De er effektive, raske og luksuriøse – bedre på langtur finnes ikke. Her er fem moderne premium-dieseler for deg som vil ha det beste.
Av David K Andersen
Det føles nesten som en «guilty pleasure», men en greie jeg bare elsker følelsen av, er å sette meg inn i en fulltanket dieselbil etter å ha kjørt mange elbiler på rad. Å se rekkeviddeangivelse på mer enn 1 000 km i displayet, gir rett og slett en deilig frihetsfølelse.
Ikke bare det – lyden av en dieselmotor med 6 sylindre, er uten at jeg for så vidt har prøvd akkurat det, som en skummel pille: Knapt nok lovlig, men beroligende og med godfølelse i mengder.
For vi må ha sekser – her snakker vi tross alt det beste å reise på langtur med. Da trenger vi både kreftene, den kultiverte gangen og det behagelige lydbildet.
For husk dette: Moderne dieselfirere er fantastiske. Men bare helt frem til du kjører en moderne dieselsekser.
Raske er de også. Bilene vi ser på her fikser gjerne 0-100 km/t på under 6 sekunder, og ikke bare det – de holder koken til 250 km/t. Med et forbruk du må ned på småbiler med bensinmotor, for å matche.
For ordens skyld, ser vi her på sedaner og stasjonsvogner. SUV er fint det og, men igjen: Her jakter vi det beste, og da kan du ikke sitte i en høyreist, overvektig offroader-wannabe, som først og fremst eksisterer for å imponere naboen – ikke for å være best å kjøre.
Hva er det å lure på? Ikke noe!
Her følger 5 moderne drømmebiler med dieselsekser under panseret (i alfabetisk rekkefølge).
Audi A6 Allroad (2019-)
Dagens generasjon A6 (internkode 4K), kom i 2018, mens Avant- og Allroad-versjonene landet året etter.
Jeg elsker biltypen i seg selv, enten den kommer fra Audi, Volvo eller Mercedes: En litt høyere stasjonsvogn gir ikke bare fremkommelighet, men lengre fjæringsvei øker komforten, spesielt på dårlige veier – som vi har nok av. Det hele skjer uten at du mister særlig sportslighet, som på SUVer.
Med luftfjæring og fullastet av utstyr, passer denne store Audien helt perfekt med 3-liters diesel-V6 under panseret. Du får den som 50-utgave med 286 hestekrefter og akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder, eller 55 med hele 350 hester og 700 Nm. Den trenger bare 5,2 til 100.
Priser på Finn.no: Fra 690 000 kroner
Dette er ekstra kult: Maksimal komfort uansett underlag.
Tips: 50 TDI holder mer enn nok
Andre fra Audi: A7 Sportback 50 TDI Quattro
BMW 530d/540d/M550d (2017-)
Selv om BMWs 5-serie stadig har beveget seg i retning komfort og luksus fremfor sport i de siste to generasjonene, er det fortsatt ingen som blander de tre faktorene mer perfekt.
Å ha den styrefølelsen og de kompetente kjøreegenskapene du får her, samtidig som fjærings- og sittekomforten er så suveren, gir deg noe helt spesielt.
Du får også et ekstra motoralternativ i BMWen, i alle fall frem til faceliften av G30/31: Super-dieselen M550d med fire turboer og 400 hestekrefter. Den tar deg fra 0-100 km/t på vanvittige 4,4 sekunder. En 530d er imidlertid ingen sinke den heller, 286 hester og 650 Nm gjør at bare sekundet mer, er nødvendig.
Priser på Finn.no: Fra 400 000
Dette er ekstra kult: Den perfekte miksen av sport og komfort.
Tips: Hva med å gå for en klassisk sedan, fremfor stasjonsvogna som «alle har»?
Andre fra BMW: 630d xDrive Gran Turismo
Jaguar XJ (2010-2019)
Her kunne vi valgt XF, bare at vi kan ikke det likevel. I Norge er nemlig mer eller mindre alle andregenerasjons-XF, levert med dieselfirer, fremfor sekseren som er tilgjengelig i utlandet.
Men det er ikke akkurat noen nedgradering å gå for den større XJen. Riktignok er den av en eldre generasjon biler, men på den annen side var den banebrytende moderne da den kom. Alt fra lettvektskonstruksjonen til den digitale instrumenteringen bilen var først ut med, gjør dette ytterst spesielt.
V6 diesel som er mer silkemyk i gangen, enn brutalt råsterk som de andre på listen, passer den aristokratiske briten som hånd i hanske. Du ankommer vanskelig mer stilig enn dette.
Priser på Finn.no: Fra 230 000 kroner
Dette er ekstra kult: Britisk luksus og stil – her skiller du deg ut!
Tips: Hva med å sjanse på den med margin billigste muligheten her? Driftskostnadene kan bli høye, men du får rekordflott bil for pengene.
Andre fra Jaguar: XF TVD6
Maserati Ghibli (2013-)
Den så du ikke kommer eller? Ghibli er lett å glemme – bortsett fra om du har kjørt en sånn bil en gang da.
For selv om diesel og Maserati høres rart ut, er det ikke så dumt likevel. Det sportslige fokuset i denne bilen dominerer totalt, men så følger også V6eren under panseret opp med fartsressurser som er tilstrekkelige og mer til.
Enten du elsker å kjøre bil, liker å skille deg ut i mengden, eller aller helst begge deler samtidig, må du jo bare kjøre Maserati, må vite.
Priser på Finn.no: Fra 500 000 kroner
Dette er ekstra kult: Hallo, det er en Maserati!
Tips: Husk at det er en Maserati – lommeboken bør være like eksklusiv som merket.
Andre fra Maserati: Quattroporte Diesel
Mercedes E 350/400d (2016-)
Ingen er mer selvskreven på denne listen enn E-klasse – det var jo den som gjorde premiumbil med stor dieselmotor til en greie. At det nesten er slutt, i alle fall for dieselsekser i Norge hos Mercedes, gjør det enda viktigere å sette den på listen.
Og for en maskin du får her. Bokstavelig talt. Etter 13 år med V-motor, er dagens E (W213 fra 2016) tilbake med rekkeseksere. 350d gir deg 286 hestekrefter, mens 400d byr på 340 hester og 700 Nm. Den går 0-100 km/t på 5,7 sekunder, klarer seg med drøyt 0,6 liter per mil.
Å oppleve en legende som dette i praksis er noe du ikke glemmer. Krefter i overskudd uansett situasjon er alltid spesielt, og sammen med de andre typiske Mercedes-kvalitetene, er det vanskelig å forestille seg noe du heller vil legge lange distanser bak deg i.
Priser på Finn.no: Fra 500 000 kroner
Dette er ekstra kult: Rekkesekserens tilbakekomst.
Tips: Hyll W123, den første luksus-diesel-stasjonsvogna, gå for den klassiske T-modellen.
Andre fra Mercedes: S 400d