Hjem Tester Test: Mercedes EQS 450 4Matic SUV

Test: Mercedes EQS 450 4Matic SUV

Samtidig som Mercedes introduserer en helt ny generasjon elbiler, gjør priskutt en etablert toppmodell mer aktuell enn noensinne.

Tekst og foto: David Kordahl Andersen

Du må gjerne være snill, men ser du ut sånn også, er det lett å bli forbigått. Vil man være attraktiv, kommer et tøft utseende godt med.

Riktignok er det snille utseendet på store, elektriske Mercedeser der for en grunn. De skal gli lett gjennom lufta og få ekstra god rekkevidde.

Men det er ikke fritt for at utseendet, kanskje ikke har vært en fordel. Salget har gått tråere enn man kunne vente.

Stor bil

Spekulasjoner til side, er en annen konsekvens av snille linjer og lite aggressiv front, at bilen ser mindre massiv ut enn den er.

For dette er en diger bil. Glem Volvo EX90, Kia EV9 og BMW iX: Mercedes EQS SUV er med sine 5,13 meter henholdsvis 9, 12 og 16 cm lengre.

Som ikke er så rart om vi tenker oss om – bokstaven som kommer etter EQ, indikerer overklasse.

Det ikke ubetydelige arealet doningen tar opp, gir glimrende konsekvenser for en familie med ønske om noe mer.

Baksetet holder kongelig standard, det er ikke mange bilene der ute som byr på en mer komplett andre seterad.

Alt er digert: Døra, plassen, setene i seg selv. Det er ikke ofte vi ser seteputer i baksetet som hadde gjort forsetene i de fleste biler bedre. Avstanden ned til gulvet er problemløs siden dette er en høy SUV, så med enkel tilgang og elektrisk justering som lar deg finne perfekt sittestilling, er du i mål som passasjer.

Testbilen er også utstyrt med en tredje seterad. Der er komforten selvsagt ikke den samme, men like fullt imponerende og dermed også brukbar for flere enn familiens korteste medlemmer.

Aller bakerst ruver et bagasjerom på 565 liter (195 bak tredje rad). Dropper du tredje seterad, tar den 645. Med baksetene nedfelt, lastet opp til taket, snakker vi over 2 kubikkmeter.

Resterende praktiske punkter leverer på samme nivå: Du kan trekke 1 800 kg tilhenger og plassere 100 kg på taket.

Mercedes EQS SUV er perfekt for familien med store plassbehov og komfort-krav for flere enn de foran.

Mange, mange mil

Også på plass bak rattet føles bilen stor. Dashbordet er enormt, de fleste vil kjenne seg ganske små bak rattet. Helt etter boka i en Mercedes S.

Men jeg bruker faktisk litt tid på å justere meg inn her. Nettopp fordi alt føles stort. Når det først er gjort, er jeg klar for mange timer.

Her gjelder det å ikke la seg lure av at setene de første minuttene kan føles mindre spesielle å sitte i enn de du finner i enkelte rivaler der bestemte konturer med en gang gir den helt spesielle følelsen av at noen har jobbet ekstra med dem.

I EQS SUV, merker du først hvor uvanlig vellykkede de er, når andre biler begynner å gjøre deg sliten. Etter mange mil.

Mens alle de milene håndteres, har du et førermiljø som gjør det enkelt å få gjort det du ønsker.

Testbilen er utrustet med Hyperscreen, som betyr et førerdisplay rett foran deg, en egen skjerm for passasjeren, og til slutt en enorm 17,7-tommers skjerm midt i. Flaten er 141 cm bred.

Det fungerer godt, Mercedes-løsningen med nærmest liggende skjerm forholdsvis lavt nede i dashbordet, er mye bedre å bruke enn påklistrede plater oppe på toppen.

Den er enklere å nå, og enklere å trykke på. Den store skjermflaten gir dessuten mulighet til å ha flere ting fremme samtidig, uten at noe blir for smått og krever konsentrasjon for å treffe under kjøring.

Rattknappene er ikke ideelle, men fungerer greit nok, og jeg savner et fysisk volumhjul – enten der eller i midtkonsollen.

Materialbruk og byggekvalitet holder høyt nivå, dette er mye bedre enn hva du finner i enkelte konkurrerende premium-merker med behov for kostnadskutt for å betale elbil-investeringene. Om vi er helt på verdig totalfølelse for en Mercedes med S i navnet, er muligens en annen sak.

Men en solid porsjon luksusfølelse har du, og den kan selvsagt påvirkes av mange valgmuligheter. Men da stikker fort også prisen avgårde.

Den mest komfortable fjæringen i noen bil?

Men la design, baksete og kvalitetsfølelse ligge i noen avsnitt. La oss snakke om det som gjør denne bilen til noe for seg selv.

Vi vet at store og tunge elbiler trenger luftfjæring og gjerne også andre hjelpemidler for å levere god flyt langs veien uten at kjøreegenskapene blir tvilsomme når det går fort i svingene.

Og vi har luftfjæring her såklart. Men den fungerer ikke i praksis som hos konkurrentene. Dette er kort og godt hakket over.

Du har ikke bare den typiske flyten på god vei som luft gir, her takles også de skarpe ujevnhetene andre sliter med. I tillegg til at større hindringer du gjerne senker hastigheten for og stålsetter deg en aning mot, rett og slett ikke merkes i det hele tatt.

Jeg er usikker på om det eksisterer et mer komfortabelt chassis enn dette, i noen bil.

Kjøreegenskapene er også gode, men det sier seg selv at sport ikke er hensikten. Heldigvis.

I starten kan EQS SUV virke i største laget å håndtere, du sitter som sagt nede i noe som føles, og er, digert.

Så snart bilen beveges og du faktisk begynner å kjøre, forsvinner den følelsen.

Litt takket være hjelpemidler som kameraer og alt det der, men hovedsakelig på grunn av hele 10 grader sving på bakhjulene. Det er nærmest komisk enkelt å parkere, rygge og lirke seg rundt trange steder.

En genial side-effekt, er at rygging med tilhenger også blir en lek. Nesten som på et vogntog der tilhengerfestets lange avstand fra bakakslingen gjør at draget på hengeren kan styres aktivt når det rygges, kontrollerer du her tilhengerens bane utrolig enkelt. Du nærmest skyver den dit du vil ha den, som om du dytter en lett tilhenger dit den skal på nesehjulet.

Imponerende forbruk

450 og ikke 580, betyr 360 hestekrefter fremfor 544. Det gjør at 0-100 km/t tar 6 i stedet for 5 eller 4 sekunder – som du kommer ned på med større motorer i denne eller i konkurrenter.

Det merkes faktisk. På den måten at du kan trykke gasspedalen i gulvet når du skal kjøre forbi, uten at det er ukomfortabelt for passasjerene, eller gjør at du raskt må slippe opp for å unngå førerkortbeslag.

Akkurat passe med krefter, der altså – jeg merker at dette føles balansert og riktig i denne bilen og at jeg bryr med null om at den ikke er raskere.

Og så er det den snille formen da. Som sammen med enormt batteri på 108 kWt netto kapasitet gir utrolig rekkevidde.

Med tanke på at EQS SUV veier 2,75 tonn, er det enkelt å holde lavt forbruk, i testperioden lå EQS SUV på rundt 1,7 kWt per mil i landveiskjøring og mellom 1,8 og 1,9 enten det ble kjørt med tilhenger på rundt 1 000 kg, eller uten men med høyere tempo på motorvei.

Dette er faktisk den første elbilen jeg har kjørt det 15 milene fra Oslo og hjem til meg selv, og fortsatt hatt mer enn 50 mil rekkevidde igjen. Tenk litt på den: Selv etter to timer langs landeveien, gjenstår det 50 mil.

Sakens anledning

Kanskje er det litt utseendet, men nok mer prisen, som har gjort denne bilen til et sjeldent syn – selv i Norge.

Det er også prisen som gjør at vi nå tester denne bilen på nytt – tre år etter at den kom.

Den er nemlig kuttet kraftig.

Testbilen koster drøye 1,2 millioner kroner inkludert følgende utstyr (hold pusten): Tilhengerfeste, 10 graders firehjulsstyring, Hyperscreen, panorama soltak, Burmester lydanlegg, parkeringspakke med 360-graders kamera, head-up display, Digital Light, varme i rattet, memory-seter, luftfjæring, elektrisk justerbare bakseter med varme, servolukking av dører, luksus hodestøtter og 21-tommers felger.

Det er over 300 000 kroner mindre enn tilsvarende bil med mindre utstyr kostet for to år siden.

Enda viktigere: Det gjør at du kan nyte en S uten at påslaget mot andre 7-setere slår deg i bakken.

Tiden er inne for å sette Mercedes EQS SUV tilbake på shoppinglisten.

Galleri:

Data:

Mercedes-Benz EQS 450 4Matic SUV
Pris fra 1 199 900
Test 1 250 300
Motortype Elektrisk x 2 4WD
HK 360
Nm 800
Sek. 0-100 km/t 6,1
Topphastighet km/t 210
Forbruk blandet kWt/mil 2,09
Egenvekt kg 2 765
Tilhengervekt kg 1 800
Bagasjerom liter 645 – 2 100
Lengde mm 5 125
Bredde mm 1 959
Høyde mm 1 718
Akselavstand mm 3 210
Bakkeklaring cm 25 (hevet på luft)
Taklast kg 100
Hurtiglading 200 kW 10-80% 31 min
Batterikapasitet kWt 118 netto
Rekkevidde WLTP 648