Det er sjelden det ferdige produktet blir like kult som konseptbilen, men Renault ser ut til å ha klart det. Dette er nye 5.
Av David K Andersen
Det var gode dager for Renault på Genéve-utstillingen forrige uke. Først ble nye Scenic kåret til Car of the Year, og så viser de endelig den nye femmeren i ferdig produksjonsform.
Scenic, som er en konkurrent til nye Peugeot 3008 som vi testet for første gang denne uken, skal forresten kjøres første gang neste uke. Og den har fått norske priser som er meget konkurransedyktige. Med 60 kWt batteri starter den på bare 369 900, mens det store 87 kWt-batteriet som gir hele 622 km rekkevidde, begynner på 439 900.
Men her handler det om femmeren.
Dette er den første bilen på en ny, dedikert elbil-plattform – som kommer til å være grunnlaget for flere kommende modeller fra både Renault og Nissan. AmpR small, heter den, og skal gi fordeler over konkurrerende småbiler med multi-energi-plattformer (for eksempel Opel Corsa).
Blant annet får du helt flatt gulv og lang akselavstand på 2,54 meter. Den største fordelen på papiret, er bagasjerom på 326 liter, mot nevnte Corsa sine 267.
Matcher
Det er interessant å se at Renault har lagt seg på nøyaktig samme linje som Stellantis gjør med erkerivalene fra Opel og Peugeot. Dette er nok den nye standarden for elektriske småbiler.
Renault 5 E-Tech får nemlig 52 kWt batteri, og rekkevidde på 400 km. Omtrent nøyaktig det samme som de fransk-tyske rivalene. Med hurtiglading på 100 kW, er også den lik.
Ikke heller motoreffekt skiller, Renaulten har 150 hestekrefter og skal klare 0-100 km/t på under 8 sekunder, mens Corsa-e har 156 og bruker 8,1. Vekten er dessuten omtrent nøyaktig den samme på rundt 1 500 kg. Som er lett og bra for en elbil.
Og forhåpentligvis gjør at Renaulten er like kul å kjøre som den er å se på. På dette punktet møter den faktisk ganske tøff konkurranse, de to nevnte Stellantisbilene er rimelig spretne på veien. Det ventes også nye Mini å være.
Renault 5 vil leveres med et mindre batteri på 40 kWt som ventes å gi ca 300 km rekkevidde. Det kommer med 95 eller 120-hesters motorer, så vi får se om de versjonene kommer til Norge.
Eventuelt kan de være innstegsversjoner til lav pris som tar opp konkurransen med kommende Citroën ë-C3 – en rimeligere og litt enklere bil enn Opel Corsa og Peugeot 208.
Femmeren har imidlertid et par triks i ermet andre småbiler ikke kan slå. For eksempel kommer den med V2L, altså strømuttak – her med effekt på 3 700 Watt.
I tillegg har den faktisk tilhengervekt på 500 kg, så du kan sprette rundt med den bittelille villahengeren din. Høres lite ut, men faktisk ganske viktig for mange nordmenn.
Holder stilen også på innsiden
Men la fakta være, for her er det jo masse langt mer spennende ting som skjer – om vi snakker design.
For det første ser jo bilen like kul ut på utsiden som konseptbilen gjorde. At det er en Renault 5 er det ingen tvil om. Hvis du er gammel nok til å vite hva en femmer er, da.
Den fete utvendige designen lover dessuten godt for Alpine-versjonen som vil komme: En elektrisk hot hatch. Er det noe vi venter på, er det nettopp det. Så vi får håpe den kommer til Norge da tiden er inne – selv om Alpine er et eget bilmerke.
Om det er uvanlig at eksteriørdesignen er like kul på produksjonsbilen som på konseptet, er det i alle fall det, når interiøret følger opp.
Ikke at konseptbilen hadde et interiør, men det har denne. Og det er spennende. Igjen spesielt hvis du husker originalbilen som har inspirert.
Den spreke designen følges opp av bærekraftig med tøff materialbruk. For eksempel er det denim i seter, dørsider og dashbord på Techno-versjonen. Det er produsert på gjenvunnede plast-flasker.
De digitale flatene består av to liggende 10-tommers skjermer. De to øverste utstyrsnivåene har Google operativ-system som vi kjenner som svært vellykket i Megane Electric.
Renault åpner salget av 5 i september – i «utvalgte Europeiske markeder». Vi regner med Norge er blant de heldige.
Galleri: