Hjem Nyheter Sniktitt: Skoda tråkker nye stier – i velkjente fotspor

Sniktitt: Skoda tråkker nye stier – i velkjente fotspor

Fremover skal Skoda gå nye veier – bokstavelig talt. Vision 7S er første smakebit på det.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

De innrømmer det selv:

– Skoda har vel hatt det vi kan kalle en relativt tradisjonell kundegruppe, sier Martine Behrens, sjef for den norske Skoda-importøren hos Harald A. Møller.

Underforstått: Det er ikke med hjertet man har kjøpt en Skoda. Det har heller vært resultatet av en pragmatisk, praktisk og fornuftig kjøpsprosess.

Men nå som Skoda sikter mot en ny og elektrifisert fremtid, øynet bilmerket også en mulighet til å redefinere kundegruppen sin.

Det vil si: Hvem de helst vil gi inntrykk av at skal være kundene deres.

Nå er det et turfolk som skal kjøpe Skoda. De som gjerne tar en tur i marka, kjører til en spesiell naturopplevelse – eller bare til nabobyen for å oppleve en ny restaurant.

Taktelt – på eget ansvar

I hallen på DOGA i Oslo, hvor alle de norske Skoda-forhandlerne samt norsk motorpresse har fått anledningen til å ta konseptbilen Vision 7S i nærmere øyensyn, stiller Skoda også ut tre Enyaq-varianter rigget med diverse tur- og frilufts-utstyr.

En bil med nedslåtte bakseter og madrass baki, en annen påmontert sykkelstativ med en Skoda-karbonsykkel bakpå. Skoda etablerte seg tross alt som sykkelfabrikk på 1890-tallet, før de begynte bilproduksjon.

Den tredje bilen her – og min personlige favoritt: En Enyaq med telt på taket.

Her er det ikke snakk om subtile hint og underforståtte budskap. Her skal det hamres inn.

Men denne tydelige dreiningen i hvem Skoda ønsker å henvende seg til er ikke helt risikofri heller. Det er fort gjort at det blir noe krampaktig over det hele.

På stigen til takteltet hang en lapp om at teltet og utstyret ikke på noen måte var verken levert eller godkjent av Skoda.

Fallhøyden er stor – større enn bare fra en liten teleskopstige oppi takteltet.

Spydspissen: En elektrisk 7-seter

Spydspissen i Skodas finne-seg-selv-øvelse heter altså Vision 7S.

Konseptet er bygget fra bunnen av som en ren elbil, per i dag på den velkjente MEB-plattformen til Volkswagen. Målet er 600 kilometer rekkevidde, fra et cirka 90 kilowattimer stort batteri.

Bilen er pen. En subjektiv vurdering, naturligvis, men de rene, enkle linjene er lett å like.

Men jeg får følelsen av at jeg har sett den før. Kia EV9, for eksempel – ispedd en liten dose Land Rover og Range Rover.

Utvendige vinduskarmer uten listverk – et Range Rover-grep fra Skoda.

Lett for eksempel merke til hvordan Vision 7S ikke har listverk langs vinduene i døren, en detalj den deler med nye Range Rover. Baklyktene innfelt i sotede, vertikale striper likeså.

Front- og sideprofil gir kraftigere EV9-assosiasjoner.

Men det betyr ikke at Vision 7S er et rent kopiverk.

Langsmed dørene er det bygget inn gummierte stigtrinn for enkel adgang til takboks eller sykkelstativ på taket. Snedig – og ikke mindre snedig av at en 230-volts stikkontakt er å finne i stigtrinnet for å gi strøm til campingplassen eller hva man måtte ha behov for strøm til.

Den spesielle C-stolpen gir et hint om fremtidige Skoda-design – men mangelen på B-stolpe er nok forbeholdt konseptbilen, typisk nok.

I snuten finner vi ikke lenger den velkjente befjærede pilen som har prydet Skoda-biler siden 20-tallet. Nå finner vi kun Skoda-navnet lengst frem på panseret, ragende over en slags «grill» med syv vertikale slisser (søk på «seven slat grille», så ser du hvor den inspirasjonen kommer fra).

Konseptinteriør med fremtidshint

Med et trykk på dørknappene åpner omtrent hele bilsiden seg opp for å avsløre et minimalistisk og luftig interiør.

Som konseptbiler flest inneholder interiøret mye hard plast og elegant design – men også et par kule detaljer det er verdt å bite seg merke i.

Det er vanskelig å ikke starte med barnesetet montert på midtkonsollen mellom de fire bøttestolene. Om dette har noen som helst realistisk sjanse for å finne veien i en produksjonsbil tviler jeg på, men den fastspente bamsen er i det minste søt.

Ideen minner meg litt om midtkonsoll-skinnen man kunne få i Mini Countryman, der man kunne kjøpe diverse utstyr som brilleetui, koppholdere og annet praktisk å montere mellom setene – bare at Skoda har skrudd ideen opp til maks.

Men det er en helt annen detalj, som bør ha alle forutsetninger for å ende opp i fremtidige Skoda-modeller, jeg lar meg begeistre mest av: Tre små vridebrytere mellom forsetene. Disse styrer klimaanlegget.

Under disse; et volumhjul.

Volkswagen-gruppen har innrømmet at de har gått for langt i å legge så mange funksjoner som mulig til styring fra berøringsskjermene. De tre bryterne er en anerkjennelse av dette, og det er godt å se.

Turklar – om tre år

En 14,6-tommers hovedskjerm dominerer ellers interiøret. I konseptbilen kan den veksle mellom portrett- og landskapsmodus, på samme måte som biler fra BYD og Fisker.

I motsetning til så mange andre produsenter nevner ikke Skoda selvkjøringsegenskaper med et ord for det nye flaggskip-konseptet.

Dette er en bil å leve med – praktisk, romslig, barnevennlig, og ikke minst turklar.

Produksjonsmodellen er derimot ikke turklar før i 2026. Mye kommer til å endre seg til da. Men jeg håper Skoda ikke lar seg tvinge til å «kastrere» den for mye sammenlignet med bilen på bildene.

PS: Klarer du ikke holde ut helt til 2026 for nye Skoda-lanseringer, frykt ei. Neste år kommer en elektrisk crossover i størrelsen under dagens Enyaq, mens en enda mindre crossover basert på Volkswagen ID.2 kommer i 2025. Disse vil dog ikke være inspirert av Vision 7S, ettersom de faktisk allerede er «ferdig designet». De vil derimot ligne langt mer på Enyaq.