Den er ikke så rimelig som mange håpet, men det du får er antagelig desto mer imponerende. Den elektriske 7-seteren Kia EV9 kan nå bestilles.
Av David K Andersen
Mest hypet siden Volkswagens ID-kjør for noen år tilbake? Det føles nesten sånn. Kia har teaset, teaset, vist litt, vist litt mer, vist alt men uten alle spesifikasjonene – du vet. PR-strategi. Jeg føler jeg har skrevet 100 artikler om bilen – før den en gang er prøvekjørt eller på norsk jord. Det reelle antallet er 5, men likevel. Mye.
Og det er ikke helt uten grunn heller. Nordmenn har vært umettelige på nyheter om denne bilen. Kanskje ikke så rart. Det er den første elektriske 7-seteren fra et tradisjonelt mainstream-merke. Det er det mange som har ventet på.
Så kom prisen i dag, og reaksjonene vi har fått inn til Bil og Motorbloggen, har ikke latt vente på seg.
Med pris på 899 900 for 7-seteren og 919 900 for den mer andrerads-komfortable, med 6 plasser, er ikke dette en billig bil. Mange hadde trodd den skulle ligge 100 000 eller kanskje enda litt til – lavere.
Alt ink
Tingen er at prisen Kia introduserer EV9 med i Norge, inkluderer «alt». Det er ikke flere kryss å huke av for, enn glasstak og metallic (eller matt).
Til og med 3-års service-avtale er inkludert. Kanskje mest for å gjøre prisen mer til å leve med, men likevel – alt er med.
Versjonen heter GT-Line Launch Edition. Og når jeg sier alt ink, ser det ut ikke ut til å være en overdrivelse. Fra tradisjonelt luksus-utstyr som varme og ventilasjon – selv i baksetene – til Meridian lydanlegg med 14 høyttalere og sub. Til alle sikkerhetssystemer, nordiske favoritter som intelligente fjernlys og varme i rattet, og digital nøkkel.
Det kommer i tillegg til bilens spesifikasjoner, som i seg selv er imponerende.
EV9 er 6,2 cm lenger enn BMW iX, og den får du ikke akkurat med lignende rekkevidde og utstyr til en pris som dette.
Tilhengervekten er 2,5 tonn og bagasjerommet tar 828 liter, så lenge du ikke benytter bakerste rad. Med den oppe, tar den forresten 333 liter, som er svært bra for en 7-seter som dette. Foran har du 52 liter frunk.
Elmotorer på 192 hestekrefter i hver ende gir firehjulsdrift og systemeffekt på 384 hester og 700 Nm. Det skyter den store SUVen fra 0 til 100 km/t på bare 5,3 sekunder.
Batterikapasiteten på 99,8 kWt gir rekkevidde på opp til 505 km. Og så kan du takket være 800 Volt elektrisk arkitektur, hurtiglade med høy effekt. Kia sier du kan lade på opp til 239 km på bare 15 minutter. Som ikke er vanskelig å tro på – vi ladet tidligere i sommer 100 km på bare 4 minutter på Hyundai Ioniq 6 med samme teknologi (les mer her).
Verdt pengene?
Om EV9 faktisk er verdt pengene, finner vi ikke ordentlig ut av før vi tester den for første gang – jeg tipper det ikke er lenge til – Kia sier de første kundene får bilene sine på slutten av året.
Kia selv sier at dette er en gjennomført premiumbil, og beviser det på en måte allerede delvis via første møte. Samtidig er premium mer enn et flott interiør med smarte løsninger som svingbare seter, mye utstyr og miljøvennlige, høyverdige materialvalg.
EV9 må også oppleves som premium å kjøre, her trenger vi ekte, gjennomført fjæringskomfort, storbilfølelse uten å miste håndterbarhet og mye mer.
For selv om EV9 er betydelig rimeligere enn typiske premium-merkers modeller på samme størrelse, med samme utstyrsnivå, er det på en måte dem den også kommer til å kjempe om kundene med.
Bilen angripes dessuten av outsidere som Voyah Free fra den andre enden – en overraskende bil uten vesentlige mangler.
Etter uendelige teasere, er det nå altså bare én ting som gjenstår: Hvordan Kia EV9 er å kjøre. Først etter det, kan vi bestemme oss for hvordan prisen står seg.