Hjem Nyheter Fisker Ocean er klar

Fisker Ocean er klar

Danske Henrik Fisker er klar med den nye el-SUVen Ocean i Europa. Selv om det er et amerikansk bilmerke, skal den bygges i Østerrike. Og viktigere: Den ser ut til å krysse av alle boksene for nordmenn på biljakt.

Av David K Andersen

Som det ultra-elektrifiserte landet vi er, lyder antagelig bilmerket Fisker langt mer kjent her enn andre steder.

For 10 år siden produserte nemlig Fisker plug-in hybriden Karma – en lang, lav firedørs sports-sedan. Det var en kort affære med bare 2 450 produserte biler, men en del av dem dukket opp i Norge.

Dagens Fisker, er imidlertid ikke helt det samme som den gang. Selskapet det nå er snakk om, stammer fra 2016 og holder til i California. Henrik Fisker beholdt navn og logo etter forrige runde, og nå er det endelig klart for europeisk premiere på den første elbilen.

Ocean er en mellomstor SUV, den måler 4,7 meter og havner dermed omtrent i samme klasse som BMW iX3 og Audi Q4.

De første forserie-bilene bygges for tiden hos Magna-Steyr i Østerrike, i forkant av produksjonsstart til høsten.

Det meste av spesifikasjoner, og dessuten priser, er imidlertid allerede i boks.

Det starter med en forhjulsdreven innstegsversjon med 275 hestekrefter og rekkevidde på 440 km. Den trenger 7,4 sekunder fra 0-100 km/t og koster fra attraktive 372 000 kroner.

Men det er vel firehjulsdrift du vil ha, og det får du med utgaven Ultra. Der øker både effekt og rekkevidde betydelig, vi snakker 540 hestekrefter og hele 610 km rekkevidde. Prisen her er 510 000 kroner, og bilen er meget kvikk med 4,2 sekunder til 100 km/t.

Du får også en toppversjon med 550 hester og akselerasjon rett under 4 sekunder. Den betinger 625 000 kroner og har rekkevidde på 640 km.

En kul greie du får på topp-versjonene, er California-modus, som senker alle vinduene og åpner taket for cabriolet-aktig følelse.

Det finnes også mer avanserte tekniske løsninger å la seg fascinere av, eksempelvis digitalt radar-system i stedet for analogt, slik at presisjonen vei og trafikk leses med, er betydelig høyere.

Ellers er nok det meste av hva du kan forestille deg tilgjengelig i en nyutviklet elbil og mer til, på plass. Enten det er solcellepanel i taket, roterende 17,1-tommers skjerm i midten, eller tilhengervekt på hele 1,8 tonn – dette virker uvanlig komplett.

Fisker fremhever også at dette er den mest bærekraftige elbilen på markedet, den har blant annet interiør produsert av resirkulerte fiskegarn, t-skjorter og gummi.

Kinesiske CATL leverer batteripakken som gir klasseledende rekkevidde, og Fisker sier drivlinje og batteripakke ikke ble valgt før tidlig nå i 2022. Det er en del av strategien til dette merket: Utviklingen på teknologi går så raskt, at å bruke flere år på å velge ut elementer som dette i forkant av nyhetens ankomst markedet, gjør teknologien gammel allerede på lanseringstidspunktet.

Ved siden av å by på lovende spesifikasjoner på papiret, ser designen uvanlig bra ut på denne bilen. Ankomst kan ventes mot slutten av året eller i starten av 2023, og burde representere et spennende nytt alternativ for mange norske elbil-kunder.

Fisker Ocean er ikke typegodkjent foreløpig, så enkelte av dataene i artikkelen kan avvike mot de endelige.