Det har tatt tid, men når Peugeot endelig kommer med en elektrisk, firehjulsdreven familie-SUV, får den rekkevidde opp til 700 km. Her er E-3008.
Av David K Andersen
Interiøret så vi i sommer, og før helgen kom et bilde av utsiden. Men det er først nå at bilen presenteres med flere bilder og en del spesifikasjoner – i produksjonsklar form.
At dette er Peugeots første firehjulsdrevne elbil med lang rekkevidde, skyldes at bilen er først ut – blant mange kommende – på den nye STLA-plattformen.
Det er en dedikert elbil-base som kommer i flere utgaver og størrelser – her er det STLA Medium som gjelder. I fremtiden vil det følge alt fra småbiler til store ramme-baserte pickuper fra amerikanske RAM.
Og heldigvis ser det altså ut til at disse elbilene kommer til å levere enda litt bedre enn de etter hvert mange eksisterende konkurrentene. Bedre sent enn aldri, der altså.
To batteri-størrelser
Akkurat som eksempelvis rivalen Nissan Ariya, kommer Peugeot E-3008 med valg mellom to batteristørrelser. Her er imidlertid selv «det lille», ganske stort. Nettokapasiteten er på 73 kWt, og med forhjulsdrift og 210 hestekrefter, er rekkevidden på 525 km. 0 -100 km/t tar 8,7 sekunder
Samme batteri kan kombineres med motor også bak – slik at det blir firehjulsdrift – uten at det skal gå ut over rekkevidden. Du får imidlertid en betydelig sprekere bil – her er det snakk om 320 hestekrefter, så sprinten til 100 km/t tas på 6,4 sekunder.
Skulle det være behov for enda flere km mellom ladingene, er en batteripakke med kapasitet på hele 98 kWt netto, tilgjengelig. Med det på plass er rekkevidden hele 700 km. Denne versjonen har 230 hestekrefter, og selv om det ikke sies noe om i denne omgang, regner jeg med den er forhjulsdreven.
Hurtiglading vil kunne skje med effekt på 160 kW, som ikke er like imponerende, men sannsynligvis mer enn tilstrekkelig for de fleste. Den har også V2L, sånn at du kan bruke bilen til å levere energi til eksterne applikasjoner.
Større
Nye E-3008 vokser med hele 9,5 cm på lengden mot forgjengeren, og hopper dermed opp fra den mer kompakte delen av segmentet til nesten mellomklasse-CUV. 4,54 meter er bare et par cm unna Volkswagen ID.4.
Også på bredde og høyde, er det økning – med henholdsvis 5,4 og 2 cm. Bakkeklaringen er på fine 19,8 cm.
Det praktiske virker på papiret til å være greit ivaretatt, bagasjerommet tar 520 liter og er dermed omtrent midt på treet blant konkurrentene. Dette er jo et typisk tall som viser seg å passe de fleste norske familier.
Tilhengervekten er litt på samme linje, den kan trekke mellom 1 200 og 1 350 kg avhengig av versjon. Ikke dårlig, men det finnes rivaler med bedre tall – som i praksis gjør campingvogn til et reelt alternativ.
Mer skjerm
På innsiden legger du merke til den nye skjermen som nå er plassert på toppen av dashbordet fremfor å være integrert i det som før. Den måler 21 tommer og er buet, men er tilleggsutstyr. På GT-modellen kommer den som standard
Ellers er mye i samme stil som vi etter hvert har blitt vant til fra Peugeot, det skal være høy kvalitetsfølelse med spennende materialbruk og kul design.
I tillegg til E-3008, kommer også en større E-5008 – den skal vises i starten av 2024.
Leveringene av E-3308 starter vinteren 2024.
Galleri: