Hjem Nyheter Førsteinntrykk: Mini Cooper

Førsteinntrykk: Mini Cooper

Ikonet Mini Cooper gjenskapes for fjerde gang. Elektrisk og digital – men også nærmere originalen enn på lenge.

Av David K Andersen

Det var andre tider da Mini revolusjonerte småbilene i 1959. Liten, lett, enkel, effektiv og billig. Etter gjenoppstandelsen under BMW i 2001 er fortsatt Cooper, som er «originalen» med tre dører, en liten bil.

Samtidig har Mini blitt mer av et premium-merke. Det har fylt bilene med utstyr og luksus. Enkel og effektiv var ikke lenger beskrivende.

Men kanskje burde noen av røttene tas tilbake? Mini selv, sier i alle fall at tiden er inne for endringer. Bilmarkedet er inne i sin kanskje største omveltning noen sinne – enkelt og effektivt er på nytt aktuelt.

Der er inspirasjonen til denne femte generasjonen Mini Cooper hentet.

Du ser det på utsiden – spesielt i fronten – der masse smådetaljer som lister, sirkler, profiler og lignende er fjernet. Igjen står den klassiske grillen sammen med de runde frontlyktene.

Større profiler i panseret, der midten, samt sidene som løper fra lyktene er høyere, tar igjen mye av det reduserte

Også langs sidene og i bakenden er det ryddet. De nye baklyktene er mer anonyme enn de større Union Jack-mønstrede lysene på utgående modell. Det britiske flagget henger imidlertid fortsatt med – bare i dempet, todelt form. Forresten: Liker du ikke det, kan du bare velge en av de to andre tilgjengelige LED-signaturene for baklyktene.

Som tar oss inn, og til den største forskjellen mot før: Dashbordet henter nå direkte inspirasjon fra originalen fra 1959. Den hadde to-eiket ratt, et speedometer i midten og en enkel rekke med vippebrytere.

Akkurat sånn er også nye Cooper. Typisk Mini-ratt, en rund skjerm i midten (til erstatning for den gamles analoge klokke), og en enkel rekke brytere under.

Panelene rundt dette, er helt rene i designen, og utført i fornybare materialer.

Rent og moderne

Det føles ultramoderne og friskt å sette seg inn i nye Cooper, samtidig som du aldri lurer på hva du befinner deg i. Og det skjer til tross for at frontruten nå er langt slakere enn tidligere, sånn at det spesielle følelsen med kort og bratt rute langt foran deg, er redusert.

Rattet er godt å holde i, og en tredje spile i bunnen, i form av en bred stropp, er skikkelig kul.

Flytter vi blikket til høyre over på skjermen, har den imponerende lysstyrke og klarhet – dette er nemlig en av de første OLED-skjermene for bil. Forskjellen er til å ta og føle på.

Innholdet påvirker du enten direkte, eller ved å velge kjøreprogram. Alt fra vanlig moderne grafikk, til noe som skal gjenspeile klassisk speedometer fra gamledager, er å finne.

Rekken med brytere under, står for girvalg, volumhjul med sporskifte for medieavspilling, og ikke minst: En vribryter i midten du starter og stopper bilen med. En tøff detalj som spiller tilbake på den gangen vi startet biler med nøkkel.

Kvalitetsfølelsen er svært god, og sammen med den rene designen, er det en imponerende opplevelse å sette seg inn i Cooper.

De nye setene gir også et godt førsteinntrykk, de føles mer Mini, og ikke som i utgående generasjon; hentet direkte ut av en BMW X2.

Førsteinntrykket av kjørestillingen er ikke overraskende svært godt. Men så er også akkurat dette punktet noe Mini har vært totalt suverene på i dette segmentet helt siden 2001.

To valg

Minien Cooperen du ser på bildene her, og som nå har hatt premiere, kommer bare som elbil, og sitter på dedikert el-plattform. Senere kommer en ny Cooper med bensinmotor også, på en annen plattform. Om den kommer til Norge, er en annen sak.

Mens forrige elektriske Cooper bare kom i én utgave, er nå valgmulighetene større. Du kan gå for innstegsversjonen S med samme effekt som forgjengeren, nemlig 184 hestekrefter og 290 Nm. Det er nok til sende bilen til 100 km/t på 7,3 sekunder. Batteripakken her er på 40,7 kWt og gir rekkevidde på 305 km.

Mer interessant for mange, vil SE-utgaven være. Den har ikke bare betydelig større batteri på 54,2 kWt med tilhørende rekkevidde på 402 km. Her er det også mer effekt – Cooper SE stiller med 218 hk/330 Nm. 0-100 km/t avklares på 6,7 sekunder.

Mini lover at kreftene skal kunne utnyttes på en kul måte, nye Cooper skal føles minst like mye som en gokart – helst enda mer. Lynrask gassprespons fra den elektriske drivlinjen, i kombinasjon med skarpt chassis, leverer premissene.

Ikke fullt så imponerende, hva elbilegenskaper gjelder, er hurtigladingen. Den leverer makseffekt på henholdsvis 75 og 90 kW for de to utgavene. De vil begge kunne lades fra 10 til 80 prosent på en snau halvtime.

Heldigvis er det mulig å prekondisjonere batteriet – under en del forhold, er det kanskje like viktig som høy makseffekt på hurtigladestasjonen.

Kommer til sommeren

Som vanlig kommer det til å være store muligheter til i sette eget preg på Cooper. Ved siden av typiske valgmuligheter på fargekombinasjoner og detaljer ute og inne, skal det også være mulig å tilpasse skjerminnholdet også på appen som følger bilen.

Eksisterende apper kommer til å videreutvikles, og det vil tilkomme nye – i hele bilens levetid.

Mini selv, oppsummerer nye Cooper som en elektrisk gokart, produsert maksimalt bærekraftig.

I løpet av høsten kommer flere detaljer, priser og mulighet for bestilling. Etter det er det bare å glede seg til neste sommer – da kommer Cooper til Norge.

Bilder fra Mini: