Hjem Nyheter Flere bilder og mer info om Kia EV9

Flere bilder og mer info om Kia EV9

For tredje gang på en måned, kommer Kia med nyheter om den elektriske 7-seteren EV9. Forrige gang fikk vi se bildene, nå kommer nyttig informasjon. Og flere bilder.

Av David K Andersen

Det knytter seg en viss spenning til denne bilen, EV9 blir en av de første elektriske SUVene med tre seterader – som ikke kommer fra et premium-merke.

Om det betyr at bilen blir billig, er en annen sak. For det første er ikke prisene sluppet enda, og dessuten er dette en stor og avansert bil. En spesielt rimelig elbil, blir det med andre ord neppe.

Men så ser du også ut til å få omtrent alt du kan ønske deg fra en stor, moderne elbil.

Kjøp mer krefter

Batteripakken for den firehjulsdrevne utgaven er på 99,8 kWt, og skal gi rekkevidde på 541 km. Med 800 Volt-system, skal hurtiglading virkelig gå unna, det vil være mulig å lade på 239 km på bare 15 minutter, ifølge Kia.

En mindre batteripakke vil være tilgjengelig på bakhjulsdrevne varianter. Her er det snakk om 76,1 kWt. Om den versjonen kommer til Norge, er ikke sikkert.

For her vil vi ha firehjulsdrift på store SUVer, så det er den to-motoriserte utgaven som vil gjelde. Da får du også rikelig med krefter, nærmere bestemt 385 hestekrefter og 600 Nm.

Det betyr 0-100 km/t på 6 sekunder. Og skulle ikke det være tilstrekkelig, vil du kunne låse opp ekstra boost i bytte mot kroner i Kia Connect Store. Da øker dreiemomentet il 700 Nm, og sprinten til 100 km/t går på 5,3 sekunder.

Ved siden av denne muligheten, vil det også ligge en rekke andre funksjoner og utstyrsdetaljer i Connect Store, som gjør at du kan oppgradere egen bil fra sofaen etter ønske. Og etter at du faktisk har fått den. For eksempel kan LED-lys-funksjoner i grillen kjøpes.

For øvrig bekreftes det at en egen GT-modell, i samme fotspor som EV6 GT (les test av den her), vil komme.

Stor

De utvendige målene er også klare, vi snakker lengde på hele 5,01 meter og bredde rett under 2. Den blir altså litt større enn BMW iX, vi snakker omtrent uavgjort med Tesla Model X.

Konkrete opplysninger om innvendige plassforhold, lar imidlertid fortsatt vente på seg. Men du kan velge mellom flere sete-konfigurasjoner, som 2+2+2, eller 2+3+2. Seks-seteren vil ha separate stoler på andre rad, med samme recliner-funksjon som forsetene (kjekt under lading for eksempel). De vil også kunne svinges rundt.

Tilhengervekt opp til 2,5 tonn, er en nyhet mange helt sikkert setter pris på.

Nivå 3

Et annet område bilen skal være langt fremskreden på, er førerassistentsystemer. Highway Driving Pilot, debuterer i EV9, og skal kunne gi selvkjøring på nivå 3 (biler i dag har 2). Igjen via opplåsing av funksjoner etter eget ønske. Og selvsagt med forbehold om at funksjonene faktisk er tillatte å benytte seg av på offentlig vei.

Femten sensorer, inkludert to lidarer, gir bilen full oversikt rund baut. Den kan dermed både registrere hva som skjer forover i kjøreretning, og samtidig andre trafikanter rundt sidene og bak. For så å reagere og handle deretter.

Sensorer og systemer jobber også sammen med mer tradisjonelle aktive sikkerhetssystemer som autobrems, helautomatisk parkering, fartsgrenseassistent, fartsholder som er koblet mot navigasjonsdata, og masse annet.

Det er foreløpig ikke åpnet for reservasjoner av EV9, det er ventet å skje i tredje kvartal, mens de første eksemplarene burde være på plass i Norge helt på slutten av året.

Her er noen nye bilder

FLERE BILDER I DENNE ARTIKKELEN