Hjem Nyheter Lexus vil revolusjonere sedanen på nytt – her er LF-ZC

Lexus vil revolusjonere sedanen på nytt – her er LF-ZC

Lexus ble født for å revolusjonere luksusbiler. Nå vil de benytte elbilen til å gjøre det samme en gang til.

Tekst og foto: David K Andersen

I 1983 utfordret daværende Toyota-styreleder Eiji Toyoda selskapet til å utvikle verdens beste bil. Seks år senere hadde vidunderet LS 400 premiere under det helt nye merket Lexus.

Bilen tok rivalene fra Mercedes, Jaguar, BMW, Cadillac og Lincoln på sengen ved å tilby overlegen detaljkvalitet og driftssikkerhet. Den var dessuten langt mer raffinert i det mekaniske, inkludert motoren, og ble solgt proppfulle av utstyr til lavere pris.

Så langt foran var LS, at de andre virkelig måtte skjerpe seg, og bruke år på å ta igjen forspranget Lexus skaffet seg på kort tid.

Siden det, har Lexus kjørt samme taktikk, i kombinasjon med stadig utvidelse av modellprogrammet.

Men med unntak av luksus-SUVen RX, som både var tidlig ute i sitt segment, og først med elektrifisering helt tilbake i 2005, har imidlertid ikke Lexus klart å gjenta revolusjonen LSen en gang sto bak.

LES FØRSTE PRØVEKJØRING AV NYE LEXUS RX HER!

Sedan på ny måte

Nå derimot, ser det ut til at japanerne virkelig har våknet, og ikke minst vil noe mer enn å lansere etterfølgere etter eksisterende modeller.

Lexus skal som mange andre merker bli helt elektriske etter hvert, i Europa skjer det i 2030.

RZ får snart selskap av flere elbiler

Så finnes det allerede elektriske Lexus-modeller, du kan i dag velge mellom kompakt-SUVen UX 300e og den mellomstore RZ 450e.

Sistnevnte er en dedikert elbil, og er i ferd med å revolusjonere måten vi styrer biler på – med sin One Motion Grip. Styrehendelen erstatter mekanisk overføring fra ratt til tannstang, og er klar for markedet i løpet av 2024. Vi har allerede testet den fantastiske innovasjonen, les alt i denne artikkelen.

Men det skal altså mer til for å snu markedet på hodet, og der kommer altså dagens helt inn: Konseptbilen LS-ZC.

Helt annerledes

Som du ser av bildene, og som jeg kan bekrefte etter første møte med konseptbilen i Brüssel forrige uke, er dette noe ganske annet enn hva vi har sett før. Uansett merke.

Det er i seg selv befriende å se en helt ny bil som verken har hatt Teslas-såpeform eller tyske premium-biler som forbilde. I stedet har noen faktisk begynt helt fra scratch – og kommet opp med noe nytt og annerledes.

Linjene, og spesielt bruk av glassflatene, skaper noe midt mellom en lav, fet og sportslig kombi-coupé, og det som kunne vært hentet fra en sci-fi-film.

LF-ZC er ekstremt fet sett utenfra, og regelrett heftig på innsiden.

Der har nemlig designere og ingeniører gjort akkurat det samme som på utsiden: De har tenkt helt på nytt.

Når du kombinerer det med typisk japansk tech-dille, blir resultatet skikkelig kult.

Styrehendelen, eller rattet om du vil, er ferdig med ergonomisk plasserte brytere til blinklyset, og utført i skinn på utsiden og Alcantara-lignende materiale innvendig.

Her må vi ha Lexus-idéen om at du skal ha samme integrasjon og følelse med bilen du kjører, som en rytter har med sin hest, i bakhodet. Cockpiten er bygget rundt dette og det kjennes skikkelig sporty og unikt å sitte i dette førersetet.

Alt du trenger bare er der. Ikke noe lening forover for å trykke på en skjerm, eller andre elementer som tar fokus fra veien.

En del av det, ligger i to digitale kontroll-padder på hver side av styrehendelen. Med dem styres det meste av bilen, fra å velge gir, til å sveipe fra spor til spor i musikkavspillingen.

Kjørerelatert informasjon finner du i displayet under frontruten, mens passasjeren har sin egen skjerm.

Bilen skal dessuten være intelligent, og blant annet lære seg dine vaner og ønsker. Det gjør den daglige driften enda enklere. Og igjen: Mer fokusert på kjøringen og samspillet mellom deg og bilen.

Gigacasting

Det imidlertid ikke bare bilen i seg selv som skaper interesse. Den skal også bygges på en ny måte.

Det hotteste i bilindustrien for tiden, som nesten ingen snakker om, er gigacasting.

Dette innebærer at front, midt-del og bakende ferdigproduseres i hele stykker, før de føyes sammen.

Metoden er ekstremt tech- og ressurskrevende å klare å få til, men når man gjør det, er fordelene store.

Antallet deler i front og bakende reduseres fra rundt 175 til noen ytterst få. Det tar bare to minutter å produsere hver enkelt.

Det er raskere og billigere, men i tillegg blir karosseriet betydelig stivere og lettere. Det har alt å si for en bils kjøreegenskaper og kjørefølelse. For jo stivere, jo mer optimalt kan hjulbevegelsene kontrolleres. Og lavere vekt er alltid nøkkelen til suksess på samtlige områder.

Denne produksjonsteknikken kan altså både gi mer bil for pengene, og betydelig bedre bil for pengene – rent kjøremessig.

Ikke langt unna

Alt dette høres selvsagt ut som det er en god bit unna, men det er ikke tilfelle.

Denne bilen skal være klar i 2026, altså om drøye to år.

Hva som skjer på batteri og rekkevidde vil ikke Lexus ut med spesifikt, men sier at det gjøres kontinuerlige forbedringer og at at nytt Performance-batteri som vil gi bilene det monteres i 800 km WLTP-rekkevidde og ladetid fra 10 til 80 prosent på 20 minutter, er underveis.

Det samme gjelder en ny, enklere og rimeligere batteritype som blir viktig for innstegsmodeller. Jeg regner med det er snakk om lithium-batterier med bipolare elektroder. De skal gi lignende, eller noe bedre egenskaper enn dagens elbil-batterier, men være 40 prosent rimeligere å produsere.

Dermed er det bare å ta én ting av gangen, og håpe LF-ZC blir like kul i produksjonsform som her. Og kanskje at den får et navn som er litt enklere å huske.