Hjem Nyheter Ford GT Mk IV – bare for bane

Ford GT Mk IV – bare for bane

Etter flere ulike versjoner av dagens Ford GT, er den siste klar. Mk IV vil imidlertid ikke se offentlig vei, den er reservert banekjøring.

Av David K Andersen

Bilen kommer fra Ford Performance, men er utviklet og vil bygges i samarbeid med Multimatic. Det kanadiske selskapet produserer for øvrig også karbon-chassisene til RUF CTR3 og Aston Martin Valkyrie.

Karosseri, drivlinje og hjuloppheng er spesielt designede for denne heftigste baneversjonen av GTen noen sinne.

EcoBoost V6eren med to turboer skal levere over 800 hestekrefter, og er koblet til en ren racing-girkasse.

«Longtail»-karosseriet gir sammen med forlenget akselavstand, ekstra gode aerodynamiske egenskaper, og den er utstyrt med Multimatics dempere med adaptive spoleventiler.

-Den originale GT Mk IV fra 1967 holdt ingenting tilbake for å yte maks på banen, og det gjør heller ikke denne nye, sier Mark Rushbrook, sjef for Ford Performance Motorsports.

Bilen har startpris på 1,7 millioner dollar, og skal lages i 67 eksemplarer. Tallet gjenspeiler selvsagt året originalen, eller J-bilen som den ofte blir kalt – den ble bygget etter de nye J-tillegg reglene fra FIA som tillot mer aerodynamikk.

Vil du ha en, må du på vanlig Ford GT-vis, søke om å få lov til å kjøpe bilen, så da er det bare å ta pennen fatt.

Galleri: