Hjem Tester Test: Mercedes EQE 350 4Matic SUV

Test: Mercedes EQE 350 4Matic SUV

I SUV-utgaven av EQE, faller Mercedes-brikkene bedre på plass.

Tekst og foto: David K Andersen

EQS, enten det er i sedan eller som SUV, er utrolige biler. Men med prislapp bokstaven S verdig, er de utenfor rekkevidde for mange. Rimeligere EQE sedan, er nettopp det – en sedan. Som nordmenn vanligvis ikke flokker til.

Blant de mer påkostede elbilene fra Mercedes, er det altså EQE SUV som egentlig gjelder. Der de to første bokstavene signaliserer elbil, og den siste hilser til fossil-broren GLE.

Dette er den sist ankomne i firkløveret av storbiler på dedikert elbil-plattform, og den erstatter i praksis populære EQC som er på vei ut. I tillegg til å konkurrere med Audi Q8 e-tron, BMW iX og et utvalg store SUVer fra ferskere merker.

Holder akkurat

Her tester vi EQE 350 4Matic, som for tiden er innstegsversjonen i Norge. Bilen finnes også i enklere versjoner uten firehjulsdrift, men de kommer foreløpig ikke hit.

Vil du ha mer krefter finnes det en 500, og trenger du enda mer, er det AMG-modellene 43 og 53 – med opp til 687 hestekrefter.

350en er langt mer bedagelig, her har du i sammenhengen beskjedne 292 hestekrefter å rutte med – via elmotor foran og bak.

Dreiemomentet lider imidlertid ikke av samme begrensning som effekten: Med 765 Nm er du ikke langt unna toppversjonene.

Det hjelper når EQE 350 sendes til 100 km/t på akseptable 6,6 sekunder. Og med voldsomt moment, når den hele 210 km/t. Det er nesten litt oppsiktsvekkende.

I praksis, og etter å ha kjørt mange elbiler den siste tiden, begrenser kanskje Mercedes seg i overkant for å differensiere interne alternativer. Dette er selvsagt mer enn godt nok, men i en bil av denne kaliberen, og til denne prisen, kunne man nok ønsket litt mer trøkk i forbindelse med forbikjøringer. Spesielt sett opp mot konkurrentene.

Kreftene leveres imidlertid eksepsjonelt raffinert, Mercedes er akkurat like gode på det her, som i en E-klasse med diesel. Og vil man ha mer, er det alltids mulig å legge på drøye 70 000 for en 500.

Overlegen komfort

Om det ikke er overflod av hestekrefter, kommer komforten i bøtter og spann.

Testbilen er ekstrautstyrt med luft, og da blir fjæringskomforten enestående. Riktignok med unntak av små og skarpere ujevnheter som den ikke helt rekker å få med. Men avstanden mellom deg og dem, er så lang at du ikke vil bry deg. Og oppe i hastighet ute på veien, kan ikke noe slå dette.

To ting støtter opp og gjør komfort-opplevelsen både komplett og luksuriøs. Det første er fraværet av støy i kupéen – det andre den typiske supersolide følelsen en stor Mercedes gjerne gir. Du føler du er plassert inne i et kassaskap som beskytter mot alt utenfor. Det er avslappende og trygt – og kjennes veldig påkostet.

Langs svingete veier blir det aldri spesielt sportslig, men i stedet trygt og forutsigbart. Skulle du hatt ut særlig kjøreglede her, måtte den kommet via mer krefter – som vi ikke har i denne versjonen. Og strammere demping og avfjæring.

Styringen er imidlertid et massivt pluss i EQE, den er helt elementær i den solide luksusfølelsen. Motstanden i rattet er perfekt tung, men uten at det blir så mye at det føles som en jobb å styre bilen.

Den er presis også, samtidig som retningsstabiliteten er god.

Med opp til 10 graders sving også på bakhjulene, i motsatt retning av forhjulene i lave hastigheter, er EQE dessuten latterlig letthåndterlig på trange plasser. Er du av typen som liker å kjøre nesen inn i parkeringsluker, har du funnet drømmebilen. Vi andre rygger inn, og nyter de samme fordelene der.

Det siste tradisjonelle komfort-punktet, altså setene, byr på betydelige justeringsmuligheter. Sammen med rattets rekkevidde, burde alle finne en optimal kjørestilling.

Eller i alle fall nesten: Akkurat her, og på sittekomfort, er det akkurat som det mangler 5 prosent på at alt skal være like perfekt som i GLE, men jeg har problemer med å peke på hva.

Komplett for familien

Baksetet er som ventet svært romslig på alle mulige måter, og siden dette er en SUV og ikke en lav sedan, sliter den ikke på samme måte med snål knevinkel på grunn av høyt gulv, som mange elbiler.

Du sitter imidlertid fortsatt litt som i sedan-utgavene av EQ, bakenden av seteputen er ganske lav. Sikkert for å redusere effekten av høyt gulv ytterligere, men det er bittelitt rart å sitte sånn, og jeg er usikker på om det var nødvendig å gjøre det på denne måten.

Bagasjerommet bringer kun gode nyheter, med seteryggene i oppreist stilling tar det hele 580 liter, og vil baksete-passasjerene sitte så komfortabelt som mulig, snakker vi 520. I realiteten fremstår bagasjerommet som ganske mye større enn tallene antyder, det ligner mer på 650 enn 520 liter, når du bruker det. Gulvarealet er stort.

Og selvsagt kan det lastes også i høyden, så her er det plass til alt. Legges det ned, går nesten 1,7 kubikkmeter bagasje inn.

På tak og tilhenger er det heller ikke noe å utsette, vi snakker henholdsvis 100 og 1800 kg. Det burde tilfredsstille de fleste.

En favoritt

Enkelte versjoner av EQE SUV kan leveres med Hyperscreen-systemet fra EQS hvor skjermen i midten er helt enorm, og passasjeren har sin egen.

Her er det imidlertid den vanlige løsningen som gjelder, med mindre, men fortsatt stor midtskjerm, og ikke noe på passasjersiden.

Som vanlig i Mercedes styrer du førerdisplayet rett foran deg med berøringsfølsomme flater på venstre side av rattet, mens de på den høyre, er dedikert infotainmentskjermen.

Og som vanlig i Mercedes, etter at de fikk dette rattet med doble spiler, faller ikke mine tomler i riktig vinkel på rattkontrollene på de fire spilene. Jeg lever med det, men ser også frem mot en mer ergonomisk løsning.

Funksjonen er imidlertid fin, dette reagerer og gjør som du vil, det er eksempelvis milevis bedre enn Volkswagens mye kritiserte rattbetjening.

Og jo mer denne bilens digitale informasjonsflater benyttes, jo bedre blir det.

Tilnærmingen er helt annerledes enn erkerivalen BMWs, og dette fungerer også bedre mye av tiden. Du har like mange justeringsmuligheter og valg, men i stedet for å likestille alt med egen app, prioriterer Mercedes selv ut fra hva de antar du oftest trenger.

Det gir færre trykk, og mindre forvirring. At det kan ta litt mer tid de gangene du skal fikse noe du sjelden gjør, er fint til å leve med.

Ekstra pluss for at skjermens plassering gjør berøring enkelt, du slipper å lene deg forover.

Dette er mindre bra

Så langt alt veldig bra. Uvanlig bra, faktisk. Men hva irriterer – eller kunne vært gjort annerledes?

Ved siden av at EQE SUV nok for noen kan være i mykeste laget – ikke alle liker å duve frem – er det småting.

Midtkonsollen er ikke utpreget praktisk, og rommet for telefonen er knotete plassert.

Selv om kvalitetsfølelsen totalt sett er flott, er det enkelte detaljer som ikke kjennes utpreget påkostede. Som for eksempel setejusteringsbryterne i dørsiden. De føles ikke spesielt tilfredsstillende å benytte.

Jeg synes også setevarmen er treg, og det kan irritere at bilen slår seg av i raskeste laget. Jeg kan få lov til å slå på bilen og så gå inn i huset igjen for å hente noe uten å måtte starte den på nytt eller?

Det eneste virkelig idiotiske med testbilen, kan du heldigvis unngå – samtidig som du sparer penger: Stigtrinnene på siden.

Dette er ikke en spesielt høy SUV, så å bruke dem til å klatre inn i bilen med, blir som å bruke stige for å ta et trinn i en trapp.

Dermed ender du opp med å forsøke å tråkke forbi det brede stigtrinnet, som i praksis gjør det som kunne vært verdens enkleste bil å gå ut og inn av, til noe av det motsatte. Og siden man sjelden lykkes med turn-eksperimentet, blir man skitten på buksebenene.

Og det er før vi begynner å snakke om hvor dum bilen ser ut med dem, versus hvor bra den ser ut uten.

For det skal også EQE SUV ha sett opp mot sine søskenmodeller: Dette er den stiligste av dem, med mest velbalansert design. Minus stigtrinn.

Konklusjon

I den av de store EQ-modellene som har størst potensiale i det norske markedet, faller også Mercedes-brikkene best på plass. Her får du en slags light-versjon av fantastiske EQS SUV, til en pris mange kanskje vil kunne strekke seg til. Komfort, teknologi, luksus og praktiske egenskaper forenes utmerket i EQE SUV.

Galleri:

Data:

Mercedes EQE 350 4Matic SUV
Pris fra 895 624
Pris testbil 1 167 781
Motortype Elektrisk x 2 4WD
HK 292
Nm 765
Sek. 0-100 km/t 6,6
Topphastighet km/t 210
Forbruk blandet kWt/mil 1,78 – 2,15
Egenvekt kg 2 580
Tilhengervekt kg 1 800
Bagasjerom liter 520 – 1 675
Lengde mm 4 863
Bredde mm 1 940
Høyde mm 1 685
Akselavstand mm 3 030
Bakkeklaring cm 19,3
Taklast kg 100
Ombordlader 22 kW 0-100% 255 min
Hurtiglading 170 kW 10-80% 32 min
Batterikapasitet kWt 89 netto
Rekkevidde WLTP testbil 491