Konseptbilen ID. Aero hinter kraftig til hva vi kan vente når Volkswagen neste år har sin første store elektriske sedan – og etter hvert stasjonsvogn – på markedet. I sentrum står effektivitet.

Av David K Andersen

-Med konseptutgaven av ID. AERO får vi en god smakebit av det neste medlemmet av ID.-familien. Dette er en bil med et emosjonelt design som i høyeste grad også ivaretar aerodynamikken. Rekkevidden blir på godt over 600 kilometer. Samtidig byr ID. AERO på eksepsjonell plass og eksklusivt interiør, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen Norge i Harald A. Møller AS.

Der oppsummerer den norske Volkswagen-sjefen bilen du for første gang ser på disse bildene godt.

Det er altså snakk om lav bil og ikke crossover, den blir således en slags arvtager til Passat.

Men den er større. Dagens Passat stasjonsvogn, måler 4,77 meter, mens ID. Aero er rundt 5 meter lang (som også betyr at den er mye lengre enn ID.4). Volkswagen lover dessuten god plassutnyttelse, så her kan vi sannsynligvis vente oss et imponerende baksete, med tilhørende stort bagasjerom.

Britiske Autocar rapporterer dessuten at bilen sannsynligvis kommer i stasjonsvognutgave i 2025, kalt Tourer. De sier også at navnet antas å bli ID.6 – som vi har hørt før, en større SUV enn ID.4, selges med det i Kina.

Volkswagen antar definitivt samme strategi som Mercedes gjør med EQS og EQE. ID. Aero utnytter at den ikke er en crossover eller SUV til fulle med å hente ut maksimal rekkevidde via lavt forbruk.

Luftmotstandskoeffisienten er på bare 0,23, som det svært strømlinjeformede karosseriet bærer preg av.

Dermed skal det kunne hentes ut hele 620 km (WLTP) fra batteripakken vi allerede kjenner, på 77 kWt. Det sies også at bilen kommer med en mindre pakke på 52 kWt.

Motoreffekt og annet om drivlinjen er foreløpig ikke offentliggjort, men vi regner med at den kommer med 204 hester og bakhjulsdrift, eller 299 og firehjulsdrift – i likhet med ID.4 og 5.

De store 22-tommersfelgene med turbindesign er tøffe, og brekker opp den ellers ekstremt rene designen.

Foran dominerer en stor VW-logo, LED-stripe tvers over, spennende design på hovedlyktene, og tre LED-striper på hver side nede.

Selv om panseret er relativt kort, takket være «cab-forward»-designen, er det også ganske høyt – i stil med den høye midjen langs sidene. Sammen med en markert sving opp i baken og coupé-aktig taklinje, ser dette riktig så tøft ut, og kanskje hakket mindre «luftmotstand-fokusert» enn de nevnte Mercedes-modellene.

ID. Aero kommer til å produseres i Emden i Tyskland, hvor det blir frigjort plass i forbindelse med at produksjonen av neste Passat flyttes til Tjekkia, hvor den skal lages side om side med neste generasjon Skoda Superb.

Selv om ID. Aero er en konseptbil, er det ikke vanskelig å forstå at vi snakker veldig nær produksjonsversjon når vi ser disse bildene.

Vi følger utviklingen videre, og er spente på hvordan en stor elektrisk sedan/kombi, og kanskje stasjonsvogn, vil slå an i Norge. La oss tippe at dette kan bli nokså attraktivt for mange.

Galleri:

Forrige artikkelBMW M3 Touring og M4 CSL
Neste artikkelSniktitt: Hyundai Ioniq 6