Hjem Nyheter Sniktitt: Kia EV9

Sniktitt: Kia EV9

Kia har sluppet spesifikasjonene på EV9, vi har sett den elektriske 7-seteren for første gang.

Av Dave Humphreys

Etter å ha vist EV9ens slående design på bilder tidligere i år, kom Kia med spesifikasjoner denne uken. Og dette er spennende, for selv om antallet elektriske SUVer har økt kraftig det siste året, er det fortsatt langt mellom 7-seterne. Kia har derfor tro på at dette er en bil som vil tiltale mange.

Batteri, rekkevidde og motorer

I hjertet av EV9 ligger den samme E-GMP-arktekturen som i lillebroren EV6. Her får du imidlertid 99,8 kWt batteri, både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Bakhjulsdrift-versjonen har en motor på 203 hestekrefter og 350 Nm, og byr på imponerende 541 km rekkevidde i henhold til WLTP. Modellen klarer 0-100 km/t på 9,4 sekunder og topper 185 km/t.

Firehjulsdriftversjonen har selvsagt to motorer, hver av dem på 192 hestekrefter – eller 384 samlet. Den foran genererer 250 Nm i dreiemoment, mens den bakre er på 350 på Baseline-modellene. GT-Line har 350 i begge ender (med boost). Dermed klarer den 5,3 sekunder fra 0-100 km/t, mens Baseline trenger 6. Begge har topphastighet på 200 km/t og 497 km rekkevidde.

800-volt anlegg muliggjør ultrarask lading, du kan øke rekkevidden med opp til 239 km på bare 15 minutter på 2WD-utgaven, og 219 på firehjulstrekkerne.

EV9ens elektriske konstruksjon støtter dessuten lading begge veier, sånn at den kan brukes til å lade eller gi energi til eksterne enheter. Den er også klargjort for V2G (Vehicle to Grid) og V2B/V2H (Vehicle to Building/Home), altså kan eventuell overskuddsenergi overføres tilbake til strømnettet, eller til huset ditt. Det kan være gunstig å utnytte aktivt i forbindelse med forbrukstopper i strømnettet.

Størrelse og praktiske egenskaper

EV9 måler 5 010 mm på lengden, så den er betydelig større enn EV6. I virkeligheten er den imidlertid ikke så voldsom som bildene kanskje antyder. Med bredde på 1 980 mm og høyde på 1 750 mm, får du et velproporsjonert interiør i praktisk retning. Det er liten tvil om at plassutnyttelsen er bedre her enn hos mange andre, like store biler. Akselavstanden på hele 3 100 mm, hjelper selvsagt også.

Med alle 7 seter i bruk, har du 333 liter bagasjeplass igjen, som slett ikke er galt. Legger du derimot ned bakerste seterad, har du voldsomme 828 liter bagasjeplass tilgjengelig.

Plass til ladekablene er det foran, hvor det er et rom på 52 eller 90 liter, avhengig av drivlinjen.

Bilen kan også kjøpes som 6-seter, med lenestoler på andre rad som kan flyttes og snus – se bildene i galleriet nederst i artikkelen.

Tilhengervekten blir hele 2 500 kg for den firehjulsdrevne varianten, sånn skal det være på en stor bil.

Tre skjermer i dashbordet

I en stadig mer digital verden, svarer Kia med tre skjermer i dashbordet. «Triple Panorama Display» inkluderer førerdisplay på 12,3 tommer, eget display for kontroll av klimaanlegget på 5,1 tommer og en infotainmentskjerm til høyre – også på 12,3 tommer.

Sistnevnte kjører Kias siste operativsystem, som blant annet muliggjør tilkobling av to blåtannenheter samtidig. Det har også Google Fast Pair Service som letter oppkobling av Android-telefoner. Apple Carplay er selvfølgelig på plass.

Kameraspeil blir tilgjengelig på høyere utstyrsgrader, og skal gi bedre overblikk på siden av bilen.

-Vi tror teknologi og innovasjon fostrer positivt samspill mellom mennesker og maskiner, sier Jochen Paesen, visepresident for interiør-design. -Vårt mål med interiøret på EV9, er å kombinere high-tech-løsninger med intuitivt brukergrensesnitt. Det er derfor vi skapte et enkelt, raffinert interiør med optimalisert layout og grafikk for å øke brukervennligheten.

Brukere kan utnytte telefonene sine som digital nøkkel, og bruke bilen helt uten den fysiske fjernkontrollen. Ultra Wide Band teknologi gjør at EV9 oppdager nøkkelen på telefonen selv om den ligger i en veske eller i lommen. Opp til tre personer kan ha digital nøkkel, selvsagt kontrollert av eieren via appen. For eksempel kan tilgangen til bilen tidsbegrenses.

Nye funksjoner og trådløse oppdateringer

Flere nye funksjoner er tilgjengelige via infotainmentsystemet. For eksempel bilvask-modus, hvor bilen automatisk gjør nødvendige tiltak som å felle inn sidespeilene, sjekke at alle vinduene er helt lukket, og holde dørhåndtakene inne.

Kia planlegger også utvidede funksjoner for bilen senere, som kan kjøpes via Kia Connect Store. Slike oppdateringer vil skje trådløst og vil eksempelvis kunne være en mer komplett versjon av parkerings-assistansen, innholds-strømming eller økning av motorenes dreiemoment.

Flere bærekraftige materialer

Kia ser behovet for å redusere bruken av skinn i interiøret, og tilbyr PU (Bio Polyurethane) som et mer bærekraftig alternativ. Materialet skal tilby nødvendig støtte, demping og varighet når det brukes i seter. Det brukes også som skum, for eksempel inne i nakkestøttene.

Lakken er dessuten mer miljøvennlig. Raps- og vegetabilsk olje er benyttet som erstatning for fossil/kjemibaserte tilsetninger. Heller ikke benzen, toluen eller xylen er å finne. Innvendig, er fargingen av panelene BTX-løse, ifølge Kia uten at det går ut over den opplevde kvaliteten.

Mens det å redusere bruken av plastikk betydelig er krevende, finnes det alternative muligheter. Som utstrakt bruk av resirkulert plast, PET. Materialet produseres mer energieffektivt enn andre plast-materialer, samtidig som det ferdige produktet er motstandsdyktig mot fuktighet og slag. Innertak, solskjermer, hodestøtter og seter har betydelig innslag av resirkulerte plastflasker i EV9.

Gulvmattene på sin side, som også er i PET, er i stor grad produsert på resirkulerte fiskegarn. Kia samarbeider med en organisasjon som jobber med å fjerne mest mulig av de 640 000 tonnene garn som årlig ender opp i havet.

Til Norge

EV9 er ventet til Norge, og på veien her, mot slutten av året. Hva prisen blir er ikke kjent foreløpig, og Kia har heller ikke sagt noe om når prisene kommer.

Men vi kan kanskje tippe startpris rundt 750 000 kroner?

TRENGER DU IKKE SÅ STOR KIA? LES TEST AV EV6 HER, OG NIRO HER!

Alle bildene: