrefter og 520 Nm. Dermed går 0-100 km/t på 6,1 sekunder, og topphastigheten er på 235 km/t. Rent elektrisk, kan du kjøre i opp til 135.

Mellomaksling finnes ikke, firehjulsdriften kommer av den bakre elmotoren, som sammen med inverteren er plassert inne i det uavhengige bakhjulsopphenget for å stjele så lite plass som mulig. Det er for øvrig denne, som yter 113 hestekrefter, som til vanlig driver bilen når du kjører på ren strøm.

Batteripakken er plassert under baksetet, sammen med bensintanken som rommer 43 liter. Kjøling og oppvarming av batteriet, skjer via bilens AC-system, som selvfølgelig er mye kraftigere enn på de fossile versjonene.

Foran, sitter elmotoren sammen med en vanlig converter-automat med 8 gir. Her er det altså ingen trinnløs enhet å finne.

En ren forhjulsdreven utgave kommer litt senere i år. Den blir rimeligere, og siden den bakre elmotoren mangler, er effekten redusert til 224 hestekrefter.

Batteriet på 13,2 kWt gir oppgitt WLTP-rekkevidde på 59 km på strøm. Gjennomsnitts bensinforbruk er satt til 0,14 liter pr mil, men er såklart helt avhengig av hvordan du lader og kjører.

Grandland X Hybrid4 leveres med 3,7 kW innebygd lader som standard, men 4 000 kroner ekstra, gir deg 7,4, og ladetid hjemme (med veggboks) på to timer.

Via app på telefonen, kan du holde styr på lading, oppvarming og nedkjøling av kupéen før turen starter, og den type funksjoner.

Ellers er det meste likt en helt vanlig fossil Grandland, selvfølgelig med unntak av diverse kjøremodus og ulike former for visning av energiflyt og forbruk via infotainmentskjermen.

I en regntung Schwarzwald, i området der Sveits, Tyskland og Frankrike møtes, fikk vi tid til ett rekkeviddeforsøk. Det ga 39 km. Som er lovende. Du vet, ukjente veier, litt tempo på motorveien, dårlig og kaldt vær og så videre. Det er ingen grunn til å tro at det blir spesielt vanskelig å passere 5 mil en sommerdag i Norge med denne bilen.

Minst like interessant ved dette første møtet, er å erfare hvordan Grandland er å kjøre som ladbar SUV.

I elektrisk modus, som er det bilen selv velger dersom du starter med strøm på batteriet, men som du også kan velge manuelt om du vil, er dette en svært velfungerende doning.

113 elektriske hester holder fint til at du kan akselerere kvikt nok i hverdagsskjøring uten at bensinmotoren starter. Gasspedalresponsen føles naturlig, det samme går for bremsene, som regenererer om du ikke trykker veldig hardt på pedalen.

Stille og begahgelig, er det også: Dekk- og vindstøy plager ikke i fravær av motorlyd. Ikke noe gir oss grunn til å tro at du vil savne bensinmotoren i vanlig kjøring med denne bilen – tvert imot. Det er et bra skussmål.

Skulle du ha lyst til å tråkke på litt derimot, går Grandland X Hybrid4 som bare rakkern. Velg gjerne Sport med knappen ved girvelgeren, og du drar avgårde med seriøst skyv i ryggen.

Selv på Autobahn med fri fart, drar dette på noe helt voldsomt – også når nåla nærmer seg 200. Heller uvant i en kompakt-SUV som dette.

Responsen er dessuten umiddelbar på grunn av elmotorenes evne til å fylle det lille tomrommet som kommer før turbomotoren får fullt trykk.

Det finnes også et kjøremodus som heter Hybrid, og som nok er smart å velge de gangene du skal på langtur og kommer til å bruke opp batteriet uansett. Og så kan du velge 4WD når du trenger ekstra fremkommelighet. Men firehjulsdriften kommer automatisk inn i andre modus også – om det er behov.

Et middels kraftig regenererings-modus, får du om du vipper girvelgeren bakover en ekstra gang, og via infotainmentsystemet kan du om ønskelig velge å la bensinmotoren lade batteriet mens du kjører. Enten helt til det er fullt, eller til 10 eller 20 km rekkevidde.

Den funksjonen gir ikke foreløpig så mye mening, men kan bli viktig dersom en by i nærheten skulle innføre kjøreforbud med fossil fremdrift. Opel har gjort klart for hvordan dette kan arte seg ved å montere et blått lys i frontruta som lyser hver gang du kjører på strøm, sånn at andre kan se det.

Ellers er Grandland seg lik, vi har sansen for hvor enkel den er i alt som er av betjening. Dette er en fullstendig rett frem bil alle kan sette seg inn i, kjenne igjen funksjonalitet fra en hvilken som helst annen bil, og bare kjøre.

Den biten står også for litt av det negative, for det hele blir litt lite fancy i en moderne verden. Instrumentene er fortsatt analoge, og det er liksom ikke noe ved bilen som skriker high-tec ladbar hybrid. For alt jeg vet, er imidlertid det bare en fordel for deg.

Jeg plukker gjerne også en høne når det kommer til forsetene. De er i hardeste laget, og selv om de i likhet med hva du finner i Astra og Insignia er sertifiserte av AGR (den tyske kiropraktorforeningen), føles de mindre, enklere, og som sagt i hardeste laget. Fortsatt bra seter, så kanskje har vi bare blitt bortkjemt hos Opel tidligere.

Fjæringen er også av det hardere slaget, og selv om det aldri blir ukomfortabelt, kunne man noen ganger ønsket mer flyt over ujevnheter i veien.

Fordelen, er selvfølgelig at kjøreegenskapene er riktig så kompetente – Grandland Hybrid4 ligger flatt rundt svingene til SUV å være, og styringen er presis og fint vektet. Du får selvfølgelig også ekstra dynamikk i og med firehjulsdriften.

Fremkommeligheten ble ikke spesielt testet denne gangen, men den hadde ingen problemer med bakkestart på snøføre i bratte bakker og med tyske og dårligere vinterdekk enn vi er vant til her hjemme.

Opel har mer erfaring med biler som dette enn du kanskje tenker på i farten. Allerede i 2011 kom jo Ampera – en ladbar hybrid som gikk 6 mil, og var tidligere ute enn hva som var bra for den.

Også elbilen Ampera-e, som fortsatt er i salg – nå uten ventetid – var svært tidlig ute med lang rekkevidde.

Det er altså ikke uten grunn at Opel i Rüsselsheim er sentrum for mye av den grønne teknologi-utviklingen i PSA, og denne bilen produseres også i Tyskland. Selv om den såklart deler plattform med blant annet Peugeot 3008.

Vi burde dermed ikke være overrasket over hvor velfungerende denne hybriden fremstår etter første møte, men vi er likevel imponert.

Spesielt over hvor fint den fungerer når du kjører på strøm, for ikke å snakke om hvor innmari unna det går om du trykker gassen i gulvet. Sistnevnte er kort og godt skikkelig moro, og lettere avhengighetsskapende.

På minussiden savner vi livligere og mer spennende interiør med mer moderne tech-følelse. Og turteller, forresten. En bil med god 8-trinns-automat og sånne fartsressurser, burde ha det.

Som alltid med plug-in hybrid, i alle fall så lenge du tenker å kjøpe fremfor å lease (sistnevnte er naturligvis mer gunstig med ladbar hybrid), må du gidde å lade, og i dette tilfellet trenge firehjulsdriften og sette pris på fartsressursene. Hvis ikke kan du heller spare 90 000 og kjøpe en forhjulsdrevet 130-hesters bensinvariant med automat.

Det er bra, for som hybrid fungerer dette etter første kjøring utrolig bra, og da er forskjellen helt tydelig, og etter vår mening i høyeste grad verdt påslaget. Den ble plutselig en langt mer spennende og kompetent bil.

Grandland X Hybrid4 starter på 499 900 kroner, men legger du på til 529 900 får du Ultimate-utgaven, som videre kan kostes på til drøye 550 000. Da har du tilhengerfeste og det absolutt alt. Som er mye, det er ikke mye utstyr det er mulig å savne her..

Sammenlignet med de få konkurrentene Grandland X Hybrid4 foreløpig har, er prisen noenlunde tilsvarende, men du får mer utstyr for pengene enn hos Peugeot 3008 Hybrid4, og mye bedre fartsressurser, lenger rekkevidde og mer moderne konstruksjon enn hos Mitsubishi. Valget er således ikke vanskelig for øyeblikket.

Leveransene av Opel Grandland X Hybrid4 i Norge, starter i begynnelsen av mars.

Galleri:

Data:

Opel Grandland X Hybrid4
Pris fra 499 900 (Premium)
Pris testbil 527 900 (Ultimate)
Motortype R4 bensin turbo + 2 x elektrisk
Drivlinje Plug-in hybrid 4WD A8
Motorvolum ccm 1 598
HK system 300 v/6 000 o/min
Nm system 520 v/3 000 o/min
Sek. 0-100 km/t 6,1
Topphastighet km/t 235
Forbruk blandet l/mil 0,14
Forbruk ren el kWt/mil 1,59
Batteristørrelse kWt 13,2
Rekkevidde på el km 59
Utslipp CO2 g/km 32
Egenvekt kg 1 800
Tilhengervekt kg 1 250
Bagasjerom liter 390 – 1 528
Lengde mm 4 477
Bredde mm 1 856
Høyde mm 1 609
Akselavstand mm 2 675