Hjem Nyheter BMW XM Label Red til Norge

BMW XM Label Red til Norge

Den voldsomme SUVen XM, er ikke bare første egne modell fra BMW M, det er den første ladbare M-bilen. Nå er toppversjonen klar – det blir den kraftigste fra BMW noen sinne.

Av David K Andersen

BMW sier XM svarer på behovene til individualister med ekstrovert livsstil og lidenskap for maksimale ytelser. Og om ikke vanlige XM, som er i ferd med å treffe asfalten i Norge nå i vår, skulle gjøre den jobben grundig nok, kommer nå altså denne Label Red topputgaven.

La oss tenke oss kjøpere som kanskje kikker på en Lamborghini Urus (les vår test her) eller lignende, som målgruppe.

Men det er også lov å tenke at en del av det du finner i denne bilen, er hva du har i vente fra en ny generasjon biler fra BMW M. For mens det så langt bare er snakk om eventuelle milde hybrid-versjoner, er jo Mercedes-AMG godt i gang med å utnytte mulighetene som ligger i ladbare drivlinjer – på ekstreme modeller.

Og nå kommer altså XM med samme filosofi, jeg antar flere M-modeller vil følge.

Effekt-rekord

Tilbake til Label Red-utgaven det handler om her, får den betydelig mer krefter enn en vanlig XM. Med 748 hestekrefter i systemeffekt, og 1 000 Nm, er dette den kraftigste BMW-drivlinjen noen gang.

Det er 95 hester og 200 Nm mer enn i standard XM. Økningen kommer i form av ytterligere tuning av turbo-V8eren som her yter 585 hestekrefter og 750 Nm. Dreiemomentet er 100 opp.

Så er det en elmotor integrert sammen med 8-trinns-automaten, som yter 197 hestekrefter og 280 Nm. En snedig teknisk nyhet, er at den gires om før kreftene treffer andre komponenter, sånn at den faktisk fyrer 450 Nm inn i girkassen.

Dermed skal den voldsomme bilen via firehjulsdrift-systemet M xDrive og den elektrisk kontrollerte M Sport bakdiffen, klare 0-100 km/t på 3,8 sekunder.

Topphastigheten er begrenset til 250 km/t, med mindre du velger bort sperren. Da klarer den 290. Ikke like rask som Aston Martin DBX707 (les test her), men jeg antar 290 er tilstrekkelig i en stor SUV…

Å spare bensinpenger ved å plugge inn, er kanskje ikke hovedprioritet om du først har råd til å kjøpe noe som dette, men BMW XM er utstyrt med M Hybrid. En batteripakke på røslige 25,7 kWt gir elektrisk rekkevidde på 75 til 83 km.

Med adaptive dempere og aktive stabstag som standard, skal XM Label Red kunne levere alt fra glimrende langturkomfort til ekstreme kjøreegenskaper.

Alle tenkelige parametere er knyttet til motorstyringen, og vil påvirkes av valgt kjøreprogram, eller tilpasse seg i henhold til vei, kjørestil og hastighet. Til og med bremsepedalfølelsen er justerbar.

Kommer til Norge

De røde elementene du ser på bilen vi har bilder av her, symboliserer at dette er en Label Red, men synes du de blir i meste laget, kan selvsagt bilen leveres med sort farge på kontrast-detaljene.

Ved siden av å kunne velge mellom 8 metallic-farger, kan du gå for en av BMW Individuals 50 alternativer. Så er du sikker på at naboen ikke kommer med eksakt samme bil.

500 Label Red skal lages, og selges verden over, men Kina, USA og Midt-Østen som hovedmarkeder for akkurat denne versjonen. Det hindrer imidlertid ikke BMW i å tilby modellen her i Norge, det åpnes for bestilling nå i vår, i forkant av lansering andre halvår.

Prisen er ventet å ligge på 2,4 millioner kroner, og selv om det er mye penger, vil det faktisk bety at XM Label Red kommer til å bli rimelig sett opp mot andre ekstrem-SUVer.

MER HEFTIG M-SUV? LES TEST AV BMW X5 M COMPETITION HER!

Galleri: