BMWs nye elektriske inngangsbillett heter iX1, og kommer til å bli en suksess. Vi har sett nærmere på den, og forklarer hvorfor.

Av David K Andersen

Etter ni års produksjon er det slutt for i3 – den lille elbilen som har vært med på å sette Norge på elektriske hjul.

Noen erstatning for den er foreløpig ikke på horisonten, men bilen som tar over rollen som elektrisk inngangsbillett til BMW-merket, har antagelig enda større potensiale for suksess.

Dette er nemlig, som du sikkert allerede vet, en ny generasjon X1 – i elektrisk form.

BMWs minste SUV har vært en suksess uten sidestykke, lansert i 2009 og fornyet i 2015, er den levert i mer enn 1,9 millioner eksemplarer.

Nå er den klar i sin tredje generasjon, og selv om jeg foreløpig bare har sett på bilen, og sittet i den, er jeg ikke redd for å spå megasuksess på strak arm.

Basert på en ny og fleksibel arkitektur, vokser bilen med 5,3 cm i lengden og ender på 4,5 meter blank. Det gjør den merkbart lengre enn eksempelvis Mercedes GLA/EQA. Som merkes på plassen innvendig, hvor iX1 – altså elbilutgaven av X1 – tar 490 liter i bagasjerommet. En firehjulsdreven Mercedes EQA har bare plass til 340.

Mini-X5

Også de andre dimensjonene øker noe, men kanskje like viktig, om vi snakker suksess-kriterium, er designen på den nye bilen.

X1 har jo i begge foregående generasjoner hatt noe over seg som tydelig skiller den ut fra X3 og X5. Det har liksom vært lett å se at det er den minste og billigste SUVen fra BMW.

Du vil selvsagt fortsatt kjenne igjen en X1 i fremtiden, men BMW har endret design-stilen sammenlignet med tidligere. Nå ser nemlig X1 mer ut som en mini-X5, enn en rimelig innstegsmodell.

Slanke LED-lys omkranser en større og betydelig mer aggressiv grill enn tidligere – imidlertid uten å anta den enorme, omdiskuterte formen de største og mest sportslige BMW-modellene har.

Sammen med høyt og flatt panser med lett tilbaketrukket kupé, i kombinasjon med tydelige hjulbuer og fallende taklinje, ser bilen virkelig muskuløs og tøff ut. Opp til 19 tommers store felger, skader heller ikke. Jeg tror de aller fleste kommer til å elske utseendet på denne bilen.

Det elektriske

Modellen vi har sett på er en iX1 xDrive30. Der underbygger drivlinjen det tøffe utseendet. Elmotor foran og bak gir firehjulsdrift, som BMW lover er programmert til å føles akkurat så balansert en tradisjonell xDrive-bil skal være.

313 hestekrefter og 494 Nm sørger for akselerasjon fra 0-100 km/t på kvikke 5,7 sekunder.

Batteripakken er på 64,7 kWt netto, så med forbruk mellom 1,73 og 1,84 kWt, er rekkevidden oppgitt til mellom 413 og 438 km WLTP.

Hurtiglading vil kunne skje med effekt på opp til 130 kW, og BMW sier de har jobbet med å få til en bedre og mer effektiv ladekurve.

Benytter du navigasjonen på langturen og planlegger ladestopp via den, vil batteripakken prekondisjoneres slik at lading skjer optimalt med ankomst ladestasjonen.

Nye BMW X1 kommer for ordens skyld også som ladbar hybrid, og i rene diesel- og bensinversjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Attraktivt interiør

En av de mest spennende tingene med iX1, er interiøret. Den henter inspirasjon fra nye, store iX (les test her), men gjør samtidig ting på sin egen måte.

Når jeg åpner døra og setter meg inn, er det litt samme følelse som med grillen her versus iX, på den måten at alt er tonet noe ned i X1. Det er ikke like ekstrem design.

I praksis skaper det et minst like harmonisk interiør, hvor det er mye nytt og spennende, samtidig som en del velkjente BMW-grep beholdes.

Men dette føles virkelig moderne ut, altså. Når alt fra dørhåndtakene på innsiden, som har blitt stilige «pinner» i stedet for tradisjonelle håndtak, til den helt nye stilen med Curved Display og flytende midtarmelene setter preg, blir det sånn.

Antallet knapper inne i bilen er betydelig redusert, du kjører nå det aller meste via skjermen. Og det må skje som i de fleste andre biler – iDrive er borte – her skal det trykkes på skjermen.

Kanskje ikke optimalt for BMW-puristen, men du har i alle fall noen sentrale funksjoner som volumhjul, integrert i fremre del av midtarmelenet – akkurat der du ofte har hånda. Det liker jeg.

Setene er helt nyutviklede, og det er ikke noe å si på verken sittekomfort eller justeringsmuligheter ved denne første prøvesittingen. Som vanlig i BMW, er fleksibiliteten stor.

Du kan velge mellom kunstskinn og ekte vare, og du kan velge sportsseter. Massasje er også tilgjengelig i forsetene.

Baksete og tilhenger

BMWs partytriks i dette segmentet, nemlig mer plass og flere praktiske løsninger enn konkurrentene, forsterkes i nye iX1 – det er tydeligvis ingen planer om å la noen ta igjen den fordelen.

Dermed har man utviklet et nytt baksete, med fokus på at tre personer skal kunne sitte komfortabelt – ikke bare to.

Sittekomforten og plassforholdene virker gode – i alle fall for meg som ikke er særlig lang. Det er dessuten enkelt å ta seg ut og inn.

Seteryggene kan felles 40:20:40, og gjør du det, øker bagasjerommet fra 490 til 1 600 liter (om du laster opp til taket).

Suksessrunden hva det praktiske angår, toppes av tilhengervekt på 1 200 kg. Det er meget bra for en elbil i dette segmentet.

Konklusjon

Jeg pleier ikke å spå megasuksess før jeg har kjørt en bil, men med mindre BMW har rotet til kjørefølelsen på denne nye iX1en, noe som tross alt er lite sannsynlig, er det ikke vanskelig å forstå at dette kommer til å bli en svært populær bil.

Den er ikke bare elektrisk, men enda mer praktisk enn tidligere, har et helt nytt og attraktivt interiør, og ikke minst virkelig tiltalende utseende.

Prisene starter på 519 900 kroner for en «Charged» med adaptive LED frontlys, nøkkelløs tilgang og start, ladeplate, rattvarme, tilhengerfeste og mer. Her snakker vi altså xDrive30 med 313 hestekrefter.

Du kan også legge på til 546 900 for «Charged Plus» og få med elektriske seter med minne og massasje, Harman Kardon lyd, parkeringsassistent, Live Cockpit med head-up og mer. Eller gå hele veien med «Fully Charged», som også gir M Sport eksteriør og interiør, samt Driving Assistant Plus. Den koster 584 900 kroner.

Her er vi altså på omtrent samme prisnivå som en rekke andre elbiler – gjerne fra merker som ikke regnes som premium. Flere av dem har noe lengre rekkevidde, og er kanskje 10 cm eller så lengre enn BMWen, men så lenge plassforholdene er som her, vil det sannsynligvis spille mindre rolle.

Salget er åpnet hos forhandlerne, så det er mulig å bestille bilen nå.

Bilder fra BMW:

Forrige artikkelNy Mercedes GLC
Neste artikkelPrøvekjøring: Toyota GR Supra manuell