Ladbar utgave, og toppmodell med turbomotor og konvensjonell automat i elektrifisert format, betyr at neste generasjon RX byr på store endringer. Vi har sett nærmere på den nye luksus-SUVen fra Lexus.

Tekst og foto: David K Andersen

Ser vi tilbake, er Lexus mest kjent for den legendariske sedanen LS 400, som snudde opp ned på luksusbilsegmentet for 30 år siden. Men det var SUVen RX, som virkelig satte fart på merket i Norge og Europa.

I første omgang fordi de var veldig tidlig ute med en konkurrent til Mercedes og BMW i dette segmentet, men ikke lenge etter, fordi de elektrifiserte allerede i 2005 da RX kom som hybrid for første gang.

Når femte generasjon nå introduseres, er nyhetene under panseret minst like store som den gangen. Resten av bilen ser selvsagt også helt ny. Dette er bærebjelken for Lexus globalt. Den selger i store volum, og fungerer også, i kraft av å være en stor luksus-SUV, som drømmebil og varemerke-bygger.

-RX har på mange måter vært symbolet på Lexus i Norge gjennom flere generasjoner, hvor kundene verdsetter bilens komfort og eleganse, sier Jan Christian Holm, General Manager for Lexus i Norge.

-Vi gleder oss til å lansere en helt ny modell, og har store forventninger til bilen. Den ladbare utgaven RX 450h+ vil for mange gi muligheten til å kjøre elektrisk i hverdagen, samtidig som de kan bruke bilen på lengre turer uten begrensninger. RX 500h blir en råsterk turbo hybrid som fokuserer mye mer på sportslige kjøreegenskaper. Nye RX får derfor en viktig rolle i det øverste SUV-segmentet dersom kundene synes NX blir for liten, eller de ikke ønsker seg helelektrisk bil, avslutter Lexus-sjefen.

Den ladbare

Elbilen RZ (les mer om den her) tar seg av det helt fossilfrie, og skal i kraft av å plassere seg mellom NX og RX i størrelse, dekke begge segmenter for de som vil kjøre helt fossilfritt.

Derfor nøyer nye RX seg med å være delvis elektrifisert. Men du vil kunne kjøre mye elektrisk med RX 450h+.

For første gang kommer bilen i ladbar utgave, og er ventet å få rekkevidde på ca 65 km, fra batteripakken på 18,1 kWt.

Drivlinjen er i store deler hentet fra nye NX (les første prøvekjøring av den her), som betyr 2,5-liters sugemotor med fire sylindre, elmotor foran og elmotor bak. Systemeffekten er 306 hestekrefter og skal ta RX fra 0 til 100 km på ca 7 sekunder.

Sammenlignet med de to beste rivalene fra Tyskland, er batterikapasiteten relativt beskjeden, men samtidig bedre enn på de fleste ladbare hybridene på markedet.

Vi kan med rimelig sikkerhet også si at RX blir en vinner på forbruk de gangene batteriet er tomt. Det er i alle fall de to andre bilmodellene med denne drivlinjen.

Holm, venter at 450h+ blir den mest populære RX-versjonen når bilen kommer til Norge ved årsskiftet.

Den kjøreglade

Han kommer imidlertid også til å tilby kundene en ny topputgave hvor krefter og kjøredynamikk står sterkere enn på lenge hos Lexus.

For mens F Sport så langt har vært et utstyrsnivå med sportslig snitt, vil det fra nå av bety en betydelig grommere bil – både hva drivlinje og chassis angår.

RX 500h er riktignok en hybrid (ikke ladbar), men den har turbomotor og konvensjonell automatkasse.

Konstruksjonen er uvanlig, og uventet på dette tidspunktet – men i høyeste grad gledelig. En 2,4-liters firesylindret bensinmotor med turbo, leverer sammen med elmotorer foran og bak, 371 hestekrefter.

For mer direkte og sportslig kjørefølelse, er den utstyrt med 6-trinns automatkasse med elektriske clutcher. Mellom den og bensinmotoren, er elmotoren plassert, med clutcher på begge sider sånn at hybridsystemet kan jobbe på ulike måter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

0–100 km/t avklares på omlag 6 sekunder, og kreftene fordeles intelligent mellom for- og bakaksel (elmotoren bak er på 80 kW). Firehjulsdriftsystemet heter Direct4 og er av samme type, og med samme elektroniske kapasitet som på elbilen RZ.

Kreftene og fokuset backes opp av adaptivt chassis med variable dempere, større bremser med 400 mm skiver foran, firehjulsstyring, 21-tommers hjul og sportsseter – sammen med flere styling-detaljer.

Under skallet

Felles for begge utgavene, er GA-K-plattformen, hvor deler av basen er felles med NX, men med betydelige oppgraderinger for RX. Spesielt gjelder det bak, hvor bilen får en ny-utviklet multi-link-konstruksjon for å håndtere størrelse, krefter og dynamikk.

Den moderne plattformen sørger for 90 kg lavere vekt, til tross for høyere stivhet i karosseriet. Blant annet takket være mer bruk av aluminium i ytre karosseri, og større andel høyfast stål i sentrale, bærende elementer.

På denne måten skal hjulbevegelsene kontrolleres bedre, Lexus sier det har medført både høyere fjæringskomfort og mer dynamiske og presise kjøreegenskaper. Produktsjef marked for RX i Europa, Alice Bartkoswski, sier til Bil og Motorbloggen at resultatet erstatter behovet for luftfjæring. Som enkelte konkurrenter i dette segmentet tilbyr.

De ytre dimensjonene endres ikke mye mot tidligere, men RX er nå 10 mm lavere, og har også lavere tyngdepunkt. Akselavstanden øker imidlertid med hele 60 mm. Den har også bredere sporvidde – hele 50 mm bak.

Renere, fetere

Akkurat disse detaljene har mye å si for hvordan bilen fremstår visuelt. Sammen med den ekstreme designen av C-stolpene, som både gir «floating roof»-følelse og tydelig coupé-form, og den rene bakenden med LED-lys tvers over, blir bilen betydelig fetere og mer muskuløs enn tidligere.

Legg til det høye, lange panseret, med tilbaketrukne A-stolper (som også bedrer sikten ut), og jeg kan love deg at denne nye RXen fremstår som noe helt annet enn forgjengeren.

Sammen med en brutal grill, ligger bilen over hjulene og asfalten med stance tilsvarende en Porsche Cayenne Coupé.

Den blå RX 500h F Sporten du se på bildene her er helt klart sportsligere – med flere markerte luftinntak og egen styling, mens den grå er en RX 450h Luxury, hvor det stilige, rene og eksklusive dominerer.

Luksus og Tazuna

På innsiden åpner en verden av luksus seg i sistnevnte. Dørsidene er kledd i fire ulike materialer, med like mange fargenyanser. Den øvre delen som omkranser Mark Levinson-høyttalerne er mest spennende – semsket skinn med buet L-mønster.

Og som et signal om hva slags standard som holdes, allerede når du er i ferd med å sette deg inn, er selv dekslene over dørlommene nede ved gulvet, trukket i myke materialer.

Det er i det hele tatt spart på lite hva byggekvalitet og hensyn til detaljer gjelder, alt fra det slanke skinntrekket over midtarmelenet til ekstra tykk polstring i midtkonsollen der kneet hviler, er påtenkt.

Den nye store 14-tommers-skjermen i midten, revolusjonerer følelsen i interiøret. Ikke bare fordi den er høyoppløselig og har glassaktig overflate, men fordi overgangen til berøringsfølsom skjerm fjerner masse knapper og andre elementer fra midtdelen av dashbord og konsoll. Det gir økt følelse av moderne, ren design.

Den relativt lave sitteposisjonen i forhold til dashbordet gir solid cockpitfølelse, og så er fotbrønnen dyp. Det betyr at du kommer nærmere dashbordet og kontrollorganene. Altså er det ikke nødvendig å strekke seg for å nå skjermen.

Dette er en den av Tazuna-konseptet, hvor Lexus sammenligner det å sitte bak rattet med hvordan en rytter håndterer hesten. Fullt fokus forover og på kjøringen, samtidig som kontrollorganer og skjermer er plassert innenfor syns- og rekkevidde. Den relativt enkle, digitale instrumenteringen, med det meste samlet i en sirkel rett foran deg, inngår i tankegangen.

Komfort og plass

Om sittekomforten i de store forsetene er like god når du kjører som den er ved denne prøvesittingen, er det mulig å glede seg til den alene. Og er du en av dem som har savnet lengdejustering av seteputens fremre del, er det nå på plass.

I Luxury-utgaven interiørbildene er tatt, setter lyst skinn med enkelte innlegg av semsket materiale også i setene, lett og luftig preg på interiøret, mens RX 500h F Sport er utstyrt med sportsligere, sorte seter som har omfattende sidestøtte. Der er også resten av interiøret mørkere.

Vil du spare miljøet litt, eller i alle fall redde en ku eller to, kan RX også leveres med vegansk skinninteriør.

Baksetet er enkelt å sette seg inn i, takket være dørsider som går helt ned, utenpå kanalene. Når dørene i tillegg åpner bredt, betyr det også at plassering av barn i barneseter blir en enklere affære – uten skitt på buksebenene.

 

På plass der inne, er plassforholdene glimrende. De overgår imidlertid ikke andre rads største styrke: Sittekomforten er fantastisk. Setene er myke og deilige å slå seg ned i, forholdet mellom setepute og gulv riktig, og ikke minst er seteryggene elektrisk justerbare. Legg setet bakover, og du slokner rimelig fort i slike forhold.

Selv kjøling, er på plass i dette baksetet.

Bagasjerommet har ikke fått offisielt volum foreløpig, men Lexus sier gulvet er 30 mm lavere for enklere innlasting, og at lengden er økt med 50 mm takket være smartere design av baklukens innside.

Tilhengervekten er etter hva vi forstår 2 tonn for begge drivlinjer, så da burde den praktiske biten være komplett.

Det beste med RX 500h? -Når du trykker på gasspedalen, sier Spiros Fotinos, Lexus-sjef i Europa
Konklusjon

Når nye RX ankommer tidlig neste år, sitter Lexus med tre nye modeller i den mellomstore og store SUV-klassen. Du vil kunne kjøre ren elbil, ladbar hybrid eller fullhybrid. Mest spennende akkurat nå, er hva tilførselen av turbomotor og konvensjonell automatkasse tilfører sistnevnte. Leverer drivlinjen på samme nivå som luksus og design gjør, kan det være riktig tidspunkt å knuse sparegrisen på.

MER RX? HER KAN DU LESE OM UTGÅENDE GENERASJON!

Øvrige bilder:

Forrige artikkelPrøvekjøring: Toyota GR86
Neste artikkelNy Mercedes GLC