Hjem Tester Test: Mercedes EQE 300

Test: Mercedes EQE 300

Komplett komfort og luksus i elbil, er ikke lenger billig. Men velger du Mercedes EQE, kommer det med lang rekkevidde og oppnåelig pris.

Tekst og foto: David K Andersen

Folk har faktisk følt seg fornærmet. Her kommer Mercedes med en elektrisk bil i form av EQS, og så koster den masse penger. Hva skal dette bety? Hvor ble det av vår norske rett til å kjøpe alle elbiler billig? Uhørt!

Fort gjort å bli bortskjemt, gitt. Og tydeligvis like raskt å glemme hva bokstaven S betyr i Mercedes-sammenheng.

Hadde du ventet å ha råd til å kjøpe deg en S 500 egentlig? Det ypperste av hva Mercedes har i modellprogrammet? Nettopp, det beste er sjelden billig.

Opp med teppet for lillebror EQE

Her peker bokstaven E, mot E-klasse. Ikke akkurat en folkebil det heller kanskje, men noe det er mulig å strekke seg etter – om man vil ha noe som er litt bedre enn mye annet.

Vår første test av EQE, skjer da også med den rimeligste drivlinjen du kan velge, nemlig 300, med i sammenhengen beskjedne 245 hestekrefter og bakhjulsdrift.

Vil du, får du selvsagt firehjulsdrift og mye effekt, serien toppes med AMG EQE 53 4Matic+. Den har 687 hestekrefter og 1 000 Nm. 0-100 km/t avklares på 3,3 sekunder.

Det finnes også en 43-utgave av AMGen, og så har du den firehjulsdrevne versjonen av vår testbil. Den heter 350 4Matic, og har startpris på 741 625 kroner.

Velger du bort 47 hestekrefter og firehjulsdrift, er det imidlertid kroner å spare, 300en starter på 667 625 kroner.

Da har den greit med utstyr, så du må regne med å legge på litt. Men det lønner seg nok å holde seg mer i skinnet enn hva Mercedes gjorde, da de spekket testbilen. Den går nemlig løs på 939 023 kroner.

Det gir deg riktignok en fantastisk fin bil, men er også mye penger for noe uten drift på alle fire. En mellomting er det smarte – gjerne på kampanje – slik Mercedes ofte tilbyr.

Lang rekkevidde

Det fine med denne innstegsmodellen, er at den har samme batteri som de andre. Når du trekker fra ekstra vekt, store hjul og den typen ting, betyr det at det er 300 som går lengst.

Batteriet på 89 kWt netto, gir opp til 639 km rekkevidde, mens testbilen med alt utstyret den har, skal klare 617.

Som vanlig kjører ikke vi rekkevidde- og forbrukstester på en og en elbil, det er meningsløst med alle variabler som påvirker resultatene. Men i vintervær med noen minusgrader, brukte EQEen omlag 2 kWt på mila i testperioden. Det kan jo være en pekepinn.

Og det betyr at den antagelig kommer ned på oppgitte 1,6 – 1,88 i varmere vær (sistnevnte er mest aktuelt for denne godt utstyrte bilen).

For meg er uansett poenget at du her har så mange km på batteriet, at rekkevidde ikke er et tema. Jeg lader hjemme, mer er ikke nødvendig, selv om jeg bor 13 mil unna kontoret i Oslo.

Skulle hurtiglading være nødvendig, kan den ta 170 kW, og som vi vet, er Mercedes ofte gode på ladekurve.

Luksus

Meningene om designen på EQE er ikke overraskende delte. Noen synes den er futuristisk og kul, andre forstår ikke hvorfor den ikke kan se mer ut som en vanlig E-klasse.

Hva jeg mener er sikkert mindre viktig, men jeg heller nok mot usikkerhet rundt hvor mange km rekkevidde vi får ekstra via denne designen. Og om den er verdt det.

Hva utseende gjelder, er det kanskje noe å plukke på innvendig også, men det er egentlig bare fordi testbilen ikke er utstyrt med MBUX Hyperscreen, som kan leveres på AMG-utgavene.

Det skaper unaturlig store flater i dashbordet hvor ikke noe skjer, her kledd med små stjerner. Å gjøre det sånn i en modell som for det meste skal selges uten Hyperscreen, er litt rart. Men kanskje en nødvendighet. Uansett fungerer interiøret betydelig bedre designmessig med samme skjermer som testbilen, i nye C-klasse (les test og se bildene her).

Dette, og lett irritasjon over manglende volumhjul og en enklere måte å skifte spor i medieavspillingen i rattet på, er detaljer i et voldsomt luksuriøst interiør.

Materialkvaliteten er høy, men også uten å imponere voldsomt i alle detaljer (det er noen rare ting som billig hardplast rundt de påkostede høyttalerdekslene i dørsidene).

Men totalfølelsen når du regner inn alle interiørets elementer, enestående. Litt sånn at du rett og slett blir ganske imponert når du setter deg inn. Fargevalg, gode skjermer, stemningsbelysning og fine detaljer, sørger for det.

Her bidrar selvsagt utstyrsnivået også. Burmester-anlegget låter ikke bare bra, det ser også kult ut. Fantastisk head-up display, navigasjon med «augmentet video» som viser piler i veien, real-time på infotainmentskjermen i kryss, panoramatak og masse annet er også med på å gjøre alt luksuriøst komfortabelt.

Både og

Viktig for interiøret, er også forsetene, som er komfortable. Justeringsmulighetene er uendelige i alle retninger, og at de ikke har særlig mye sidestøtte, passer bare bilen. Til og med nakkestøttene er påtenkt, de kan justeres også i lengderetning, og dermed benyttes til mer enn bare passiv sikkerhet.

Rattet følger med dit du vil ha det, og pedalboksen er riktig plassert. Da blir kjørestillingen perfekt.

Baksetet er ganske typisk elbil, du har et hav av kneplass, mens det er litt kjipere for hodet om du er lang.

Bagasjerommet er det ikke like godt stilt med, det kommer som vanlig i elbil dårlig ut sammenlignet med fossil. EQE tar 430 liter, og har høy innlastingskant. Til sammenligning tar en Mercedes E-klasse sedan, som er kortere, 540 liter. Endringer i luke-konstruksjonen bak, gir imidlertid ekstra høyde i baksetet sammenlignet med EQS.

Når det kommer til utvendig last, er 100 kg på taket veldig bra. 750 kg tilhengervekt derimot, er dårlig mot 2 100 på en vanlig E-klasse med diesel.

Komfort for alle penga

Å kunne reise så behagelig som i EQE, er ikke noe du opplever ofte. Som allerede nevnt sitter du godt, og har du noen ved siden av deg eller bak, kan du nyte den nesten litt rare følelsen av å kunne snakke med veldig lav stemme. Her er det stille.

Testbilen har verken luftfjæring eller adaptive dempere, men kommer utstyrt med «Komfortunderstell» som standard.

Enkelte, skarpe ujevnheter blir for mye for den tunge bilen å ta opp, og slår gjennom til interiøret. Men utenom det, er ferden særdeles behagelig.

Fjæringen er myk, uten at bilen blir huskete over humper. I stedet oppnår du det aller meste av tiden fjæringskomfort tilnærmet hva du finner i en bil med luftfjæring. Det bare flyter bortover. Passer utmerket sammen med det lave støynivået.

Fartsressursene er absolutt tilstrekkelige og mer enn det – jeg savnet aldri mer krefter. Testbilens veldig komfort-rettede spec, gjør at 7,3 sekunder til 100 km/t holder i massevis. Dessuten har den svært høy topphastighet med tanke på drivlinje og effekt.

Skulle du finne på å presse den litt i svingene, klarer EQE også det helt utmerket. Men egentlig uten at det gir deg veldig mye.

Jeg likte imidlertid kjøreegenskapene på vinterføre. Styringen er fint vektet og er med på å gi deg kontroll over bilen, og på grunn av det, mer avslappende kjøring. Firehjulsdriften kan jeg ikke påstå at var savnet.

EQE er for øvrig mer lettkjørt enn størrelsen skulle tilsi. Mye takket være firehjulsstyringen hvor bakhjulene svinger inn til 4,5 grader mot forhjulene i lave hastigheter. Det gir suveren manøvrerbarhet. Du kan dessuten oppgradere (låse opp eksisterende mekanikk elektronisk) til 10 grader – senere – om du betaler for det.

Siden funksjonen også skaper bedre retningsstabilitet oppe i hastighet, ville jeg tatt med dette.

Konklusjon

Den er suverent komfortabel, luksuriøs på innsiden og har super rekkevidde. Omtrent akkurat hva man kan tenke seg fra en moderne E, også med EQ foran. Det kan bli dyrt, men hold litt igjen på utstyret, og EQE 300 gir akkurat det den skal for pengene: Ønske om, og tilfredsstillelse ved, å kjøre mye og lenge.

Flere bilder:

Data:

Mercedes EQE 300
Pris fra 667 625
Pris testbil 939 023
Motortype Elektrisk x 1
HK 245
Nm 550
Sek. 0-100 km/t 7,3
Topphastighet km/t 210
Forbruk blandet kWt/mil 1,6 – 1,88
Egenvekt kg 2 310
Tilhengervekt kg 750
Bagasjerom liter 430
Lengde mm 4 946
Bredde mm 1 961
Høyde mm 1 510
Akselavstand mm 3 120
Taklast kg 100
Ombordlader 22 kW 0-100% 225 min
Hurtiglading 170 kW 0-80% 32 min
Batterikapasitet kWt 89 netto
Rekkevidde WLTP 614 (testbil)