Hjem Tester Test: Nissan X-Trail e-4orce

Test: Nissan X-Trail e-4orce

Nissan X-Trails tradisjonelle posisjon som crossoveren med mest plass for pengene, er selvsagt utfordret. Men den nye hybridbilen har noen triks i ermet.

Tekst og foto: David K Andersen

Er det i det hele tatt noe poeng i å kikke på en hybridbil i 2024? Det er vel Ariya som gjelder fra Nissan nå – om det er en familie-SUV eller crossover man skal ha?

Spørsmålene er selvsagt retoriske, og er kanskje mindre viktige enn dilemmaet om du kan eller vil ha en elbil, eller ikke.

Så for å ta det først: Ja, X-Trail er dyrere enn Ariya, vår topputstyrte testbil går på hele 781 000 kroner, mens tilsvarende topputstyrt Ariya, betinger 599 700.

Mellomlegget er betydelig, men kanskje ikke så voldsomt som man skulle kunne tro.

Og så kommer det vi startet med til fratrekk.

For den høyere kjøpesummen gir deg ikke bare ladefrihet, men en større bil med mer plass.

Plass til alt

X-Trail er 10 cm lenger enn Ariya, og kan om ønskelig leveres som 7-seter – akkurat som før.

Skulle du eventuelt klare deg med én rad bak, er bagasjerommet tilsvarende større – her er det plass til hele 575 liter – mot 415 i Ariya. I tillegg kan den trekke tilhenger på 1 800 kg.

Baksetet er glimrende, du liker det allerede når døren åpnes – den kommer ut til 90-graders vinkel. Sammen med dørsider som går helt ned, over kanalene, blir tilkomsten en drøm.

Uten batteri i gulvet, er det lavere sånn at knevinkelen blir bedre. Sammen med justeringsmuligheter på lengde og ryggstød, blir komforten limousine-aktig.

Eventuelt kan benplassen gjøres mindre enorm, til fordel for enda større bagasjeplass.

Også foran oppleves dette som litt av en storbil, faktisk. Den innvendige bredden med stor midtkonsoll, bidrar til det.

Det samme gjør forsetene, som til japansk bil å være, er uvanlig store, og tilsvarende komfortable. Du skjønner det egentlig av å se på bildene – de er like gode å sitte i som det ser ut som.

Justeringsmulighetene er dessuten gode – også for rattet – så kjørestillingen blir fin. Selv om jeg kanskje kunne tatt enda et par cm lavere sitestilling og mer teleskop på rattet.

Uansett: Hva praktiske egenskaper gjelder, er X-Trail en vinner.

Trenger du 7 seter, betinger det forresten et påslag på drøye 20 000 kroner.

Påkostet følelse

Når vi først er på interiøret, representerer det bedre enn noe annet hvor langt Nissan har strukket seg for å gjøre nye X-Trail mer attraktiv. Forskjellen mot utgående versjon, i opplevd kvalitet, er voldsom.

Det hjelper såklart med testbilens interiørfarge – den gir ekstra snert av eksklusivitet. Men uavhengig av det, har altså Nissan kledd inn overflatene med masse mykt, skinnaktig materiale. Det gjelder både dørsider, midtkonsoll og selve dashbordet.

Piano-lakkerte områder glimrer takk og pris med sitt fravær, i stedet har de aktuelle delene en slags treverk-aktig overflate. Sammen med et par metall-lister og fin design, er dette et ganske luksuriøst sted å befinne seg.

Funksjonaliteten er tilsvarende god, Nissan har heldigvis beholdt en del knapper og vrihjul, fremfor å dytte alle funksjoner inn i skjermen.

Det gjør at det er enkelt å benytte de mest vanlige funksjonene som justering av temperatur og volum. Ekstra pluss for knappepanelene i dørene som føles påkostede.

Skjermen rett foran deg måler 12 tommer og er enkel å kontrollere via gode rattknapper, mens infotainmentskjermen er omtrent like stor. Den utmerker seg ikke på noen spesiell måte verken positivt eller negativt, men gjør jobben som du venter.

Et head-up display på 10,8 tommer, er nyttig i en SUV, hvor den høyere sitteposisjonen gjør avstanden ned til instrumentskjermen lenger enn på en lav personbil.

Lydanlegget fra Bose md 10 høyttalere og sub er vel verdt påslaget på 6 300 kroner, og setter prikken over i-en i dette imponerende interiøret.

Som en elbil

X-Trail kan leveres med forhjulsdrift og bensinmotor, eller som fullhybrid med trekk foran eller på alle fire. Det er altså sistnevnte vi kjører her.

En 1,5-liters tresylindret turbomotor med 158 hestekrefter befinner seg under panseret, men den leverer ikke kreftene direkte til en trinnløs girkasse hvor hybridens elmotorer møtes – ala Toyota og mange andre.

I stedet genererer bensinmotoren strøm direkte til en 204-hesteres elmotor på forakselen og en på 136 bak. Pluss et lite batteri. Dermed er X-Trail i prinsippet som en elbil, bare at strømmen kommer fra bensinmotoren og ikke en batteripakke.

Resultatet er at den føles veldig elbilaktig å kjøre. Reaksjonen når du trykker på gasspedalen er umiddelbar. Her er det ingen transmisjon å vente på når du kjapt vil stikke av med en luke i trafikken.

Du slipper dessuten rusingen en bil med trinnløs automat ofte har under høy belastning. I alle fall opp en viss grense. Tråkker du gassen helt i gulvet, gjør bensinmotoren seg bemerket – da må den jobbe hardt for å produsere nok strøm. Men det er fortsatt bare såvidt du hører den.

Systemeffekten på 213 hestekrefter med tilhørende dreiemoment på 525 Nm, gjør X-Trail perfekt kvikk, den klarer 0-100 km/t på 7 sekunder blank. Svært bra for en fullhybrid, og i nok til å gi en liten ekstra snert av kraftfullhet i totalopplevelsen.

Den eneste haken ved det hele, er drivstoff-forbruket, som lå på rundt 0,7 liter per mil under testuken. Helt greit, men ikke spesielt bra sammenlignet med hva du kan vente fra en lignende Toyota-hybrid. Eller en dieselbil.

Totalt sett, er det imidlertid vanskelig å ikke la seg imponere av denne fine drivlinjen.

Komfortabel vinterbil

Som vanlig har Nissan super kontroll på chassiset, så både komfort og kjøreegenskaper er grener X-Trail er god på.

Fjæringen er ikke spesielt bra i helt lave hastigheter, da trenger ujevnhetene gjennom i litt for stor grad, men så snart du får opp farten, sånn at belastningen øker, gjør fjæringskomforten det samme.

Sammen med akseptabelt støynivå, og de gode setene i det fine interiøret, er dette en god bil å kjøre langt med.

Spesielt bra er den på vinterføre, hvor også kjøreegenskapene blir en viktig faktor, i tillegg til komforten.

Styringen er fint vektet og selv om den ikke gir noen tilbakemeldinger, er den presis og deg selvtillit i kjøringen.

Gjennom bak og rygg meldes det tydelig hvor mye grep du har, så når hjulene i tillegg beholder bakkekontakten selv på vrient føre med humpete underlag, blir det trygt og effektivt på vinterføre til tross for dårlig grep. Du vet alltid hvor du har bilen, og føler du kan stole på den.

Legg til den kvikke gassresponsen, og dette er en lettkjørt doning du alltid har full kontroll over.

Konklusjon

Bare noe småtteri som dårlig fungerende skiltleser, frontrutevarme som slår seg av før den er ferdig med jobben, og den type småting er å utsette – ut over prisen – på nye X-Trail i denne topputgaven. Og kanskje kan du leve med å betale en slump mer, for en familiebil som er så komplett som dette. Og som gir deg den friheten du antagelig trenger om du ikke skal ha elbil. Tenk fort, siste sjanse er kanskje i år.

Galleri:

Data:

Nissan X-Trail e-4orce
Pris fra 580 486
Pris testbil 781 354
Motortype R3 bensin turbo +  2 x elmotor
Drivlinje Fullhybrid (ikke ladbar)
Motorvolum ccm 1 497
HK o/min 158 4 600
Nm o/min bensin 250 2 400
HK elmotor foran/bak 204/136
Nm elmotor foran/bak 330/195
Systemeffekt hk 213
Systemmoment Nm 525
Sek. 0-100 km/t 7,0
Topphastighet km/t 180
Forbruk blandet l/mil 0,63
Utslipp CO2 g/km 143
Egenvekt kg 1 833
Tilhengervekt kg 1 800
Taklast kg 100
Bagasjerom liter 575 – 1 396
Lengde mm 4 680
Bredde mm 1 840
Høyde mm 1 725
Akselavstand mm 2 705
Bakkeklaring cm 19,2