I mars ankommer den første versjonen av nye Volkswagen Golf til Norge. Vi har allerede kjørt bilen, men nå er også ordrebøkene åpne og prisen klar.

Av David K Andersen

Golf 8 er den mest avanserte utgaven av Volkswagens suksessmodell noensinne, den byr blant annet på en rekke digitale løsninger for informasjon og betjening.

ALT OM NYE GOLF LESER DU I DENNE RAPPORTEN FRA FØRSTE PRØVEKJØRING!

Mens ID.3 i fremtiden vil ta seg av de elektriske versjonene, kan norske kjøpere glede seg over at Golf nå vil komme i to ulike ladbare hybridutgaver. I den sportslige enden, får GTE 245 hestekrefter, mens en vanlig Style-utgave vil overta der den gamle GTEen slapp, nemlig med 204 hester.

Først er det imidlertid snakk om 1,5 eTSI-utgaven med 150 hestekrefter og 7-trinns DSG. Den kommer i mars og leveres i Style utstyrsnivå for 397 600 kroner.

Den er rimelig velutstyrt, Style er et høyt nivå (innsteg heter nå Life). Inkludert er ting som adaptiv cruisekontroll, nøkkelløs tilgang og start, rattvarme, stemningsbelysning, 3-soners klimaanlegg, 10-tommers infotainmentskjerm, digital instrumentering, elektrisk justerbart førersete med minne og mye mer.

I tillegg kan du utruste bilen med LED Matrix automatiske fjernlys, Harman Kardon lydalegg med 12-kanals forsterker på 480 W og sub, Head-up display med mer. Transportpakken med tilhengerfeste, ryggekamera og fjernbetjent parkeringsvarmer, blir dessuten helt sikkert populær i Norge.

Øvrige versjoner blir tilgjengelig fra sommeren av. Her dreier deg seg om en 1-liters innstegsversjon med automatgir som standard, de to ladbare utgavene, samt GTI og R. Det hele kompletteres til høsten med 190-hesters TSI med 4Motion. Dieselversjonene vil ikke bli importert til Norge.