Av Vegar Bjørge
De tradisjonelle sportsbilprodusentene har lenge visst at elbiler har kommet for og bli, men noen venter i det lengste med å ta til seg virkeligheten. Vi forventer at det fortsatt er noen år til første Aston Martin kommer med bare elmotorer, men det er kanskje nærmere enn du tror. 2023 skal to Lagonda-modeller være klare for stikkontakten, og konseptet ser ganske kult ut.
Den store sedanen har smekre linjer, og form som en Gran Turisimo. Karosseriet er kortere enn i tradisjonelle limousiner, og framtiden blir mye plass i kompakte former. Bakenden er nesten like spiss som fronten, og frontruta starter langt framme. En slik spiss front er nok livsfarlig for myke trafikkanter, men en fordel når man regner rekkevidde. Man får ikke alltid i pose og sekk.
Innvendig skal man sitte godt, uansett hvor man plasserer seg, og denne Lagondaen er også selvkjørende. Man kan snu framsetene så man sitter ansikt til ansikt med passasjerene bak. Baksetet er dessuten av stressless type, og har massasje, ventilasjon, varme og det man måtte ønske seg. At stolene også er i det meste kashmere stoff, sier seg selv. Mer overraskende er bruken av silke på gulv og keramikk i luftdysene og volumknappen. At det i tillegg brukes karbonfiber og vevd ull i interiøret, bør heller ikke forundre noen.
Det som er sikkert er at selv om Aston Martin må gå elektrisk, vil man fortsatt bygge biler med mye effekt. Og selvfølgelig vil kvaliteten bli med inn i framtiden, og i Lagonda Vision Concept er det luksus som gjelder, de beste materialene og utsøkt teknikk. En slik bil, om den skulle på markedet i dag, er bygget for de få, og massene må fortsatt gå til simplere merker.