Endelig en kompakt crossover som virkelig utnytter elbilens fordeler: Nye EV3 er suveren på plass. Men Kia tar seg godt betalt.
Tekst og foto: David Kordahl Andersen
Det vært hakk i plata. Det føles som om elbil-produsentenes folk gjentar det samme på hver eneste lansering: Den elektriske plattformen bilen bygger på, gjør det mulig å utnytte plassen ekstremt godt.
Problemet er at det stort sett ikke er sant.
De aller fleste elbilene har med unntak av kneplassen i baksetet, ikke mer plass.
Bare Tesla virker til å få dette til. De andre stiller med bagasjevolum som gjerne er mindre enn hos sine fossildrevne klassekamerater, i tillegg til at potensialet for et bagasjerom foran, for det meste ikke utnyttes i det hele tatt.
Men Kia har fått los. Se på EV9. Bare en håndfull cm lengre enn en BMW X5, men åpner du dørene og kikker inn, minner synet du møtes av mer om varerommet i en Mercedes Sprinter. Den er gigantisk på innsiden, og ekstremt fleksibel.
At nye EV3 er på samme spor, er lett å skjønne – den ser ut som en baby-EV9. Kantete og ganske tøff form gjentar seg – bare i mindre format.
I seg selv tyder selvsagt det på at innsiden byr på god plass, og kikker du litt nærmere på utvendige detaljer, blir det enda klarere.
Det er ikke bare de muskuløse skjermene rundt hjulene som buler ut, selv bakluka er dratt så langt bakover at den ser ut til å befinne seg bak selve støtfangeren.
Og før jeg forteller deg hvor god plass EV3 faktisk har på innsiden, må Kia tildeles skryt for nettopp design.
I en verden av såpestykke-formede crossovere, så mange i antall fra kjente og ukjente merker at selv du som virkelig følger med, neppe vil klare å nevne alle, er det mildt sagt forfriskende å se en ny bil med helt egen design.
Se det – jammen er det ikke fortsatt mulig å tegne noe helt nytt – som ser skikkelig fett ut.
Skal være familiens hovedbil
EV3 måler 4,3 meter på lengden, og klasser derfor inn blant de mindre SUVene og crossoverne. Tenk Volvo EX30 eller Smart #1. Men også mer tradisjonelle kombier som Volkswagen ID.3 og Renault Megane.
Kiaen slår imidlertid total knockout på samtlige. Bagasjerommet tar utrolige 460 liter. Det er ikke bare 44 prosent større enn i Volvo EX30 som tar 318, det er bare 8 prosent mindre enn i den 65 cm lengre storbilen BMW iX.
Og det går ut over baksetet eller? Neida – ingen fare.
Det er kanskje ikke sløsende som i EV6, men her er det mer enn nok plass også for voksne. Den firkantede og litt høyreiste formen betyr også at avstanden fra seteputen og ned til gulvet er riktig, slik at knevinkelen er god.
Om spørsmålet er hvordan Kia har fått til dette, eller hvorfor konkurrentene er så langt unna, er vanskelig å avgjøre. Jeg heller mot det siste.
Av andre praktiske detaljer, varierer tilhengervekten mellom 500 og 1000 kg avhengig av batterivalg, som ikke er fullt så imponerende – men samtidig ok med tanke på størrelsen.
Taklast er fine 80 kg, mens bagasjerommet foran tar 25 liter og dermed egner seg til ladekabelen og ikke mer.
Med under punktet, er også oppbevaringsplassene innvendig, som spesielt utmerker seg mellom forsetene. Der kan alt fra drikkeflasker til vesker plasseres.
Du har også en plate integrert i midtarmelenet som kan skyves ut og bli til et bord. Like velegnet til PCen som hamburgeren fra drive-thru-luka.
Apropos luke, er mangelen på det, til ski, bilens eneste virkelig svakhet i denne kategorien.
Kia sier det kanskje viktigste poenget med EV3, er at den til tross for sine beskjedne utvendige mål, skal være stor nok til å fungere som familiens hovedbil. Å konkludere med full måloppnåelse, er ikke vrient.
Lang rekkevidde
At dette kan være familiens hovedbil skyldes ikke bare at den har plass til folk og bagasje, men også at rekkevidden er på over 600 km.
Jeg kjenner ikke til at noen har montert et så stort batteri i en så liten bil tidligere, EV3 har plass til 81,4 kWt.
Mange har imidlertid ikke det behovet i en bil som dette, så den leveres også med 58,3 kWt og rekkevidde rundt 435 km avhengig av utstyrsnivå og hjul. Ikke dårlig for størrelsen det heller.
Hurtigladingen er ikke like imponerende på papiret, de to batteripakkene kan skilte med henholdsvis 128 og 101 kW makseffekt, men Kia sier det er mulig å beholde høy effekt lenge. En halvtimes tid kreves for 10-80 prosent SOC – det er ikke imponerende i seg selv – men samtidig temmelig bra med tanke på rekkevidden du sitter med idet du ruller ut på veien igjen.
Begge batteristørrelsene kommer med 204-hesters motor på forhjulene. Først i 2026 ventes de firehjulsdrevne utgavene. Da kommer det også en hot GT-versjon.
EV3 presterer imidlertid godt på akselerasjon, til tross for beskjeden motoreffekt. 0-100 km/t tar deg 7,5 til 7,7 sekunder.
Velbygd og komfortabelt
På plass bak rattet, noteres spennende design – omtrent i samme stil som på utsiden. Det er mer utstrakt bruk av resirkulerte materialer enn vi er vant til, og de har tekstur og kvalitet som gir god følelse.
Designdetaljer som feltene setevarme-knappene er plassert i, drar sammen med stoff i deler av dashbordet opp inntrykket ytterligere.
Brukervennligheten er det lite å si på etter denne første testen, Kia har valgt å beholde egne brytere for essensielle funksjoner som klimaanlegg, det er egne knapper for snarveier til skjerm-menyer, og volum justeres med rullehjul både i midtkonsoll og ratt.
Skjermsystemet minner om det du finner i EV9, det er tre flater som flyter over i hverandre: Rett foran deg er førerdisplayet, i midten av skjermen en egen klimaanlegg-del om du vil gå mer i dybden enn hva vippebryterne tillater, mens høyre del som vanlig omfatter infotainmentsystemet.
Sittestillingen er forholdvis rett-opp-og-ned, men heldigvis lav nok i forhold til resten. Dermed føler du at du sitter i bilen og ikke på den.
Setene mangler uttrekkbar lårstøtte, men kan tiltes i framkant. Justeringsmulighetene ellers, for både stoler og ratt, er normalt gode.
Et lite ekstra pluss for at jeg syntes setene virket noe bedre formet, og litt mykere enn i andre Kia-modeller, der de tenderer mot det harde laget og er temmelig konturløse. Jeg sitter fint i denne bilen.
Myk og hard
EV3 er selvsagt lettkjørt, det er ikke bare det faktum at den er elektrisk som står for den biten.
Oversikten fra førerplass er god, og svingradiusen liten, selv om akselavstanden er som på en Sportage. Det gjør det enkelt å snu eller parkere.
I tillegg er gasspedalfølelsen svært velkalibrert, som betyr at responsen føles naturlig og intuitiv når du trykker på den.
Bremsepedalfølelsen er også god, og så har EV3 i tillegg til valgbare nivåer for regenerering, også fått automatikk om du heller foretrekker det. Altså regenerer bilen seg selv ned til riktig hastighet når du tar igjen en som kjører saktere, eller nærmer deg en rundkjøring. Uten at du rører bremsen, eller har fartsholderen aktivert.
Ute på veien er fjæringskomforten god når du kommer opp i hastighet, og støynivået lavt.
I lav fart oppfattet jeg imidlertid EV3 som forholdsvis dårlig på å ta opp ujevnheter i veien. Samtidig blir den veldig myk når den presses i svingene.
Motstanden i styringen er imidlertid fin, og veigrepet tilstrekkelig, så bilen er trygg og forutsigbar. Selv om de gode, dynamiske kjøreegenskapene i bensindrevne modeller som Ceed, ikke ser ut til å være prioritert i EV3.
Konklusjon
Det er litt vrient å bedømme prisnivået Kia har lagt seg på – den er foreløpig uten særlig konkurranse om du setter størrelse, innvendig plass og rekkevidde sammen. EV3 starter på 360 000 med lite utstyr og lite batteri, og ender på halvmillionen med stor batteri og masse utstyr. Om det er for dyrt vil tiden vise, men det er i alle fall ikke billig.
Med unntak av det, og muligens fjæringskomfort og kjøreegenskaper (som jeg kommer tilbake til senere når bilen kan testes over lengre tid i Norge) er det få svakheter å spore.
Snarere tvert imot, setter Kia en ny standard for plassutnyttelse i dette segmentet, og trenger du lang rekkevidde, får du det også. Konkurrentene må med andre ord slutte å prate om plass, og i stedet ta frem tegnebrettet på nytt.
Galleri:
Data:
Kia EV3 | Standard Range | Long Range |
Pris fra | 359 900 | 429 900 |
Pris testbil | 499 900 | |
Motortype | Elektrisk FWD | Elektrisk FWD |
HK | 204 | 204 |
Nm o/min | 283 | 283 |
Batteri kWt brutto | 58,3 | 81,4 |
Sek. 0-100 km/t | 7,5 | 7,7 |
Topphastighet km/t | 170 | 170 |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,49 – 1,58 | 1,49 – 1,62 |
Egenvekt kg | 1 725 | 1 810 |
Tilhengervekt kg | 300 | 1 000 |
Taklast kg | 80 | 80 |
Bagasjerom liter | 460 + 25 | 460 + 25 |
Lengde mm | 4 300 | 4 300 |
Bredde mm | 1 850 | 1 850 |
Høyde mm | 1 560 | 1 560 |
Akselavstand mm | 2 680 | 2 680 |
Bakkeklaring cm | 14 | 14 |
Ombordlader kW | 11 | 11 |
Hurtiglading makseffekt | 101 kW | 128 kW |
Rekkevidde WLTP | 434 km | 601 km |