Nå kommer også BMW M5 i CS-utgave. Lavere vekt og den kraftigste BMW M-motoren noensinne, er blant høydepunktene.

Av David K Andersen

M-utgaven av 5-serien er på mange måter den mest legendariske i programmet – det var E28-generasjonen som startet det hele i 1985.

Dagens utgave kom i 2017, og året etter i Competition-versjon. Du kan lese vår test av den her. 

I fjor sommer fikk så 5-serien facelift, så da ble det en oppdatering, og nå kommer altså denne CS-utgaven.

Dette er første gang i M5s historie at den kommer i CS-versjon, eller Club Sport om du vil. Fra før, har du fått M2, M3 og M4 med dette tilnavnet.

Og siden CS betyr det råeste, og M5 allerede fra før har den råeste motoren, betyr det ny effektrekord. Hele 635 hestekrefter leveres i M5 CS (10 mer enn i Competition), og den når ikke turtallssperren før på 7 200 omdreininger. Dreiemomentet er det samme; 750 Nm.

Sammen med lavere vekt, klarer den 0-100 km/t 0,3 sekunder raskere – her tar det 3 sekunder blank. 0-200 km/t er ikke mindre imponerende, du trenger omtrent like lang tid som en gjennomsnittsbil bruker til halvparten: 10,4 sekunder.

Kreftene settes som vanlig i asfalten via firehjulsdrift hvor forhjulsdriften kan kobles ut, og 8-trinns automatgir. Topphastigheten er begrenset til 305 km/t.

Å spotte en M5 CS vil ikke bli spesielt utfordrende, bare ta en titt på panseret. Metoden vil i alle fall funke en stund – frem til ettermarkedsprodukter i samme design dukker opp… Videre har den nye spoilere i karbon på støtfangeren foran, og bronsefarget alu-innramming av grillen.

Unike for CS er også de L-formede elementene i frontlysene som lyser hvitt når bare kjørelys benyttes, men som skifter til oransje når nærlysene, eller det automatisk laser-fjernlyset aktiveres. Et hint til GT-racing, der altså.

Bakenden preges av hekkspoiler og diffusor i karbon, og de fire enderørene. BMW lover et lydbilde du ikke glemmer med det første.

Fire egne stoler, ala nye M3 og M4, setter standarden innvendig – de er konstruert for optimalt forhold mellom sport og komfort.

I hodestøttene kan du se omrisset av Nürburgring, og CS-logoen går igjen flere steder. Interiøret ellers er rikelig lastet med skinn, Alcantara og røde kontrastelementer.

Den betydelig reduserte vekten, hele 70 kg er spart, skyldes mer utstrakt bruk av lettvektsmaterialer, og så har BMW M selvfølgelig justert og tunet en rekke andre komponenter også. Det gjelder blant annet hjuloppheng og dempere.

BMW M5 CS leveres som standard med Pirelli P Zero Corsa i dimensjonene 275/30-20 foran og 285/30-20 bak.

På innsiden av dem, befinner karbonkeramiske bremseskiver seg, de sparer hele 23 kg mot stålskivene på M5 Competition. Den reduserte ufjærede vekten bidrar selvfølgelig også til bedre kjøreegenskaper og komfort.

Bilen lanseres til våren, og BMW estimerer pris på 2 353 700 kroner.

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge er fornøyd med bredden i programmet, som nye M5 CS representerer: -I en tid hvor vi stadig lanserer nye ladbare modeller, er det fortsatt rom hos BMW for biler som byr på «det lille ekstra», eller «mye av det lille ekstra» som er tilfellet for nye BMW M5 CS. Denne spesialmodellen vil bli produsert i et begrenset antall, så det gjelder å kjenne sin besøkelsestid.