Hjem Nyheter Singer går 911 Turbo

Singer går 911 Turbo

For første gang siden oppstarten i 2009, går Singer løs på overlading, og gjenskaper Porsche 930 Turbo.

Av David K Andersen

Vi trenger ikke si så mye om Singer, du kjenner disse bilene allerede. Ingen har gjenskapt klassisk Porsche 911 på samme måte. Finish, detaljer og byggekvalitet, har i likhet med prisen, vært noe å strekke seg etter. Det samme gjelder de ved hjelp av Cosworth, sugetrimmede motorene.

Når Singer, blant annet i samarbeid med tidlige kunder og deres erfaringer og input, nå har gått løs på sin første turbo-utgave, skjer det som før med 964-generasjonen som base. Den ble produsert mellom 1989 og 1994, og var den første 911en med mulighet for firehjulsdrift.

Men som før, er det en eldre modell som gjenskapes hva design og inntrykk gjelder – nemlig 930 Turbo fra 1975.

Da som nå, markedsfører Porsche sine Turbo-utgaver som gran turismo-alternativet i modellrekken, og det samme har Singer gjort. Bilen er utstyrt med touring-chassis i utgangspunktet. Men du bestemmer såklart alt, så den kan også bestilles med sportschassis.

Motoren er en 3,8-liter med luftkjøling og doble turboer og wastegate-ventiler. Vann-til-luft-intercoolerne er plassert i innsugsplenumene. Singer leverer bilen med 450 hestekrefter som standard, men høyere effektuttak kan spesifiseres om ønskelig.

Girkassen er naturligvis en 6-trinns manuell, og du kan velge mellom to- og firehjulsdrift.

Lav vekt har som alltid vært fokus, og store deler av det breddede karosseriet er bygget i karbonfiber. Du kan også spesifisere karbonkeramiske bremser.

Ellers er det som du ser av bildene, et fokus på detaljer og design som tar pusten fra deg.

Skal du ha en slik bil, må du regne med å levere inn donorbilen til Singer, og betale dem omlag 5 millioner kroner for arbeidet. 70 kunder skal så langt ha betalt inn depositum.

Galleri: