Mercedes har vist en helt ny generasjon GLC. Stort batteri gir de tre ulike ladbare hybrid-utgavene mer enn 10 mil elektrisk rekkevidde.

Av David K Andersen

GLC har hengt med siden 2015, så nå er det altså klart for en helt ny generasjon. BMW X3 og Volvo XC60-konkurrenten vokser med 6 cm på lengden, samtidig som den blir litt lavere enn forgjengeren.

Resultatet er blant annet 70 liter større bagasjerom, det tar nå hele 620 liter. Om det også gjelder for de ladbare hybridutgavene, er en annen sak. Baksetet kan felles 40-20-40, og elektrisk bakluke blir standard.

Nye GLC kan leveres med luftfjæring, og debuterer firehjulsstyring i dette segmentet. Komforten skal også sikres via spesielt lavt støynivå i kupéen, blant annet oppnådd via samkjøring av aerodynamikken. Lav luftmotstand hjelper selvsagt også til på forbruket.

Interiøret er inspirert av nye S-klasse, hvor flere trekk kjennes igjen – både hva gjelder design og teknologi.

Bilen leveres med en rekke ulike drivlinjer, alle elektrifisert med 48V-system. Etter hvert ventes AMG-utgaver i 43 og 63-versjoner – blant annet basert på den nye 2-liters motoren med elektrisk turbo som du kan lese om her. 

I Norge vil imidlertid ladbar hybrid bli mest populært, du vil kunne velge på tre ulike versjoner – to med bensinmotor og en med diesel. Se dem i tabellen nederst i artikkelen.

Batterikapasiteten er på hele 31,2 kWt, så rekkevidden blir mer enn 100 km for alle tre versjoner. Den kan også hurtiglades med effekt på 60 kW.

GLC har 100 kW elektrisk motor med 400 Nm dreiemoment, så å kjøre på strøm skal ikke by på hindringer i hverdagen.

-Nye GLC imponerer med et elegant utseende og komfortable kjøreegenskaper. Den nye modellen henter flere teknologielementer fra S-Klasse, og kan leveres med både DIGITAL LIGHT og bakakselstyring. Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen.

Bilen er ventet til Norge i løpet av høsten.

Galleri:

Tekniske data – Ladbar hybrid:

GLC 300 e 4MATIC GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC
Motor R4 bensinmotor R4 bensinmotor R4 dieselmotor
Volum 1.999 cc 1.999 cc 1.993 cc
Effekt (bensinmotor) 204 hk ved 6.100 o/min 252 hk ved 5.800 o/min 197 hk ved 3.600 o/min
Dreiemoment (bensinmotor) 320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min 400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min 440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Effekt (elektrisk motor) 100 kW 100 kW 100 kW
Dreiemoment (elektrisk motor) 440 Nm 440 Nm 440 Nm
Systemeffekt 313 hk 381 hk 335 hk
System-dreiemoment 550 Nm 650 Nm 750 Nm
Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk (31:69) 4MATIC firehjulstrekk (45:55)
Girkasse 9G-TRONIC automatgir
Akselerasjon 0 – 100 km/t 6,7 s 5,6 s 6,4 s
Toppfart 218 km/t 237 km/t 217 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP) 0,6 – 0,8 l/100 km 0,6 – 0,8 l/100 km 0,5 – 0,7 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP) 14 – 19 g/km 14 – 19 g/km 13 – 17 g/km
Blandet elektrisk forbruk (WLTP) 24 – 26,8 kWh/100 km 24 – 26,8 kWh/100 km 24,4 – 27,4 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde (WLTP) 104 – 120 km 104 – 120 km 102 – 117 km

Tekniske data – 48-volts mildhybrid:

GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 220 d 4MATIC
Motor R4 bensinmotor R4 bensinmotor R4 dieselmotor
Volum 1.999 cc 1.999 cc 1.993 cc
Effekt 204 hk ved 6.100 o/min 258 hk ved 5.800 o/min 197 hk ved 3.600 o/min
Elektrisk effekt (boost) 23 hk 23 hk 23 hk
Dreiemoment 320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min 400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min 440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Elektrisk dreiemoment (boost) 200 Nm 200 Nm 200 Nm
Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk (45:55)
Girkasse 9G-TRONIC automatgir
Akselerasjon 0 – 100 km/t 7,8 s 6,2 s 8,0 s
Toppfart 221 km/t 240 km/t 219 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP) 7,3 – 8,2 l/100 km 7,3 – 8,2 l/100 km 5,2 – 5,9 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP) 167 – 186 g/km 167 – 186 g/km 136 – 155 g/km
Bagasjevolum 620 – 1640 liter

 

 

Forrige artikkelFørsteinntrykk: Lexus RX
Neste artikkelFørsteinntrykk: BMW iX1