Drømmer du om motoren fra BMW M4 CSL men trenger hakket mer brukervennlighet i hverdagen, kan ting nå realiseres: Her er M3 CS.
Av David K Andersen
BMW selv oppsummerer det sånn: Med økt motorkraft, et skreddersydd chassisoppsett, intelligent lettvektskonstruksjon, et stort antall karbonforsterkede plastkomponenter (CFRP) og eksklusive designelementer, kombinerer helt nye BMW M3 CS spesifikasjonene til en bil bygget for banekjøring med funksjonaliteten og hverdagsbruken man kjenner fra BMW M3.
Så gjenstår det selvsagt å finne ut om det stemmer med virkeligheten (sannsynligheten er nok der…).
Uansett: Det er altså den oppgraderte motoren fra M4 CSL (les mer om den i linken her), som nå finner veien til M3 med fire dører. Den er i sin tur basert på drivlinjen du finner i racingbilen M4 GTE.
40 hestekrefter mer enn i M3 Competition (test her) gir 550 totalt, kombinert med dreiemoment på 650 Nm. Tilsvarende skjerpet gassrespons skal følge.
Går unna
Og siden M3 CS har firehjulsdrift, er den raskere enn CSL til 100 km/t – bare 3,4 sekunder er nødvendig. Fra 0-200, henger den imidlertid ørlite bakpå sammenlignet med den kraftig lettede M4-utgaven. 11,1 sekunder burde imidlertid holde til de aller fleste behov. Og det stopper ikke før på 302 km/t.
Lydbildet, fra eksosen, ikke lydanlegget, skal være særegent – en følge av bakre lyddemper i titan. Velger du Sport eller Sport+, vil motorstøyen minne om toner fra bilsport.
Kreftene settes i asfalten via M xDrive med aktiv diff bak. Det gir full fleksibilitet på kraftfordelingen, du kan velge å kjøre i rent bakhjulsdrevet modus.
Chassiset er oppgradert spesifikt for CS, og den er noe lettet – blant annet som følge av utstrakt bruk av karbonforsterket plast i karosseri og interiør. Komponentene er også plassert nøysommelig for å optimalisere vektfordelingen mellom for- og bakaksel.
Rød stripe i den særegne nyregrillen gir signal om hva det er vi har med å gjøre, og du kan velge 4 nye og eksklusive farger. Ja – og så lyser DRL-LEDene gult. Som på M5 CS.
Smidde lettmetallsfelger måler 19 tommer foran og 20 bak. Du kan velge mellom gateslicks eller mer moderat gummi-utrustning.
Støtt staten
På innsiden finner du M Carbon bøtteseter som standardutstyr, de er elektrisk justerbare og har faktisk varme.
Og så er den selvsagt oppgradert med BMW Curved Display – tilført grafisk oppsett og innhold fra M.
Produksjonen starter nå i mars, og bilen lages i begrenset opplag. Skal du ha sjans, gjelder det å bla opp 1 904 000 kroner raskt. Da støtter du samtidig en trengende norsk statskasse med 471 002 kroner.
VÅR CS-FAVORITT? M2! LES TEST HER
Galleri: