Hjem Tester Test: Aston Martin DBX 707

Test: Aston Martin DBX 707

Å mikse offroader med superbil er en umulig oppgave. Flaks Aston Martin lot være å forsøke, da de skulle lage verdens raskeste SUV.

Tekst og foto: David K Andersen

Jeg har prøvekjørt denne bilen før. Men det var mest på bane, og ikke Norge. Du kan lese mer om opplevelsen i linken.

DBX 707 PÅ BANE – LES MER HER!

Nå har jeg testet DBX 707 på kjente veier her hjemme. Det har fått lys til å gå opp.

Men la oss ta en liten oppfriskning på hva dette er.

Den raskeste SUVen du kan kjøpe. Tenk litt på det. I en verden hvor det finnes biler som Lamborghini Urus, Porsche Cayenne Turbo GT og Bentley Bentayga Speed 12.

Når Aston sier verdens raskeste, er det for ordens skyld topphastigheten de mener. Som er på 310 km/t. Helt vanvittig for en sånn type bil, og jeg kommer med ekstremt stor sannsynlighet aldri til å oppleve det.

Men den er ikke ille på akselerasjon heller. 0-100 km/t på 3,3 sekunder gjør den likestilt med Cayenne Turbo GT. Så egentlig er 707en raskest også der – den bare deler førsteplassen med Porschen.

Og bare for å ha det sagt: Når du trykker gasspedalen i gulvet på denne bilen, flytter lufta i kupéen seg så raskt bakover at du kunne fått pusteproblemer. Heldigvis slipper du det, for draget er så voldsomt at du automatisk holder pusten.

Kroppen forteller deg rett og slett at dette er så ekstremt, at det er best å vente litt med den pustinga.

Situasjonen er den samme uansett hva slags hastighet det er snakk om. Du vet, sjarmen sånn ytelsesmessig, med en monster-V8 som dette, er at den drar i vei like vanvittig om du har 50 eller 200 når gassen plantes i gulvet.

Det hele er akkompagnert av lyd en Nascar-racer verdig. Det er ikke mulig å tolke motorlyden på noe som helst annet vis, enn at den kommer fra en kraftpakke av en annen verden.

Ytelsene er med andre ord en superbil verdig, selv om du altså sitter i en slags offroader.

Perfekt kombinasjon

Kjørefølelsen ellers derimot, miner lite om sports- eller superbil.

Som gjør DBX 707 til en favoritt i min bok, sammenlignet med de raskeste SUVene i verden.

For mens konkurrentene kan være både ukomfortable, tidvis slitsomme og ikke minst tungkjørte til vanlig, er DBXen drøm.

Det er akkurat som at Aston Martin bare har innfunnet seg med at en SUV aldri kan oppnå det samme som en superbil i svingene eller på banen. Og i samme slengen selvsagt forstått at de fleste som skal kjøpe denne bilen heller ikke ønsker seg noe sånt. Om enn uten de nødvendigvis vet det selv.

Men du kan gi et beist som dette, med egenvekt på drøye 2,2 tonn og ikke ubetydelig høyde, kjøreegenskaper som imponerer. Og det er i orden på DBX. I tillegg til tidligere å ha rattet den på maks rundt en bane, kjørte jeg bilen hardt på svingete veier i Norge.

Der er den imponerende presis, størrelsen tatt i betraktning. Utmerket styrefølelse, kontroll på karosseriet, hjuloppheng som ikke lar seg påvirke av ujevnheter midtsvings, og selvsagt den himmelske drivlinjen, gjør aktiviteten svært tiltalende.

Forutsatt at du ikke kjører alt det går, men heller demper deg noe, og heller nyter rytmen slik kjøring kan gi.

Så ja – du kan tråkke på og passere de fleste også på svingete vei, selv om bilen ikke føles utpreget sportslig eller som en superbil i måten den kjører på.

Rosinen i pølsa, er at DBXen til tross for en rekke tiltak iverksatt for å gi gode kjøreegenskaper, ikke ofrer komfort eller lettkjørthet i prosessen.

Luftfjæringen serverer glimrende flyt langs alle typer veier, og det finnes ikke et hint av denne anspente voldsomheten, konkurrentenes chassiser har. Det er bare lett, ledig, naturlig og komfortabelt å kjøre bilen.

Styringen er ikke for tung, så sammen med oversikten den kommanderende kjørestillingen gir, er dette helt supert til hverdags.

Kombinasjonen av ytelser, kjøreegenskaper og komfort, gjør ikke bare DBX til noe du like gjerne tar ned på butikken som på langtur. Den minner meg om det beste fra et visst land, gjennom mange årtier. Hvor målet med de dyreste og flotteste bilene alltid var å gjøre dem raske, kjørevillige og svært komfortable.

Ikke overraskende, snakker vi selvsagt om Storbritannia – altså holdes en stolt tradisjon levende, enten du ser tilbake på Aston Martins egne modeller fra tidligere tiår, eller de andre britiske produsentene av biler i ypperste klasse.

At det skjer med SUV-form fremfor som stor sedan eller coupé, vitner bare om at Aston har vært flinke til å holde på varemerkets tradisjoner også i moderne tid, med tilhørende moteriktig karosseriform.

Så er altså det viktigste på plass – hva med resten?

Vel, de gode nyhetene fortsetter i alle fall når vi snakker design. Men det ser du selvsagt av bildene også.

Ikke bare innehar DBX linjer og proporsjoner som må sies å være de flotteste som noen gang er fremført i SUV-form, den er umiskjennelig en Aston Martin.

Uten sammenligning for øvrig på noe felt, føler jeg litt det samme når jeg ser på denne bilen, som jeg gjorde da BMW lanserte første generasjon X5 i 1999: Den skiller seg tydelig fra alle andre i samme klasse, samtidig som fronten, bakenden og flere detaljer er så merketypiske at dette aldri kunne vært noe annet enn en Aston Martin.

På design, treffer britene her med samme voldsomme styrke, som enkelte konkurrenter bommer. Enkelte 707-spesifikke duppeditter i nedre del av karosseriet, kunne jeg imidlertid klart meg uten.

Alt i skinn

Innsiden er ikke en like ren vinner hva utseende gjelder. Det er ikke noe galt med dashbord-designen, men den føles ikke spesiell på samme måte som utsiden.

Det veier imidlertid sjarmen et britisk, håndlaget skinninteriør byr på, ganske lett opp for.

Presisjonen i hver minste detalj er ikke nødvendigvis like stor som hos andre merker med modeller i samme prisklasse, men i det ligger også tiltrekningen fra min side.

Du forstår med en gang at her er det mer menneskelaget, og mindre maskinlaget. I seg selv en god grunn til å like seg ekstra godt.

Og så er det selvsagt overdådig i det meste. Bruken av skinn er ikke begrenset til overflater høyt oppe, som du ofte ser på eller er i kontakt med. Den strekker seg hele veien ned til gulvet, ja selv førersetets base, er trukket i skinn – sirlig sydd på plass.

Det samme gjelder midtkonsollen, som er delvis i karbon på oversiden: Basen er skinnkledd, helt til den møter de tykke gulvteppene.

Ønsk familien velkommen inn

Førersete og ratt har rikelige justeringsmuligheter, så perfekt kjørestilling er enkelt å finne uavhengig av kroppsform eller egne preferanser. At den har store girhendler festet i rattstammet er forresten et tydelig tegn på hva bilen er kapabel til: Her skal du kunne gire opp selv om du ligger sidelengs ut av svingen.

Forsetene stiller med optimal kombinasjon av sidestøtte og komfort – de reflekterer sånn sett kjøreopplevelsen perfekt.

Baksetet er likeledes både komfortabelt og romslig, så sammen med 490 liters bagasjerom, lider verken passasjerer eller bagasje nød. Vil du bruke DBX 707 som familiebil? Kjør på – den fyller alle krav.

Du kan til og med hekte på verdens største campingvogn, uten at jeg tror den typiske DBX-eieren nødvendigvis tilbringer spesielt mye tid på campingtur. De 2,7 tonnene tillatt tilhengervekt, kan imidlertid utmerket utnyttes til å trekke en klassisk løpsbil for eksempel. Det står kanskje mer i stil, enn den campingvogna.

Alt er ikke perfekt

Skulle det være noe ikke å like med denne bilen, snakker vi infotainmentsystem, og muligens plassering av enkelte knapper og hjul.

Førstnevnte stammer fra forrige generasjon Mercedes-biler, og er vel strengt tatt mer umoderne enn dårlig. Alt virker som det skal, og kjører du bare denne bilen, vil du nok venne deg til hvordan ting gjøres. Hopper du derimot frem og tilbake mellom denne og en håndfull andre hypermoderne kjøretøy, vil DBXens system kanskje kunne være til irritasjon.

Girvelgerknapper midt på dashbordet er stilig, og etter hvert en Aston Martin-tradisjon, men enklere enn en hendel å bruke, er det ikke. På pluss-siden skal den imidlertid ha for rask og enkel tilgang til kjøremodus-valg og andre essensielle funksjoner for justering av selve bilen.

Skjermen rett foran deg med instrumentering er funksjonelt fin, men eksklusivt og spesielt slik dette merkets analoge instrumenter ofte har vært gjennom historien, føles den ikke.

Konklusjon

Selv i 707-utgave, dreier selvsagt DBX seg minst like mye om status, som at det faktisk er verdens raskeste SUV. Verken topphastigheten eller hvor bra bilen er på bane, har spesielt mye å si deg som skal kjøpe den. Hadde sånt vært viktig, hadde du ikke kjøpt en SUV. Det har Aston Martin forstått, og tilført bilen komfort og brukervennlighet som gjør det like attraktivt å kjøre DBX 707 til hverdags, som det er å hente ut alt fra den vanvittige drivlinjen. Kombinasjonen gjør bilen enda mer unik enn du trodde.

Galleri:

Data:

Aston Martin DBX 707
Pris fra 3 550 000 (707)
Pris testbil 4 185 000 (med utstyr)
Drivlinje 9A 4WD
Motortype V8 bensin turbo
Motorvolum ccm 3 982
HK o/min 707 6 000
Nm o/min 900 2 600
Sek. 0-100 km/t 3,3
Topphastighet km/t 310
Forbruk blandet l/mil 1,42
Utslipp CO2 g/km 323
Egenvekt kg 2 245
Tilhengervekt kg 2 700
Bagasjerom liter 490
Lengde mm 5 039
Bredde mm 1 998
Høyde mm 1 680
Akselavstand mm 3 060