Hyundai ser på modellporteføljen sin som et sjakkbrett. Helt nye Ioniq 6 er i så måte løperen.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Hvorfor må alle modeller fra et merke se like ut? En A3 ligner på en A4 som ligner på en A6 som ligner på en A8. En C-klasse er kliss lik en E-klasse, som igjen er kliss lik en S-klasse.

Spør du disse produsentene handler det om merkevareidentitet og gjenkjennelsesfaktor.

Og et lite snev av at selv de som må «ta til takke med» de rimeligere modellene skal føle at de kjører en bil tilsvarende en dyr en.

Men det behøver aldeles ikke være sånn.

Møt Hyundai Ioniq 6. En bil som ikke ligner noen annen Hyundai, men som likevel er Hyundai på sitt aller mest Hyundaiske.

– Vi skulle ikke lage en ny Ioniq 5, påpeker Simon Loasby.

Han leder Hyundai Design Group, og er ansvarlig for designen på blant annet Ioniq-modellene. Loasby tar oss med på tankerekken bak Ioniq 6.

Simon Loasby har vært ansvarlig for utformingen av Hyundai Ioniq 6. Små detaljer, som disse «flapsene» foran forhjulene er med på å gi Ioniq 6 klasseledende aerodynamikk.

Strøm + linje

– Vi gikk gjennom arbeidsmappene våre og gravde frem gamle skisser med mål om å finne aerodynamiske former, sier Loasby til et lite knippe internasjonale bilmedier – deriblant Bil og Motorbloggen.

Inspirasjonen fant de blant annet i biler som Stout Scarab, Phantom Corsair og Saab 92.

– Jeg liker ordet «strømlinje». På flere språk blir dobbeltbetydningen av strøm og linje ekstra meningsfylt, sier Loasby.

– Når så mange andre produsenter lager modeller som ligner hverandre, hvorfor ikke dere?
– Vi ønsker å få folk til å smile. Ioniq 5 har gjort det, sier Loasby.

– Men Ioniq 5 ble laget for Ioniq 5-kundene.  Vi må lage biler som er designet for å treffe behovet til forskjellige kunder, sier han.

Loasby sammenligner det med et sjakkbrett, hvor brikkene som gjøre forskjellige oppgaver også ser helt forskjellige ut.

I så fall er Ioniq 6 kanskje løperen på brettet – brikken som kan gå ubegrensede distanser diagonalt, så lenge den ikke møter hindringer.

Selv om Hyundai ikke har avslørt noen offisiell rekkevidde på Ioniq 6 enda, er det ikke usannsynlig å tenke seg at dette er bilen som virkelig skal kunne gjøre lange klyv på kryss og tvers.

Med plattformen – og dermed også batteristørrelsen – til Ioniq 5, kombinert med et langt mer aerodynamisk karosseri, bør vi se realistiske sommer-rekkevidder på over 600 kilometer.

Fra produkt til konsept

Utseendet til Ioniq 6 ser ut til å dra tunge veksler på konseptbilen Prophecy, vist våren 2020. Men det er ikke helt presist.

– Vi begynte med blanke ark for Ioniq 6 for 37 måneder siden, sier Loasby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Prophecy-konseptet ble faktisk spunnet ut fra Ioniq 6-skissene og -prototypene, sier han.

Produksjonsbilen var altså utgangspunktet for konseptbilen – og ikke omvendt.

Spør du meg er Ioniq 6 griselekker.

De myke formene hele veien, som kulminerer i en slags «duck-tail» i hekken gir assosiasjoner til biler som Mercedes-AMG GT 4-Door, med et hint av Porsche 911.

– Hekken på Ioniq 6 ligger lavere enn frontpartiet. Det er ingen som gjør det, sier Loasby.

For noen vil det kanskje være en skuffelse at bilen ikke er en kombi-kupé, men heller en sedan. Dette valget er gjort for å beholde takhøyden i baksetet, ifølge Loasby.

Den strømlinjeformede designen og en rekke små detaljer rundt hele bilen bidrar til en luftmotstandskoeffisient på lave 0,21.

Mercedes EQS er den mest aerodynamisk effektive bilen på markedet, med sine 0,20. En Hyundai Ioniq har til sammenligning en verdi på 0,288.

Lekkert interiør

Et raskt blikk på innsiden av Ioniq viser mer til felles med 5-eren enn utseendet. Men det er nok av detaljer som gjør Ioniq 6 trygg på egne ben her.

De hvite rammene rundt de to store informasjonsskjermene i dashbordet er heldigvis byttet ut med svarte rammer, og når bilen nå kommer med digitale sidespeil i form av kameraer og skjermer er disse skjermene langt mer elegant integrert i hver ende av dashbordet.

Betjeningsorganene ellers er praktisk talt identisk med Ioniq 5 – med unntak av at de fire prikkene i rattet nå lyser for å vise ladestatus, og at alle vindusbryterne er flyttet til midtkonsollen.

Det siste der er gjort for å spare både vekt og kompleksitet, i tillegg til at det gjør dørsidene mer elegante med teksturerte overflater og stemningsbelysning.

– Interiøret skal ikke nødvendigvis oppleves som «hi-tech», men heller som et beroligende miljø, sier Loasby.

Materialene er i stor grad resirkulert plast, blant annet gamle fiskegarn.

Og de som har blitt fan av Ioniq 5-stolene med utfellbar leggstøtte kan glede seg over tilsvarende luksus i 6-eren også.

Løperen og kongen

Hyundai sikter høyt med Ioniq 6.

Med en grunnleggende plattform som allerede er helt i førersetet blant elbilene på markedet er det tekniske tatt hånd om. 800 volts-system og lynrask lading vil nærmest være for en selvfølge å regne på fremtidige Hyundai-modeller, Ioniq 6 inkludert.

Når dette kombineres med en selvtillit og egenrådighet som ekstremt få kan matche – og dette gjelder konsern-slektningene Kia og Genesis også, for så vidt – er det ikke vanskelig å skjønne at Hyundai er i støtet om dagen.

Ioniq 6 er definitivt et produkt av denne selvtilliten.

Visuelt distinktiv, teknologisk avansert og herlig egen: Ioniq 6 er enda en brikke i Hyundais stadig mer utfyllende sjakkbrett

– Og kongen på brettet? Det blir Ioniq 7, sier Loasby, og gir oss en eksklusiv sniktitt på hvordan den blir seende ut.

Den blir svær. Og helt ulik både Ioniq 5 og 6.

Naturligvis, skal man kanskje si. For det er ingen selvfølgelighet at alle biler med samme merke i grillen skal ligne på hverandre.

Ikke nå lenger.

Forrige artikkelVolkswagen ID. Aero
Neste artikkelFørsteinntrykk: Citroën ë-C4 X