Hjem Tester Test: BMW i4 eDrive40

Test: BMW i4 eDrive40

BMW i4 kombinerer kjøreglede og elektrisk fremdrift bedre enn de fleste. Er det toppmodellen M50 som gjelder, eller klarer du deg kanskje med eDrive40-utgaven?

Tekst og foto: David K Andersen

Elbilserien i4, med utgangspunkt i BMW 4-serien, som igjen er en 3-serie – bare med fire-dørs kombi/coupé-karosseri – kommer i flere utgaver. I Norge går det imidlertid mest i toppversjonen M50 med xDrive.

Det er en vanvittig kompetent modell, som ved hjelp av 544 hestekrefter tar deg fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Samme tid om en ny M3.

Innstegsmodellen i Norge, eDrive40 som vi tester her (i andre land selges også en eDrive35-versjon), er ikke i nærheten av de fartsressursene. Bare for å ha sagt det med én gang.

Med 340 hestekrefter har den rett og slett ikke pulveret, og med bakhjulsdrift sliter den dessuten med å plassere det i bakken. I alle fall med mindre asfalten er tørr og sommerdekkene på.

Hvor viktig er det?

Men hvor ofte bruker du egentlig 544 hestekrefter? Sannheten er selvsagt at selv de 340 du har tilgjengelig her, er mer enn nok. Beviset er at 40-utgaven tar 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Lynraskt, sammenlignet med alt annet enn de råeste elbilene.

I realiteten er det andre forskjeller enn akselerasjonen som virkelig skiller de to variantene, og som bør veie sterkere inn når du skal bestemme deg for om du vil spare om lag 100 000 kroner ved å velge eDrive40.

Viktigst for mange, vil selvsagt være mangelen på firehjulsdrift. Og det skal sies: Selv med nordiske, piggfrie vinterdekk, tar det litt tid å akselerere opp i hastighet på speilglatt føre, som det var i deler av testuken.

Det og fremkommelighet i glatte bakker eller dyp snø, vil alltid være en ulempe med tohjulsdrift.

Når marsjfart først er oppnådd, er imidlertid ikke forskjellen så stor. Du verken bremser eller svinger bedre med firehjulsdrift – i alle fall ikke med mindre du kaster bilen inn i svingene sidelengs – i full WRC-stil. Som jeg antar du ikke gjør veldig ofte.

Kjøreegenskapene er der

Årsaken til at i4en, selv med bare bakhjulsdrift, fungerer utmerket på vinterføre, er selvsagt at kjøreegenskapene er glimrende.

Styringen er lettere enn på forrige generasjon BMW-biler (med mindre du benytter sportsligere innstilling på den), som jeg liker. Og den er ultrapresis og lynrask. Om ikke veifølelsen i rattet er stort å snakke om, sørger den for at du alltid har kontroll over bilen.

Avansert hjuloppheng og enda lavere tyngdepunkt enn elbiler flest (siden dette ikke er en SUV), generer bra veigrep uansett føreforhold. Det eneste du må tenke på, er at i4 er tyngre enn en fossilbil, så det tar sin tid å bremse opp når det er glatt.

At du bare har bakhjulsdrift, gjør det dessuten enda enklere å leke seg litt, enn med firehjulstrekkeren. Balansen er perfekt, så da er det lekende lett å spille på lastvekselreaksjonene mellom for- og bakaksel: Gå på gassen litt tidligere ut av svingen, og du merker at bakenden vil ut. Til tross for at den dempes før du får sladd via det effektive traction control-systemet som er integrert i motorenheten, hjelper det til med å styre inn, og gjør kjøreopplevelsen mer levende.

Den største forskjellen på de to bilene rent kjøremessig, er imidlertid ulike fjærer, dempere og stabstag.

Luftfjæring bak er på plass også her, men eDrive40 er merkbart mer komfortabel i fjæringen enn M50. Selv sistnevnte er imponerende komfortabel med tanke på hva den er kapabel til, men her får du altså en enda mer behagelig reise.

Nettopp det, synes jeg preger hele bilen i stor grad, og gjør ikke bare eDrive40 til et rimeligere alternativ, men for mange et bedre alternativ – uavhengig av pris.

Flere mil

Går vi bort fra det som har med selve kjøringen å gjøre, er de to i4-versjonene ganske like.

Batteripakken er den samme, du har 83,9 kWt brutto/80,7 kWt netto å rutte med. Avhengig av utstyr, er vektforskjellen imidlertid opp mot rundt 165 kg, så når eDrive40 i tillegg gjerne kommer med noe mindre voldsom hjulutrustning, gir den opp mot 80 km mer i rekkevidde (opp til 590 km for eDrive40 og opp til 510 km for M50).

Hopper vi over på det mer praktiske, kan i4 også i denne utgaven skilte med 75 kg taklast og glimrende 1 600 kg tilhengervekt.

Også bagasjerommet teller på plussiden, det tar 470 liter og er både lettlastet og kommer med stort gulvareal. Legges baksetene ned, har du 1 290 liter.

Like festlig er det ikke i baksetet, som både er trangere og mindre lett å komme inn og ut av enn på en mer høyreist bil. Vel på plass, sitter du imidlertid greit nok – om du ikke er for lang.

På første rad er det imidlertid lite å klage på. Kanskje seteputen kan være i smaleste laget mellom sidestøttene for enkelte, men de fleste vil nok trives her.

Som vanlig i mellomstore til mindre BMWer, er setene faste, men det er sjelden en ulempe om du skal sitte der i mange timer.

Justeringsmulighetene er selvsagt enestående for både seter og ratt, så alle vil finne optimal kjørestilling.

Suveren betjening – for det meste

Skjermer og betjening består av en miks mellom tradisjonell 3-serie og iX. Det betyr at du har den doble, buede skjermen rett foran deg, med nærmest uendelige muligheter, men samtidig fin brukervennlighet.

Hovedskjermbildet på midtskjermen, hvor du selv velger og plasserer funksjoner gruppevis ved siden av hverandre i store ikoner, er helt 100 til hverdags. Skal du gå dypere inn i enkelte apper, har den en egen visning for alle. Du kan sortere den igjen via å velge bilrelaterte apper – om du eksempelvis er ute etter å finjustere et eller annet på selve bilen.

Fra 3-serien, er iDrive-hjulet ved girvelgeren med videre – som er bra. Når du blir kjent med det, vil du kunne utføre handlinger på skjermen uten å ta blikket vekk fra veien særlig lenge. Dette er mer trafikksikkert enn å trykke på selve skjermen (som du kan om du vil).

Også volumhjul midt på dashbordet og kjente rattknapper, er bra.

Skal det plukkes på noe i et tilnærmet perfekt førermiljø enten du måler i design, kvalitetfølelse eller brukervennlighet, er det klimakontrollen.

Du har den riktignok oppe nederst på skjermen hele tiden sånn at gradene enkelt kan justeres, men dette er ikke bedre enn gammeldags system med egne knapper og hjul på en rekke midt i dashbordet. Skal du justere annet enn temperaturen, må øynene vekk fra veien. Også justering av setevarmen gir ett trykk mer enn ønskelig på skjermen, mens rattvarmen sitter perfekt på knapp i rattet.

At bilen skrur seg av i takt med om du sitter i den eller ikke, fremfor å lystre startknappens ordre, er ikke jeg en tilhenger av, jeg ønsker selv å bestemme når den skal være på eller ikke. Eksempelvis om jeg har glemt å forvarme, og is må skrapes av rutene. Da er det enkelt å sette seg inn, trykke på startknappen og så gå ut igjen for å skrape is. Her må du inn på skjermen og skru på klimaanlegget, siden bilen nekter å være påslått hvis du ikke sitter i førersetet.

Konklusjon

BMW i4 er fortsatt i en særstilling blant elbilene. Sett bort fra Porsche Taycan og Audi e-tron GT, er dette fortsatt det eneste alternativet for deg som virkelig liker å kjøre bil. Kjøregleden når fortsatt ikke opp til de lettere, fossile søstermodellene i 3- og 4-serien, men gapet burde være akseptabelt for mange. Den store fordelen med eDrive40 sett opp mot M50, ved siden av pris, er definitivt komforten, som er enda høyere her. Legg til lengre rekkevidde og kortere leveringstid, og dette er ikke dumt i det hele tatt.

Galleri:

Data:

BMW i4 eDrive40 M50 xDrive
Pris fra (2023) 552 500 663 700
Pris testbil 606 000 (2022)
Motortype Elektrisk Elektrisk x 2
HK 340 544
Nm 430 795
Batteri kapasitet kWt netto 80,7 80,7
Sek. 0-100 km/t 5,7 3,9
Topphastighet km/t 190 225
Forbruk blandet kWt/mil 1,63 1,84
Egenvekt kg 2 050 2 215
Tilhengervekt kg 1 600 1 600
Bagasjerom liter 470 – 1 290 470 – 1 290
Lengde mm 4 783 4 783
Bredde mm 1 852 1 852
Høyde mm 1 448 1 448
Akselavstand mm 2 856 2 856
Ombordlader kW 11 11
Ombordlader, tid 0-100% 495 min 495 min
Hurtiglading 205 kW 0-80% 31 min 31 min
Rekkevidde WLTP 584 512
Forrige artikkelNye Hyundai Kona blir større
Neste artikkelTest: Porsche 911 Dakar