BMW er klare med sin første virkelig sportslige elbil. Er i4 M50 verdig arven den skal bære?
Av David K Andersen
Du kan tenke at BMW i4 er et alternativ til Tesla Model 3 eller Polestar 2, og at innledningen således fremstår vel dramatisk. Du har rett, BMW i4 er omtrent like stor, og gjør omtrent det samme. Sånt rent praktisk.
Men er det egentlig ord som «praktisk» du er ute etter når du leser om denne bilen? Isåfall kan det hende du burde lese om noe annet.
Joda, dette dreier seg litt om plass og praktisk egenskaper. Magien skjer imidlertid når du kombinerer hvordan bilen oppleves å kjøre, med det at den har brukbart baksete og bagasjerom.
For det er nettopp den kombinasjon, ispedd en dose premium og status, og en pris som gjør den oppnåelig for mange, som har gjort BMW 3-serie til kanskje bilhistoriens mest populære, sportslige bil.
Etter to generasjoner hvor det har vært mulig å kjøpe 3-serie som ladbar hybrid, er det nå endelig klart for en helelektrisk versjon. Klart vi er spente.
Firedørs coupé
At den heter i4 har antagelig noe med at det allerede finnes en som heter i3. Men kanskje like mye, dreier det seg om at dette er en Gran Coupé. BMW har jo trukket coupé-utgavene ut av 3-serien, og etablert 4-serien for dem.
Der finner du i dag 4-serie Coupé (les test her), og nylig lanserte 4-serie Gran Coupé (som betyr at den har fire dører). i4 har samme karosseri som sistnevnte.
Som er lite å klage på, bilen ser fantastisk ut. Den er ren, lav, fet, sportslig, linjene er utvilsomt vakre, og proporsjonene muskuløse. Etter hvert som tiden går, ser positiv design-omtale i stadig større grad ut til også, for mange å inkludere den omstridte grillen.
For å ta det praktiske, selv om jeg nettopp disset det, tar bagasjerommet 470 liter. Det er bra, men enda bedre er det at det er enkelt å laste på grunn av den store bakluken. Det gjør det også enklere å pakke effektivt, du kommer alltid til det store gulvarealet, fra oversiden.
Tilhengervekt på 1 600 kg er veldig bra, og skulle du laste bilen full og henge en campingvogn etter, sørger luftfjæring bak for at i4 holder riktig høyde.
Baksetet er hakket mindre imponerende, du har blant annet en stor transmisjonstunell (bilen sitter på CLAR-plattformen som i prinsippet utgjør grunnlaget for samtlige bakhjulsdrift-baserte BMW-modeller på markedet i dag).
Så lenge de foran ikke skyver setene langt bak, er det tilstrekkelig benplass når du kommer deg inn. Også hodeplassen er grei nok. Men å komme ut og inn er ikke spesielt enkelt, delvis på grunn av utformingen på baksiden va forsetene, og delvis på grunn av relativt korte dører. I tillegg er gulvet høyt i forhold til sitteputen.
Men det funker dette altså – for en familie på tre eller fire.
Perfekt kjørestilling
Tar du derimot plass bak rattet, er det lite å klage på. Sportssetene i denne M50-utgaven med alt utstyr, er glimrende – de tilbyr fin fordeling mellom sport og komfort. Delvis takket være justerbar sidestøtte, men mest på grunn av gjennomtenkt konstruksjon og materialbruk. Like viktig er det at de kan senkes lavt og at du kan trekke med deg rattet ut. Det gir perfekt kjørestilling.
Fra den, skuer du ut over en miks av kjente og nye elementer. Interiørdesignen generelt er lett gjenkjennbar fra eksisterende BMW-modeller, men brytes også opp av den store, buede flaten for instrumentering og infotainment.
i4 er således en brobygger mellom det vi allerede er kjent med fra BMW, og nye iX, som er mer av en total forandring.
Dette gjelder ikke bare utseendet på dashbord og interiør generelt, men også utformingen av betjeningsorganene. For eksempel er girvelgeren og området rundt den, identisk med 3- og 4-serie. Det gjelder også rattet, rattknappene, panelet for utvendig belysning, og detaljer som knapper for vindusheisere, blinklysspak og så videre.
Resten er nytt, og domineres av instrumenterings-skjermen rett foran deg som måler 12,3 tommer, og infotainmentskjermen i midten på 14,9.
Nytt operativsystem
Alt er basert på BMWs nye Operating System 8, som spenner fra ny grafikk og design på det du ser, til avansert stemmestyring. Poenget er å lette kommunikasjonen mellom deg og bilen, som blir stadig viktigere, jo flere innstillingsmuligheter og apper som kommer på.
I det bildet er også My BMW-appen viktig, den lar deg ikke bare forvarme, følge med på lading eller planlegge turer, her tilpasser du også best bilen til dine preferanser.
Du som har kjørt BMW før vil kjenne igjen mye av tenkemåten bak hvordan ting er utformet, og hvordan du kan styre ting med iDrive-hjulet eller ved å trykke på skjermen.
Samtidig er det nå så mange muligheter i dette systemet, at BMW har valgt å etablere apper på skjermen ala smarttelefon. Skal du justere eller ha opp noe som ikke ligger i «standardbildet» som kommer opp når du starter (som du selv kan tilpasse og som fungerer fint til å kontrollere de appene du bruker mest), kan du velge et skjermbilde som viser alle appene. Et eget valg lar deg sortere ut det som ikke er direkte bilrelatert blant dem – smart.
Min oppfatning er den samme som før: Det meste blir logisk for deg etter kort tid, og det er enkelt å finne frem til det du leter etter. Lynrask respons fra skjermen og god oppløsning hjelper på.
Samtidig er dette en bil med utrolige muligheter for tilpasninger og justeringer. Å ha litt interesse for å sette seg inn i det, er nok en fordel. Er du av typen som bare vil sette deg inn og kjøre, kan du muligens irritere deg over enkelte detaljer – rett og slett fordi du ikke har stilt inn bilen etter dine preferanser.
Det går unna
Som du kan lese om i testen av BMW M3 Competition, er det et brutalt monster av en bil, en slags miks av sportsbil og muskelbil som aldri lar deg glemme at det er nettopp det du sitter i.
Sånn er ikke i4 M50 – heldigvis.
Men akselerasjonen er brutal altså, det skal jeg love deg. Har du stilt den inn på Sport Boost og har nok strøm på batteriet, er 544 hestekrefter og 795 Nm tilgjengelig i 10 sekunder om gangen. En launch fra stillestående på bar asfalt, riktignok med vinterdekk, er en brutal opplevelse hvor alle fire hjul kjemper om grep og skyter deg forover så du må sjekke speilet for å kontrollere at det ikke er gnister, flammer eller røyk bak deg.
Den fremre motoren yter 258 hestekrefter, mens den bak, for å beholde typisk sportslig BMW-preg på dynamikken, er på 313. Responsen på kommandoene du gir via gasspedalen er ikke bare umiddelbare, men også godt kalibrerte så det er mulig å porsjonere ut de voldsomme kreftene riktig.
Drivlinjen er kort og godt superb på alle måter. Muligens bortsett fra typiske elbil-svakheter som at akselerasjonen avtar i høyere hastigheter. Og at du eksempelvis med fire personer i bilen og lav batteriprosent, langt fra oppnår samme akselerasjon som du gjør alene, med varmt, godt oppladet batteri.
Forbruk, rekkevidde og lading ble ikke testet denne gangen, men bilen gikk på under 2 kWt per mil på landeveiskjøring når den var varm. Selv om det var 10-15 minus ute. På typisk småkjøring med mange kaldstarter i samme temperatur, og turer for korte til å oppnå full varme, ville den nærmere 3 i snitt.
Optimal miks
Det er mye vekt å drasse på her, denne M50-utgaven veier over 2,2 tonn. En 4-serie Gran Coupé med firesylindret motor veier til sammenligning drøye 1,6 tonn. Også eDrive40-utgaven, av denne bilen, som har bakhjulsdrift og 340 hester, er et par hundre kg lettere.
Bortsett fra når du bremser hardt inn mot svinger eller kryss, gjerne på glatt føre, skjules imidlertid vekten mesterlig.
Styringen byr ikke på følelse med veien, men den er direkte, og du kjenner hvordan bilen responderer på input fra rattet, via setet. Dermed har du alltid god kontroll.
Perfekt balanse, lavt tyngdepunkt og smart firehjulsdrift system med fokus på bakre aksel, gjør at du allerede på vei inn i svingene har god følelse med fronten, og kan kontrollere med gasspedalen derfra.
Den setter nesa imponerende villig inn, sånn at du slipper å være redd for å understyre ut av veien når det er glatt. Baken kommer automatisk etter, og slipper også kanskje litt når det er glatt, men det gjør ikke noe – du fanges av et lynraskt stabilitets-system som kontrolleres direkte på elmotorene uten forsinkelse fra ledningsnett til og fra ECU eller lignende.
En ting er at det er trygt og komfortabelt med så kapabel bil, noe annet at du kan ha det moro på vinterføre. For ting kan selvfølgelig slås av. Etter at du har vent deg til at gasspedalen ikke bare trykkes helt til gulvet når du skal drifte, men at den har alle kreftene på lager hele tiden, og at de må deles ut i henhold til grep, vinkel og hastighet til enhver tid, kan du gjennomføre særdeles givende manøvre.
Det skorter altså ikke på typiske sportslige og dynamiske BMW-egenskaper. Det som overrasker, er hvordan i4 blander komfort inn i bildet.
Takket være adaptive dempere med merkbar forskjell mellom kjøreprogrammene, avansert hjuloppheng i lettvektmaterialer, stivt karosseri og luftfjæringen bak, overgår i4 M50 ikke bare de rene M-bilene på komfort. Jeg tror jammen meg denne er betydelig mer komfortabel enn svært sammenlignbare M440i også. Til og med snillere motoriserte 3- og 4-serie-utgaver må sannsynligvis se seg slått.
I motsetning til eksempelvis en M340i eller M440i, bryr ikke i4 seg om humpete grusveier eller den slags. Du føler aldri at du kjører en bil som egentlig er litt for sportslig for den type vei.
Den er på ingen måte myk, eller for myk, men ujevnheter av alle slag fanges likevel effektivt opp. Bilen er dessuten svært godt støyisolert, så enten du er ute på langtur og vil nyte stillheten alene, eller du snakker med de som sitter i baksetet, er den en drøm.
Konklusjon
Alt imponerer når BMW lager sin første virkelig sportslige elbil. Den er praktisk nok, har et nytt, moderne og gjennomarbeidet interiør med gode, smarte løsninger for skjermer og bruk. Og den går som et skudd. Men viktigst, og mest av alt, kombinerer den sport og kjøredynamikk med komfort minst like godt, hvis ikke bedre, enn en sammenlignbar fossil 3- eller 4-serie. En sekssylindret bensin-utgave gir nok fortsatt mer kjøreglede for puristen, men i4 er definitivt klar til å ta 3-serie-arven videre.
Galleri:
Data:
BWM i4 M50 Supercharged | |
Pris fra | 501 720 (eDrive40) |
Pris testbil | 699 900 |
Motortype | 2 x elektrisk |
HK | 544 |
Nm | 795 |
HK foran o/min | 258 8 000 – 17 000 |
HK bak o/min | 313 8 000 – 17 000 |
Sek. 0-100 km/t | 3,9 |
Topphastighet km/t | 225 |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,89 – 2,25 |
Utslipp CO2 g/km | 0 |
Egenvekt kg | 2 215 |
Tilhengervekt kg | 0 |
Bagasjerom liter | 470 – 1 290 |
Lengde mm | 3 783 |
Bredde mm | 1 852 |
Høyde mm | 1 448 |
Akselavstand mm | 2 856 |
Ombordlader kW | 11 |
Maks effekt hurtiglading kW | 205 |
Batterikapasitet kWt | 83,9/80,7 brutto/netto |
Rekkevidde WLTP | 416 – 500 |