Hjem Nyheter De første bildene: Kia EV3

De første bildene: Kia EV3

Med et par detaljer i boks, kan dette bli den kompakte, elektriske crossoveren du vil ha. Her er det vi vet om nye Kia EV3.

Av David K Andersen

Den nye elbilen fra Kia kan synes å gå rett i strupen på sin egen bror Niro, de to bilene er ikke helt ulike i størrelse. Det skiller bare noen cm på akselavstand, mens Niroen er 14 cm lengre. Så nykomlingen er faktisk hakket mindre – men kanskje uten at egentlig betyr noe.

I tillegg er Niro en multiplattform-bil som kommer i hybridutgave også (ikke i Norge), mens EV3 er en nyutviklet, dedikert elbil.

Plattformen er en ny versjon av E-GMP som vi kjenner fra EV6 og EV9, men altså mindre. Og uten 800V-systemet. Her er det 400V og maks ladeeffekt på 102 kW for det lille batteriet, og 128 for det store.

Det skal ta rundt 31 minutter å lade begge fra 10 til 80%, som er greit, men kanskje også litt skuffende for en helt ny elbil som dette. Her er det merkelig at ikke Kia benytter sjansen til å legge seg merkbart foran konkurrenter som Volvo EX30 eller Volkswagen ID.3.

På papiret ser imidlertid det ut til å være ett av få punkter EV3 ikke imponerer på.

Lang rekkevidde

Den vil nemlig komme med to batterier – 58,3 og 81,4 kWt. Begge ledende for klassen, du får hele 600 km rekkevidde med den store batteripakken. Den lille skal gi 410 km.

På plass og praktiske egenskaper ser også dette veldig bra ut, interiøret har blant annet godt med lagringsplass her og der – inkludert en stor og fleksibel midtkonsoll med et bord som kan felles ut.

Bagasjen tar 460 liter, og foran er det frunk på 25. Bakseteplassen er dessuten betydelig bedre enn i Volvo EX30. Som kanskje bare skulle mangle – dette er en større bil.

Men gjennomlastingsluke eller tredelt nedfelling av baksetet mangler, så skiene må på taket.

Tilhengervekten er på 1000 kg.

Som vanlig tenker Kia bærekraft, interiøret er i stor grad bygget i resirkulerte materialer. Seter, taktrekk, gulvmatter og armelene er blant elementene, og du kan lese mer om hvordan materialene er fremstilt ved å scanne en QR-kode på dashbordet.

Mini-EV9

Designstilen minner mye om EV9 både på utsiden og innvendig, det er tydelig, litt kantene og skiller seg bra ut i mengden.

Opplegget med tre skjermer følger fra EV9, du har to 12,3-tommere, avbrutt av en mindre 5-tommer mellom dem. Og knapper for essensielle funksjoner beholdes. -Vi har ikke troen på at alle knapper skal bort, sier Kias designsjef Karim Habib til Autocar.

En mulig ulempe, i alle fall fra starten av, kan være at EV3 kun leveres med forhjulsdrift. Motoren er på 204 hestekrefter, men det er definitivt rom for trekk på alle fire i denne klassen.

Faktisk er det kanskje nettopp her det største potensialet i det norske markedet ligger akkurat nå: En kompakt elektrisk crossover akkurat stor nok til en liten familie, men med lang rekkevidde og firehjulsdrift. Med god pris.

Så om Kia får til det, og den kommende firehjulsdrevne utgaven ikke bruker for lang tid på å dukke opp, er dette fort den kompakte familiebilen du leter etter.

Europeisk lansering av EV3 skjer over sommeren.