Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Toyota Yaris facelift

Prøvekjøring: Toyota Yaris facelift

Om Toyota får bestemme, er ikke småbilen med bensinmotor død. Her er oppdaterte Yaris hybrid.

Tekst og foto: David K Andersen

10 millioner eksemplarer etter 25 år på markedet, gjør det unødvendig å forklare hva en Yaris er. Men bare så vi er helt sikre på å plassere den i riktig bås for videre oppmåling, er altså dette Toyotas alternativ til småbiler som Renault Clio, Peugeot 208 og Opel Corsa.

Alle de tre for øvrig blant Europas 10 mest solgte biler i 2023. At Yarisen har gått fra sjetteplass på den listen året før, til å havne utenfor i fjor, skyldes delvis Yaris Cross, som har vært en grenseløs suksess og antagelig stjålet en del kjøpere.

Og at Yaris kom i 2020, og derfor trenger en liten boost. Som den får nå.

Faceliften er ikke veldig omfattende, høyere effekt og to nye skjermer, er de viktigste nyhetene.

Yaris er en fullhybrid, altså ikke ladbar – de enklere versjonene kalles 115 og vil beholde ytelsene fra før med 116 hestekrefter og rimelig kvikke 9,7 sekunder fra 0-100 km/t.

Velger du en bedre utstyrt versjon, vil imidlertid nå også mer systemeffekt følge. Den tresylindrede bensinmotoren uten overlading på 1,5 liter forblir uendret med 92 hestekrefter, men elmotoren inne i transmisjonen går fra 59 til 62 kW og 141 til 185 Nm. Dermed får du 130 hestekrefter og blir 0,5 sekunder raskere til 100 km/t.

Utvendig skjer det ikke så mye, men det er nye felger, og testbilen som er en Premiere Edition 130, kommer i fargen Neptune Blue. Den andre muligheten til å få 130 hestekrefter, betinger GR Sport, som gir 18-tommers felger, sportsseter og andre detaljer.

Mer nytt finner du innvendig, der digital instrumentering med display på 7 eller 12,3 tommer avhengig av utstyrsgrad, tar plass. Sistnevnte kan settes opp med 12 ulike mønstre i utseendet, og du kan justere innholdet til venstre, i midten og til høyre, individuelt.

I midten er også skjermen ny, og større (10,5 tommer). Trådløs Apple Carplay og Android Auto er på plass, i likhet med avansert stemmestyring. Systemet er på nett, og navigasjonen skybasert.

En viktig nyhet på denne bilen, som nok ofte kan bli brukt i forbindelse med bildeling og lignende, er at du vil kunne bruke telefonen som nøkkel. Inn til fem enheter kan gis tilgang til bilen om gangen, via My-T-appen.

Yaris oppgraderes også på sikkerhet, der nye kameraer og radar gir bedre data til styringssystemene. Det gjør at flere potensielle farer kan oppdages og i siste ledd bidra til utløsning av autobrems-systemet og andre sikkerhets-nett.

Kjøringen gjøres også enklere og tryggere ved at hastigheten automatisk tilpasses når du kommer inn mot en rundkjøring eller tar igjen en bil som kjører saktere, idet du går av gassen. Servoassistansen for styringen tilpasses dessuten når du kommer inn mot en sving, sånn at den kan forseres mest mulig naturlig og intuitivt.

Norske priser for Yaris facelift er ikke langt unna, vi regner med det blir en liten prisøkning mot utgående versjoner.

Å kjøre faceliftede Yaris er først og fremst et gledelig gjensyn siden sist, jeg har ikke rattet den siden denne generasjon kom i 2020.

Den gangen var Yaris den siste modellen til å gjennomgå Toyotas revolusjon – den er i likhet med de andre basert på «no more boring cars»-plattformen, TNGA.

Forskjellen mot den gamle er dermed så stor at de nesten ikke kan sammenlignes. Delvis er det ryddet voldsomt i seter og sittestilling, sånn at Yaris nå er en bil du sitter lavt og sportslig i, med rattet nære nok (om du vil). Setene er dessuten svært komfortable – i alle fall for meg på 1,75.

Men hovedsakelig har denne bilen utrolig gode kjøreegenskaper, og er skikkelig morsom. Det gjelder enten du jager den langs en svingete vei, eller tråkker på mellom gatelys og rundt hjørner inne i byen.

Det skyldes flere ting, blant annet at Yaris i motsetning til de fleste andre småbiler ikke har vokst – den er fortsatt rett under 4 meter lang.

Helt sentralt, står imidlertid den ekstremt lave egenvekten på bare et drøyt tonn. Det er hele 30% lavere enn en elektrisk Opel Corsa – som er en av de aller letteste elbilene i småbilklassen.

Da sier det seg selv at svært mye ligger til rette for moro bak rattet. Når Toyota i tillegg har utnyttet muligheten maksimalt ved å gi Yaris spenstig chassis og super styring, blir dette skikkelig bra. Kanskje ikke så rart – fra folkene bak rallyjernet GR Yaris.

Og så er selvsagt det fine med lav vekt, at sportsligheten ikke går ut over komforten. Yaris byr altså både på kjøreglede og fjæringskomfort, el-konkurrentene foreløpig må se langt etter.

I hvilken grad de nye hestekreftene merkes, er vanskelig å si uten å kjøre de ulike effekt-versjonene direkte mot hverandre. Bilen er ikke superrask, men kvikk nok, og med litt bromming fra treeren under panseret, er det moro å gasse på.

Forbruket er som ventet svært lavt, den brukte bare 0,4 på denne testkjøringen, så roer du ned litt, kommer du enda lavere. Når 1 liter bensin holder nærmere 30 km, er det slett ikke ille å kjøre ikke-ladbar bil.

Faceliften er mild, men kanskje var det ikke nødvendig med mer. Det er rimelig å anta at de ekstra kreftene gir en ekstra snert, men i realiteten er nok de nye skjermene innvendig den viktigste faktoren når Yaris skal føles moderne i noen år til. Høyt på førerassistanse- og sikkerhetssystemer, er selvsagt også viktig.

Ved siden av å ikke være elektrisk, uten at det er bilens egen skyld, er litt dårligere plass i baksete og bagasjerom enn konkurrentene, Yarisens svakhet. Den har også rikelig med hardplast i interiøret – uten at det for så vidt er uvanlig i småbilklassen.

Den største ulempen, er at dette blir en bil som med alt utstyr kommer til å koste merkbart over 400 000 kroner (om vi skal tippe basert på prisene for utgående modell). Det er veldig mye penger for en småbil.

Da er det bra at Yaris leverer så sterkt på både bensinforbruk, kjøreglede og komfort.

Galleri:

Data:

Toyota Yaris 130 facelift Premiere Edition
Pris fra Ikke klar
Pris testbil Ikke klar
Motortype R3 bensin + elmotor
Drivlinje Trinnløs, elmotor på trans.
Motorvolum ccm 1 490
HK o/min bensin 92 5 500
Nm o/min bensin 120 3 600
HK elmotor 84
Nm elmotor 185
Systemeffekt hk 130
Systemmoment Nm Oppgis ikke
Sek. 0-100 km/t 9,2
Topphastighet km/t 175
Forbruk blandet l/mil 0,42
Utslipp CO2 g/km 95
Egenvekt kg 1 014
Tilhengervekt kg 450
Bagasjerom liter 286 – 935
Lengde mm 3 940
Bredde mm 1 745
Høyde mm 1 500
Akselavstand mm 2 560