Hjem Nyheter Volkswagen ID.7 er klar

Volkswagen ID.7 er klar

Den første store, lave IDen er klar, og heter 7. Lang rekkevidde er selvsagt en viktig del, men vent også komfort og interiør på høyere nivå enn vi har sett i Volkswagens elbiler så langt.

Av David K Andersen

Volkswagen viste allerede i fjor sommer konseptbilen ID.Aero. Da tippet jeg den kom til å hete ID.6, men tok altså feil. Formene og utseende er imidlertid veldig likt konseptet. Dette er jo en lang og lav bil – enda litt lengre enn Passat, som den på en måte erstatter.

-ID.7 blir en virkelig spennende modell for det norske markedet, og den utvider vår allerede brede elbilportefølje ytterligere. Dette er en romslig bil som vil treffe elbileiere med behov for mer plass, samtidig som den også kan treffe kunder som enda ikke har gått over til elbil. Her får du en stor og elegant familiebil med en ny rekkeviddestandard, og med mange spennende innovasjoner, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil Norge i Harald A. Møller AS.

Med lengde på nesten 5 meter blir altså dette en betydelig større bil en for eksempel Tesla Model 3. Mer på linje med nye Hyundai Ioniq 6 som jeg testet for første gang nylig – kanskje litt større også. I alle fall er bagasjerommet det, her har du 532 liter mot Sør-Koreanerens 401.

I begynnelsen vil det velkjente 77 kWt-batteriet leveres i ID.7, den vil få rekkevidde på 615 km med det. Og du vil kunne lade med effekt på 170 kW.

Senere vil det komme en utgave med 86 kWt batteri og 200 kW ladeeffekt. Den skal klare ca 700 km, som betyr at dette er en effektiv elbil. Som selvsagt er litt av poenget med å lage en lang og lav bil fremfor å bygge i høyden.

Effekten er på vanlig VW-vis moderat, det skal leveres 286 hestekrefter og 550 Nm. Kanskje blir det mer når den firehjulsdrevne varianten dukker opp senere.

Nesten like interessant, er det imidlertid at Volkswagen kaller dette sitt nye flaggskip, og lover et flott interiør med høy kvalitetsfølelse. Her ligger det altså an til noe ganske annet enn vi har sett i ID.3, 4, 5 og Buzz.

De har fine nok interiør, for ordens skyld. Men de har ikke imponert akkurat på dette – som vi tidvis har vært vant til fra Volkswagen opp gjennom årene. Kanskje er det nå den biten kommer inn.

Førerassistentsystemene oppdateres i ID.7, den vil være utstyrt med alt du venter fra en moderne elbil i høyere klasse.

På innsiden blir dessuten en infotainmentskjerm på 15 tommer standardutstyr. Den skal være intuitiv, rask og enkel å bruke.

Volkswagen lover videre et nytt, revolusjonerende klimaanlegg med intelligente luftdyser som styres enkelt via skjermen.

Galleri: