BMW har vist nye 5-serie for første gang, hvor den foreløpige toppmodellen heter i5 M60, og er elektrisk.
Av David K Andersen
Det er en stor begivenhet for oss som liker bil, hver gang en ny 5-serie lanseres. Siden introduksjonen i 1972, har den store sedanen bydd på en kombinasjon av sportslighet, komfort og luksus du aldri helt har funnet maken til hos konkurrentene.
Det har gjort 5-serien spesielt attraktiv for mange – så er også mer enn 10 millioner eksemplarer produsert så langt.
Som ventet ankommer nye 5-serie også som elbil, den heter i5. Det er også rene batteriversjoner som er de første til ankomme – produksjonen starter i oktober.
Til og begynne med blir det to i5-utgaver å velge mellom.
Innstegsversjonen heter i5 eDrive40, har bakhjulsdrift og 340 hestekrefter med boost. 0-100 km/t avklares på 6 sekunder, og fra batteriet på 81,2 kWt netto, får du opp til 582 km rekkevidde WLTP.
Prisene starter på 685 900 kroner, og salget har allerede startet i Norge.
Den andre utgaven heter i5 M60, og kommer til å være toppmodellen en god stund – den skal tilsvare M550i xDrive på ytelser. De to elmotorene yter samlet 517 hestekrefter og 795 Nm, men i sportmodus, med M Sport Boost eller i Launch Control, har du hele 601 hestekrefter og 820 Nm tilgjengelig.
Det gjør at 0-100 km/t avklares på 3,8 sekunder, og at M60 når topphastighet på 230 km/t (begrenset).
Batteripakken er den samme på begge bilene, så firehjulsdrevne M60 har noe kortere rekkevidde enn mer effektive eDrive40 – det er snakk om opp til 516 km WLTP.
Prisene for i5 M60 starter på 1 080 000 kroner. Et utvalg av utstyrspakker blir tilgjengelig på begge bilene, i tillegg kan du som vanlig hos BMW spesifisere nærmest uendelig også utover det, være seg hva farger og interiørmaterialer gjelder, eller diverse utstyr. Individual-programmet som øker skreddersøm-mulighetene på toppen av det igjen, er aktivert fra starten av.
Lading
Hurtiglading kan skjer med effekt på opp til 205 kW, som ikke høres voldsomt imponerende ut på papiret. BMW sier imidlertid at det er gjort innovasjoner som medfører at ladekurvens fall er jevnere.
Videre har man nå klart å utnytte overskuddsvarme fra fremdriftsmotorene til å bidra til prekondisjonering av batteripakken før hurtigladingen finner sted. Så lenge du velger ladepunkt i navigasjonen i god tid på forhånd, vil bilen være klar til å lade raskt når du plugger inn.
For første gang kommer nå også BMW med «Plug&Charge», spesielt interessant er det at automatikken kan aktiveres for flere ulike ladeleverandører.
For vanlig lading, kommer i5 med 11 eller 22 kW ombordlader.
Vokser mye
5-serien vokser nærmest overraskende mye, den nye bilen er hele 5,06 meter lang – det er snakk om en økning på hele 97 mm. Akselavstanden øker også, men bare med 20 mm. Den er dessuten 32 mm bredere enn før, og 36 mm høyere.
For å lette manøvrerbarheten for den store bilen, er firehjulsstyring tilgjengelig.
Bagasjerommet på sedanen tar 490 liter, det er 20 liter mer enn i i4 og 60 liter større enn i det som blir erkerivalen: Mercedes EQE. Utgående 5-serie hadde 410 liter som plug-in hybrid, og 530 i ren fossil-utgave.
Andre positive nyheter hva det praktiske gjelder, er tilhengervekt på 1 500 kg for eDrive 40, og hele 2 000 på M6. Mercedes EQE har bare 750 kg.
Gaming
En ny versjon av BMWs infotainmentsystem tar plass i 5-seriens Curved Display, det kjører BMW Operating System 8.5. Blant nyhetene er annen menystruktur.
Du kan også bruke skjermen til spill, moro og streaming, som du ser i galleriet nederst i artikkelen.
Det fremgår også tydelig, og det er jo ventet – for sånn er det alltid: 5-serien henter mye fra 7-serien/i7. Derfra stammer kontrollpaneler med haptiske tilbakemeldinger og BMW Interaction Bar.
Det samme gjelder den bakgrunnsbelyste funksjonsenhetens særegne overflatestruktur, som strekker seg i hele dashbordets bredde og inn i dørsidene.
Sportsseter er standardutstyr, mens komfortseter, en favoritt i 5-serien gjennom flere generasjoner, selvsagt er tilgjengelig.
i5 er videre BMWs første modell som kan leveres med helt vegansk interiør. Det blir helt sikkert veldig fint, men vil neppe matche BMW Individual Merino helskinn, som også er tilgjengelig.
Flere varianter kommer
5-serien kommer selvsagt med andre drivlinjer, her vil det finnes plug-in hybrider, diesel- og bensinutgaver slik vi er vant til.
Våren 2024, vil 530e, 530e xDrive og 550e xDrive, lanseres. 530e får elektrisk rekkevidde på over 100 km. Det kommer også en snillere elektrisk utgave enn M60 – med firehjulsdrift.
Om en drøyt år vil dessuten i5 Touring være på plass, en av de første elektriske stasjonsvognene og en viktig rival til kommende, elektriske Audi A6 Avant. Det blir en spennende modell for Norge.
Vi gleder oss selvsagt også til å se hva M-avdelingen har tenkt å gjøre med 5-serien, ut over i5 M60.
Galleri eksteriør:
Galleri interiør:
Galleri skjermer: