Toyota skal lansere fem nye elbiler de neste tre årene. Her er to av dem – og spekulasjoner om resten!
Tekst og foto: David K Andersen
Tradisjonen tro viste Toyota neste års nyheter og planene videre fremover, under et event i Brüssel forrige uke. De kaller Kenshiki Forum, der ordet du ikke kjenner, betyr innsikt.
Den japanske giganten fortsetter sin mangfoldige tilnærming til reduserte utslipp også de kommende årene. Det satses fullt på hybrid, hydrogen og elbil, som en del av fremtidens mobilitetsløsning.
Under slagordet mobilitet for alle – ingen skal bli gjenglemt, eller noe sånt i oversatt form, inkluderes ikke bare personbiler i alle former og fasonger, her er det alt fra lastebil og buss, til produkter for funksjonshemmede.
Toyota pekte spesielt på sistnevnte, der antallet mennesker verden over overstiger én milliard – det er en stor gruppe mange produsenter ofrer få ressurser. Her satses det både på produkter, løsninger og investeringer – eksempelvis skal merket levere et stort antall kjøretøy til OL i Paris. Alt fra motoriserte rullestoler og elektriske minibusser for transport av mennesker inne på områdene, til spesialbygde, elektriske Proace-biler. Alle kjøretøyene doneres Paris etter at lekene er over.
Nå går det i elbil
Den store forskjellen med årets Kenshiki-forum, sammenlignet med tidligere, er elbilsatsingens økende rolle.
Før har vi fått inntrykk av at det er hybrid og hydrogen Toyota egentlig ønsker å pushe, men denne gangen var det endelig elbilenes tur til å dominere.
Ikke på bekostning av de andre, men som en minst like viktig del for Europa de kommende årene.
Et program som gir 6 dedikerte elbiler innen 2026 er låst, så da er det bare å finne ut hva dette dreier seg om.
Noe vet vi allerede, spesielt førstemann bZ4X som allerede er på plass (les test her). Nummer to, trodde vi basert på visningen av en konseptbil i fjor, kom til å bli en kompakt, elektrisk SUV – tenk C-HR med batteri.
Nå viser det seg at den riktignok er en del av disse 6 bilene, men ikke nestemann ut. Og heller ikke på plass i Brüssel denne gangen.
Liten SUV først
Allerede første halvår i 2024 viser nemlig Toyota produksjonsversjonen av en liten SUV. Den hvite bilen på bildene heter Urban SUV Concept, og vil være på størrelse med dagens Yaris Cross.
Skal vi tippe, kommer produksjonsbilen til å ligne mye, selvsagt fraregnet en del typiske konseptbil-detaljer som voldsomt store hjul og stedvis ekstrem styling.
Særlig mye om den fikk vi ikke vite, men et viktig poeng er at Toyota sier den i likhet med Yaris Cross kommer til å være mer «ekte SUV», enn crossover. Det ser du egentlig på bilen allerede, og det ble bekreftet at den vil komme med firehjulsdrift.
Her snakker vi altså samme segment som nye Jeep Avenger og Volvo EX30, så med trekk på alle fire, blir Toyotaen det foreløpig eneste alternativet til Volvoen.
Rekkevidde og batterikapasitet vet vi ikke noe om, men Toyota sier det er viktig at biler som dette ikke har en innstegspris som utelukker kunder som er vant til å kjøpe rimelige småbiler. Derfor vil den komme med to ulike batteripakker, og valg mellom for- eller firehjulsdrift.
Dermed er det bare å vente noen måneder, så får vi svarene. Blir det største batteriet omtrent som i Volvo EX30, og prisen under 400 000 kroner – gjerne kombinert med et brukbart baksete – kan det fort være en norsk megasuksess vi her ser på.
Stilig coupé
Det andre elbil-konseptet i Brüssel var Sport Crossover Concept, en bil i samme klasse som bZ4X – men ment for de som verdsetter design og kanskje det å skille seg litt ut fra mengden.
Bilen er lengre enn bZ’en, og som du ser, er designen i fronten og bakenden mye mer sportslig. Den stilige konseptbilen kan minne litt om Lotus Eletre i stilen, egentlig uansett vinkelen du ser den fra.
Akkurat denne typen design, med lav og skarp front i kombinasjon med langtrukken og veldig coupé-lignende bakende, er noe flere produsenter ser ut til å jobbe med for tiden. At dette blir den neste store trenden etter dagens mer korpulente SUV-coupéer, skal du ikke se bort fra. Lekker er det i alle fall.
Stort mer informasjon enn dette er ikke å oppdrive for øyeblikket, men bilen skal være på plass i løpet av 2025.
Så med Toyotas tradisjon for ikke å skille voldsomt fra konseptbil til ferdig doning, kan vi gjette at denne, i likhet med den lille SUVen over, ikke vil avvike veldig.
Det gjenstår bare å se om den vil utrustes med krefter og rekkevidde som matcher den eksklusive designen.
Spekulasjoner
Dermed har vi altså 4 av de totalt 6 elbilene klare. bZ4X, den lille SUVen, en kompakt SUV ala den vist i fjor, samt coupé-aktige Sport Crossover Concept.
De resterende to, vet vi ikke noe om, men Toyota hadde med seg en digital plansje som viste tidslinje og siluetter av alle bilene.
Der så de to siste ut til å være større enn de andre, som også vil passe godt inn med det vi vet.
Kjører vi ren tipping, tror jeg det er snakk om en SUV som er større, og mer offroad-fokusert enn bZ4X på design, samt en eller annen form for praktisk familiebil – gjerne en crossover med 7 seter.
Forresten hadde japanerne med seg ytterligere en konseptbil, men den var ikke ment for produksjon, men for å demonstrere teknologier det jobbes med for fremtiden. Bilen heter FT-3e og er på bildene rett over.
Det jobbes selvsagt med faststoffbatterier, Toyota sier de blant annet arbeider med hvordan de skal produseres.
Nærmere i tid, ligger lithium-batterier med bipolare elektroder. Egenskapene er ikke revolusjonerende som med faststoff, men de skal gi noe bedre rekkevidde, samtidig som de er 40 prosent rimeligere å produsere.
Hvordan, i hvilke biler, og når de ulike brikkene i alt Toyota holder på med faller på plass, er med unntak av planen med 6 dedikerte elbiler til 2026, lett ullen. Men kjempen har våknet, og da skjer det ting.