Hjem Nyheter Førsteinntrykk: Citroën Ë-C3

Førsteinntrykk: Citroën Ë-C3

Citroën er første europeiske ut med billig el-småbil – nye Ë-C3 skal levere akseptabel rekkevidde og høy komfort. Til godt under 250 000 kroner. Vi har sett nærmere på den.

Tekst og foto: David K Andersen

I Norge har vi akseptert at elektriske småbiler har en prislapp på godt over 300 000 kroner – det er tross alt billigere enn fossilbiler.

I alle andre land, er imidlertid saken en annen. For hvorfor skal du kjøpe en elektrisk småbil for 35 – 40 000 Euro når du kan velge akkurat samme bil med bensinmotor til halve prisen?

Det har med andre ord vært liten tvil om at prisene på elbiler må kraftig ned, og det siste året har stadig flere begynt å snakke om det. For eksempel Volkswagen, som lover ned mot en kvart million for kommende ID.2 (les mer her).

Det er imidlertid Citroën som er først ut, og kanskje er ikke det så rart. Merket har lange tradisjoner – ikke bare på småbiler, men på svært aggressivt prisede småbiler. Som lastes ut i voldsomme volum.

5,6 millioner C3 er solgt siden introduksjonen i 2002. Før det hadde vi Saxo, AX, Visa og selvsagt legenden 2CV.

Den norske importøren Bertel O. Steen lover priser fra «godt under 250 000 kroner», når denne bilen ankommer Norge til våren. Prisene er klare før jul, så da er det kanskje klart for enda en småbilsuksess. Nå elektrisk.

Ny pakke til grunn

For å klare å presse prisen langt nok ned, har Citroën tatt i bruk en ny plattform, og ny teknologi. Dette er altså ikke nok en Stallantis-elbil med 54 kWt batteri og 156 hestekrefter.

Basen her Citroën Smart Car Platform, og gir den første versjonen vi får av nye C3 batteri på 44 kWt. Rekkevidden er 320 km WLTP. Sett opp mot prisen, er det imponerende tall. Vi skal ikke sammenligne epler og pærer, men populære BMW i3 hadde samme batterikapasitet, men kostet veldig mye mer. Og det var før elbilprisene steg kraftig.

Hurtiglading skal kunne skje med effekt på opp til 100 kW, det skal ta 26 minutter å lade fra 20 til 80 prosent SOC. På hjemmeladeren kan du få opp til 11 kW.

Motoreffekten er på 113 hestekrefter, så dette blir ingen racingbil, men Citroën antyder akselerasjon fra 0 til 100 km/t på rundet 11 sekunder. Sammen med topphastighet på 135 km/t er det noenlunde akseptabelt – jeg antar du enkelt vil holde følge med normal trafikk.

Låner komfort av storebrødre

Som vanlig hos Citroën skal høy komfort, være det som skiller bilen fra konkurrentene.

For første gang har også C3 støtdempere med hydrauliske endestoppere ala C4 og andre Citroën-modeller. Prinsippet er at myk landing ved harde slag i begge ender av fjæringsveien, gjør det mulig å begrense dempingen i hovedarbeidsområdet, slik at kjøreopplevelsen blir myk og avslappende.

-Komfort er helt sentralt for Citroën, og vi er sikre på at mange kjøpere i denne klassen vil ønske å få tilgang til våre høyt verdsatte komfortseter og unike demperoppsett også i denne prisklassen, sier merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen, Ole S. Nedenes.

En prøvesitt bekrefter at komforten foran møter forventningene, det er fine justeringsmuligheter for seter og ratt. Og det er behagelig å sitte der – spesielt med tanke på bilstørrelsen og prisen. Setene er store nok, myke og avslappende å sitte i.

Høyreist

For å tilby et slags alternativ til SUV – uten å faktisk lage en SUV – har Citroën rettet opp og hevet sittestillingen inne i bilen.

Det skal gi oversikt i trafikken på linje med en crossover – du sitter faktisk hele 10 cm høyere i nye C3 sammenlignet med en vanlig småbil.

Dette frigjør også plass på innsiden, til tross for at lengde bare øker med 19 mm og bredden med 6 – mot tidligere – er det bedre plass både foran og bak.

I baksetet er det rundt 2 cm mer å gå på i alle retninger sammenlignet med snittet for klassen. I hvilken grad den merkes uten å kunne sammenligne direkte er en annen sak, for baksetet oppleves vel ikke som superromslig sammenlignet med biler som Volkswagen Polo. Bakdørene er dessuten forholdvis korte, så det kunne vært enklere å ta seg inn og ut.

Bakkeklaring på hele 163 cm (opp fra 135 på utgående modell), gjør imidlertid at høyden letter innstegete både foran og bak.

Legges baksetet ned, det kan splittes 60:40, øker ikke bare bagasjerommet – over 1 meter fri bredde mellom hjulhusene gjør det mulig å frakte de større innkjøpene fra Ikea.

Med baksetene i bruk, tar bagasjen 310 liter. Det er ok for klassen, men terskelen er forholdvis høy.

Ny løsning

Instrumenteringen er løst på nytt vis i C3, som du ser mangler de typiske klokkene, eller et førerdisplay rett foran deg. Den informasjonen får du på head-up display i stedet.

Men ikke i frontruta – her leser du av informasjonen i et sort felt rett under ruten. Kanskje er dette det neste store? BMW har i alle fall tenkt det samme på konseptbilen Neue Klasse (les mer her).

I realiteten ser det nesten ut som et vanlig digitalt display, men det du ser er faktisk projisert fra undersiden og opp på en sort flate.

I midten har du en skjerm på 10,25 tommer, den ser grei ut, men er kanskje litt lavt plassert i dashbordet. Det har imidlertid sammenheng med synligheten av head-up displayet. Her følger rattet også opp, det er uvanlig lite, nesten som på en Peugeot. Legg dessuten merke til den ovale formen.

Interiøret ellers oppleves fint for klassen, det er benyttes mye stoff-aktig materiale – det er jo alltid en bedre løsning enn hardplast.

Med alle sikkerhetssystemer på plass, lover det godt for nye C3. Prisen er helt uvanlig for en europeisk-produsert småbil med slik rekkevidde.