Slik skal en SUV Coupe se ut, og heldigvis blir denne virkelighet. Prisen starter på 240 000 britiske pund, og for den prisen får du en Range Rover med bare 2 dører. Ellers mangler den ingenting.
Av Vegar Bjørge
Den har dobbelt så mange seter som dører, altså 4 stykk, og både fører og passasjerer blir tatt godt hånd om. Selv om bilen senker seg automatisk, får man et litt mer klønete innsteg til baksetene. Når man først har kommet på plass der bak, har man derimot ingenting å klag på. Komforten er godt ivaretatt, og man sitter i en stol som ligner mer på stressless enn baksetet i en bil.
Stolene er bedre tilpasset voksne enn barn, og selvfølgelig er det lite ønskelig med sølete barnehagebarn i det utsøkte skinnet, som forøvrig kan lages i forskjellig farge foran og bak.
Opprinnelig var Range Rover en 2-dørs SUV, og det var først i 1981, 11 år etter introduksjonen, at 4-dørs utgaven kom i produksjon. Range Rover ble fort en populær bil for de som trengte en elegant terrengbil. Nå er det færre som tenker terreng når de kjøper Range Rover, og 2-dørs utgaven er mer sportsbil enn arbeidsbil. En 565 hk sterk V8 understreker nettopp dette.
Den ser ikke så stor ut, og designerne har gjort en god jobb med å gjøre den så unik som mulig, uten å ødelegge den typiske Range Rover designen. Akselavstanden er den samme som på 4-dørs Range Rover, men overhengene foran og bak har blitt kutt drastisk.
Rammeløse vinduer er slik det skal være på coupeer, og 23″ alufelger er ikke en tomme for store. Grillen har fått en bearbeiding, det samme har de gjort med bakenden, men igjen i forsiktige former slik at man fortsatt kan se hva slags bil det er. Alle de 999 bilene som blir produsert av Land Rover Special Vehicle Operation, blir håndlaget og får den beste finishen.
Under panseret sitter en V8 på 5,0 liter som yter hele 565 hk og 700 nm. Sprinten til 100 skal gå unna på rundt 5,0 sekunder, mens toppfarten er 265 km/t.
Om du vurderer en Range Rover SV Coupe, er det lurt å være rask. Den kan fort bli utsolgt.
Foto: Land Rover