Nok en gang stiller Volvo med karakteristisk design i baken, men det er andre ting ved C40 som gjør den til et godt valg blant de kompakte premium-SUVene.
Tekst og foto: David K Andersen
-Fronten låter ni vara, men akterut kan den göras hur udda som hälst, må noen ha sagt i Gøteborg en gang. For omtrent 50 år siden. Og så hørte alle Volvodesignerne på det til evig tid.
Den baken
Er det noen annen forklaring? Tenk P1800 ES, 262C, 480, C30 – ja til og med baklysene på 850 herregårdsvogn. Alle, kanskje med unntak av 480, var kliss like søskenmodellene sine foran, men bak så de ut som noe vi aldri hadde sett før. Og med mulig unntak for 262en, som ble sendt til Italia og kolliderte med Bertone på uheldig vis (min mening), har de både sett stilige, kule og nyskapende ut alle sammen.
Så da er det ikke rart at det er akkurat det som også skjer med C40. Helt standard Volvo, i dette tilfellet XC40, foran, og så med meget fet design i baken. Kanskje er det skandinavisk jantelov: Best å ikke varsle at du kjører noe spesielt, før du allerede har passert.
Men det er selvfølgelig også i tiden: Coupé-form på SUV, er hva det skal være i dag.
Og som med alle de andre Volvoene med spesialbehandling bak, minus 262C, fungerer det glimrende: I fargen Fjord Blue, som minner meg om 240er fra starten av 80-tallet, er C40 et slående stykke design. Kombinasjonen av svært butt front med typisk høyt og muskuløst panser, kompakte mål, og den stilige bakende-designen, oppleves usedvanlig vellykket, og tar degns trend på kornet.
Også XC40 stiller med karakteristisk design jeg har skrytt av tidligere. Men jeg hadde tatt C40en any day. Dette er stiligere.
HER KAN DU LESE INNTRYKKENE ETTER FØRSTE TUR MED ELEKTRISKE XC40
Tar vi listen over ting som skiller de to bilene, er den bortsett fra designen, kort. C40 er drøye 6 cm lavere, ellers er de omtrent helt like både hva utvendige mål, bagasjerom, drivlinje og teknologi angår. Også prisen er ganske lik.
Og så kommer C40, i motsetning til XC40, kun som elbil. Det er første gang for Volvo. Og med bedre aerodynamikk og en anelse lavere vekt, er forbruket noe lavere – som betyr lengre rekkevidde. Mens XC40 oppgis med opp til 418 km, klarer C40 444. Den er også 0,2 sekunder kvikkere til 100 km/t.
Nestenkollisjon mellom krefter og bil
Nettopp der, leverer forresten C40 ekstremt sterkt. 4,7 sekunder til 100 km/t tåler godt sammenligning med Mercedes EQA 350 4Matic som trenger 6 sekunder, eller Audi Q4 e-tron Quattro som vil ha 6,2. Så har Volvoen også mer enn 100 hesters overtak på dem, med sine 408.
Resten av bilen, og selve kjøreopplevelsen, fokuseres mer mot det komfortable og trygge, den har verken sportsmodus eller mulighet til å redusere førerassistansen for sidelengs underholdning. Et slags signal om at sånt ikke er viktig, og det preger bilen. Det gjør at akselerasjonen oppleves som enda mer ekstrem, den er liksom på kant med resten av inntrykket.
Men vil du, kan du utnytte kreftene til en underholdende kjøreopplevelse på svingete veier. For selv om komfort og sikkerhet nok er det viktigste, har C40 flott styring som gir fin følelse med bil og underlag. Og fjæringen er fast, sånn at karosseriet holdes under kontroll, selv om du presser den.
Mest av alt, gjør de fine kjøreegenskapene C40 svært god på vinterføre. Du vet alltid hvor mye veigrep du har, og når det går litt for fort i glatte svinger, slipper den pent, godt balansert mellom for- og bakaksel, og ikke minst gradvis og forsiktig. Den samme historien gjentar seg om du slipper løs litt for mye krefter ut av svingen – litt for tidlig.
Dette er en av de mest imponerende elbilene på vinterføre så langt. Detaljer som superrask og presis LED Matrix-funksjon, kompletterer forresten det bildet.
Den eneste kostnaden du betaler, er fjæring som kan oppleves i stiveste laget over store ujevnheter. Det slår aldri, men ujevnhetene blir med inn i bilen i noe større grad enn optimalt. Men sånn er det med SUVer på 2,2 tonn, selv om de er kompakte: Fjærer, dempere og stabstag må være kraftige for å kontrollere all vekten.
Strømmen kan gå unna
Selv om C40 bare kommer som elbil, er den ikke det vi kaller en dedikert elbil. CMA-plattformen som deles med XC40, er beregnet for både bensin, diesel, ladbar hybrid og el.
For akselerasjon, kjøreegenskaper og komfort, har det som vi har sett ikke noe å si. På forbruk og rekkevidde derimot, kan det telle mer. Som med alle andre elbiler på ikke-dedikerte elbilplattformer, er ikke alt fullt så optimalisert – men det kommer også an på hvordan og hvor du kjører.
Volvo oppgir forbruk på 2,07 til 2,23 kWt per mil. Jeg kjørte lett på rundt 2,2-2,3 i minusgrader på snill landevei med typisk hastighet 50 til 80 km/t, mens mindre gunstig kjøring som korte turer med kaldstart, motorveikjøring og dårlige kjøreforhold med snø, ga 2,44 kWt pr mil i snitt under testen.
Ikke for at mine tall er noen fasit, men kanskje en pekepinn på hva du kan vente. Og i NAF og Motors store elbiltest nå i vinter, gikk C40 omtrent på oppgitt tall. Men jeg merket også at forbruket økte kraftigere enn for eksempelvis Kia EV6 på motorvei i 110 eller mer. Også dårlige værforhold som våt vegbane, snø i veien og lignende kan innvirke mer negativt.
Så fremgår også det av oppgitte forbrukstall, og heldigvis for C40, har den større batterikapasitet enn rivalen fra Mercedes – uten at bilen er dyrere av den grunn.
Smart og enkelt
Det er populært å forsøke å lage biler mer intelligente om dagen. Delvis fordi moderne kjøretøy har så mange funksjoner og innstillinger, at mengden kontrollorganer blir for stor, om ikke mer gjøres automatisk.
Volvo er i høyeste grad med på den leken, og den omfatter alt fra detaljer som bortfall av startknapp til infotainmentsystem.
Førstnevnte kan virke som en liten detalj – her setter du deg bare inn, holder bremsen inne, velger D, og kjører. Volvo C40 er imidlertid den eneste bilen så langt som klarer å få dette til å fungere uten å irritere. Den er stort sett på når du vil den skal være på, og av, når det er riktig. Du kan dessuten holde den «halvveis på» ved å trykke på tilbakeknappen for infotainmentsystemet – dersom den skrur seg av uten at du vil det.
Enda bedre blir det med infotainmentsystemet, som har innhold fra Google. Har du ikke iPhone, antar jeg det er helt suverent, men det funker fint også med det.
Først og fremst gjør dette imidlertid bruken av systemet nærmest latterlig enkel. Du lurer på hvordan det er mulig at ting fikses så intuitivt og raskt, sammenlignet med konkurrenter. Valg og menyer er få og enkle, men tar likevel hånd om alt.
Den digitale instrumenteringen rett foran deg, bærer samme preg: Svært enkel og oversiktlig. Her kunne jeg imidlertid tatt noen flere valgmuligheter for utseende og til enhver tid vist informasjon.
God plass
Åpner du døren for å sette deg inn i denne C40en, lyser Fjord Blue mot deg også der. En morsom detalj som setter personlig preg på interiøret og frisker opp betydelig.
Materialkvalitet og premium-følelse holder ikke helt samme nivå som i 60- og 90-seriene, men det er normalt på tvers av merkene i C-segmentet. Og morsom bruk av teppe-aktig materiale, i dette tilfelle i den omtalte blåfargen, eksempelvis på innsiden av dørene, er smart og mye bedre enn hardplast.
Alt føles dessuten så solid som det skal i en Volvo, så dette er fint.
Forseter og ratt har utmerkede justeringsmuligheter, så kjørestillingen blir perfekt. Setene foran holder dessuten høyt komfortnivå, selv om de i likhet med resten av interiøret ikke er helt i klasse med storebrødrene.
Like viktig er det at C40, til tross for plattformen, har svært gode plassforhold i både baksete og bagasjerom. Riktignok har du en gigantisk transmisjonstunnel, så midtplassen er ikke noe særlig, men ellers er både plass og komfort spot on, i baksetet.
413 liter bagasjeplass er finfint, og som vanlig hos Volvo er gulvet smart, og kan settes opp i halvveis deling for å hindre ting i å flyte rundt. Det er også en del plass under gulvet, og du har frunk på 31 liter for ladekablene foran. Utmerket.
Tilhengervekt på hele 1 800 kg bør nevnes i sammenhengen.
Konklusjon
Designen tiltaler, men forbruket kan være høyt. Vår test viser imidlertid at det ikke er der du skal stoppe opp ved vurderingen av Volvo C40. Se på komfort, kjøreegenskaper, premium-følelse, samt plass og praktiske egenskaper. Her har du en ferdig utstyrt firehjulstrekker til godt under 600 000, og det sliter konkurrentene med å matche. Så kan du nyte den bakenden litt ekstra de få gangene du må hurtiglade noen minutter lenger.
Galleri:
Data:
Volvo C40 Recharge Twin Pro Ultimate | |
Pris fra | 444 000 (FWD Core)* |
Pris testbil | 549 000* |
Motortype | Elektrisk x 2 4WD |
HK o/min | 408 13 900 |
Nm o/min | 660 4 350 – 13 900 |
Sek. 0-100 km/t | 4,7 |
Topphastighet km/t | 180 |
Forbruk blandet kWt/mil | 2,07 – 2,23 |
Egenvekt kg | 2 185 |
Tilhengervekt kg | 1 800 |
Bagasjerom bak liter | 413 – 1 205 |
Bagasjerom foran liter | 31 |
Lengde mm | 4 440 |
Bredde mm | 1 873 |
Høyde mm | 1 591 |
Akselavstand mm | 2 702 |
Ombordlader kW | 11 |
Ombordlader, tid 0-100 | 8 timer |
Hurtiglading 150 kW 0-80% | 37 min |
Batterikapasitet kWt | 78/75 brutto/netto |
Rekkevidde WLTP | 444 |
*Fra-prisene på C40 Recharge Core er hhv. 444.000,- for modellen med forhjulstrekk og 529.000,- for modellen med 4×4 (AWD). C40 Recharge Twin som kjørt her og er fullustyrt, koster 549 000. Da kan kun tonede ruter, tilhengerfeste og vinterhjul legges til. Volvo elbiler har 3 års service, 3 års kaskoforsikring, veihjelp, utskifting av luftfilter, bytte av dekktetningsmasse, rengjøring av sensorer på vindusruter, programvareoppdateringer, bytte av vindusviskere (én gang i året) og bytte av bremseskiver/klosser når de er slitt inkludert i prisen. Gjelder for både kjøp og abonnement.