Hjem Tester Test: Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet

Test: Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet

GTS-utgaven befester grepet om betegnelsen som den perfekte allround-911en. Men er det Cabriolet du skal ha?

Tekst og foto: David K Andersen

En facelift av dagens 911 står og banker på døra, men det tar en god stund før du får den, spesielt i kombinasjonen GTS uten tak. Så la oss ta inn våren, varmen og sola i det som om alt stemmer, kan være noe det aller beste en bilentusiast kan finne på å frakte seg selv rundt i.

911 helt uten tak, har siden produksjonsstarten i 1982 (frem til det var Targa alternativet for vind i håret), vært et fast og populært alternativ.

Dagens 992-generasjon kom som Cabriolet bare uker etter introduksjonen av coupéen i 2019.

Taket, som inneholder avstivende magnesium-elementer i overflatematerialet for å takle høye hastigheter (bilen gjør over 300 km/t), felles automatisk opp og ned på rundt 12 sekunder. Operasjonen kan gjøres i opp til 50 km/t.

Kikker vi nærmere på GTS-biten av testbilen, dreier det seg som vanlig når de tre bokstavene kommer sammen, om en modell som tetter gapet mellom S-versjonene og Turbo.

Motoren er den samme som i den rimeligere versjonen, men her har den turboladede treliteren 480 hestekrefter og får samtidig 20 Nm ekstra, sånn at vi havner på 570.

Med 8-trinns PDK dobbelt-clutch automat og firehjulsdrift, fikser testbilen 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Det er 0,2 sekunder raskere enn 991.2 med samme spec. Topphastigheten øker med 1 km/t til 307.

Sportseksos med eget lydbilde og litt høyere volum, er også på plass.

Det er imidlertid mer enn motoren som gjør en GTS. Hjuloppheng, fjærer og dempere er hentet fra Turbo (men modifisert), og du får PASM (adaptive dempere) som standard. Bilen er i tillegg senket 1 cm, og bremsene er hentet fra Turbo-utgaven.

Senterbolt-felger i 20-tom foran og 21 bak, understreker sammen med GTSens utvidede bruk av sort kontrastplast her og der, at dette er seriøse saker.

På innsiden går det i sedvanlig GTS-stil med mye Race-Tex (Alcantara-aktig materiale), røde sømmer og sportsseter. Du har Sport Chrono, Porsche Track Precision app og dekktemperatur-måler.

Mer spesielt enn du tror

I en verden der hundretalls elektriske hestekrefter gror på trær i alt som er, kan man lett lures til å tro at 480 ikke høres så voldsomt ut.

Da kjenner du ikke Porsche 911.

Det er ikke uten grunn at 911 er den institusjonen den er. Dette er en helt egen verden. Ikke noe, er likt noe som helst annet. Det er ikke bare alt det rare, som at motoren sitter bak bakakslingen og har tre sylindre skytende babord, og like mange styrbord. Eller at den ser ut som bare en 911 kan.

Nei, dette går altså noe så avsindig unna, at eneste mulighet til å forstå hvilken jobb disse 480 hestekreftene klarer å utrette i denne bilen, må oppleves for å oppfattes fullt ut.

Én ting er å gjøre launch control-starter og bli blåst forover gjennom girene. Men prøv for eksempel å låse den i andre- eller tredjegir, og opplev motorens råskap og spennvidde innen et enkelt girs begrensninger. Da forstås brutaliteten enda bedre.

Selvsagt akkompagnert av den karakteristiske eksoslyden.

Som bare Porsche kan

Kjøreopplevelsen bortsett fra drivlinjen, er akkurat like spesiell. På innsiden er selvsagt alt riktig. Du sitter perfekt i fantastiske stoler, rattet er akkurat passe stort og tykt, turtelleren er dominerende, plassert i midten rett foran deg – og har rød bakgrunn.

Fjæringen imponerer med å kombinere komplett karosserikontroll samme hvor fort du tør å kaste GTSen inn i en sving, eller hvor tidlig du går på gassen ut. Ikke noe setter den ut av spill.

Og til tross for det, er fjæringskomforten langt bedre enn i alt jeg kan komme på med lignende kjøreegenskaper. Redd for at denne bilen kan bli i meste laget til daglig? Ingen fare (selv om det som i alle 911 støyer i overkant mye fra hjulene).

Men styringen. Hvordan får Porsche styringen til å bli sånn? Eller kanskje like gjerne: Hvorfor er det ingen andre som gjør det? Ikke for tung, ikke for lett. Superdirekte, men ikke for brå. Og med en følelse, enten du tenker motstand eller respons, som er dypere enn det meste annet.

Det er den som setter prikken over i-en, og gjør kjøreopplevelsen komplett. Når du sitter i denne bilen langs en svingete vei, er det veldig vanskelig å forestille seg at man heller ville befunnet seg i en annen bil.

Men vent litt. Det er mer.

For alt dette, som gjør 911 generelt og GTS spesielt, til noe helt uvanlig, forsterkes i akkurat denne bilen.

Med himmelen som tak, er det ikke bare sola, luktene, lufttemperaturen og omgivelsene som ufiltrert fyller førerplassen.

Alle bilens egenskaper hopper også et hakk nærmere. Det er som om et i utgangspunktet tynt lag av isolasjon mellom deg og kjøreopplevelsen, blir enda litt tynnere.

Du er litt ekstra med på alt. Kjøreopplevelsen er nærmere, mer tilgjengelig. Fartsfølelsen større. Du føler deg friere. Til å gjøre hva du vil. Kjøre hvor du vil. Men også til å utnytte 911ens potensialet mer. Og oftere.

Om været holder da.

Heldigvis kan du trøste deg med at taket i påmontert tilstand, beskytter i nesten samme grad som om det skulle vært i stål og en del av karosseriet.

Dessuten ser denne 992-generasjon forbasket bra ut også med taket på. Den brede og litt høye bakenden får taket til å se lavere ut også. Nesten som om det skulle vært en senket Speedster-versjon (les tes her) vi hadde om hendene.

Sett fra samme vinkel uten tak, altså på skrå bakfra, kommer også det eneste som fortsatt plager meg ørlite med 911 Cabriolet: Det blir en slags «klund» av bil bak der som er i grenseland proporsjons-messig.

Men sånn er 911 Cabriolet. Den har alltid vært sånn, og selv om den er det i mindre grad nå enn noen gang, er det fortsatt sånn. Noen vil sikkert si det hører med – kanskje har de rett.

Konklusjon

GTS-versjonen er som alltid spesielt attraktiv, den gir deg merkbare bedringer i sportslig retning mot de rimeligere utgavene. Samtidig som den fremstår slankere, lettere og mindre overdådig enn en Turbo. 911ens unike drivlinje og kjøreoplevelse forsterkes med takets bortfall, og lar deg oppleve alt bilen har å by på i mindre filtrert versjon.

MER 911? LES TEST AV DAKAR-UTGAVEN HER!

Galleri:

Data:

Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet
Pris fra
Pris testbil 2 905 000 (2023)
Drivlinje 8A 4WD
Motortype B6 bensin turbo
Motorvolum ccm 2 981
HK 480 v/6 500 o/min
Nm 570 v/2 300 o/min
Sek. 0-100 km/t 3,5
Topphastighet km/t 307
Forbruk blandet l/mil 1,1
Utslipp CO2 g/km 249
Egenvekt kg 1 665
Tilhengervekt kg 0
Nyttelast kg 325
Taklast kg 0
Bagasjerom liter 163
Lengde mm 4 533
Bredde mm 1 852
Høyde mm 1 301
Akselavstand mm 2 450