Autobest har offentliggjort vinneren av Årets Bilkjøp i Europa, det er den rimelige elbilen Dacia Spring som stikker av med tittelen for 2022.
Av David K Andersen
Autobest-juryen, som har 32 medlemmer fra hele Europa og meg som norsk representant, har i høst stemt frem 6 finalister. De ble testet i november, før poeng ble delt ut og vinneren nå altså er klar.
Du kan lese mer om alle finalistene i denne artikkelen, men det var altså til slutt Dacia Spring som vant. Forutsetningen for å bli finalist er startpris før nasjonale skatter og avgifter, under 20 000 Euro.
HER KAN DU LESE VÅR PRØVEKJØRING AV DACIA SPRING
Spring slo nye Skoda Fabia og Opel Mokka, som havnet på andre og tredjeplass. Selv hadde jeg Toyota Yaris Cross på topp, den havnet til slutt på fjerdeplass, bak Renault Arkana og foran Hyundai Bayon.
Av de navnene, skjønner du sikkert også at ikke alle finalistene er i salg i Norge. Flere selges kun med fossil drivlinje, og små og rimelige fossilbiler, selges nesten ikke i Norge lenger.
Det gjør foreløpig ikke vinneren heller, i påvente av resultatene fra pågående vintertesting. I min poengfordeling, som er et resultat av en rekke kategorier som gjelder alt fra design og kjøreegenskaper til pris og miljø, havnet Spring på andreplass etter testing i november.
Det skal i sammenhengen nevnes at Spring ble kollisjonstestet av Euro NCAP nylig, hvor den oppnådde 1 av 5 stjerner. Dette er en økonomi-bil hvor alt er kuttet ned maksimalt for å kunne selge til lavest mulig pris, så den tapte spesielt mye på aktive sikkerhetssystemer. Jeg hadde imidlertid ventet bedre resultat fra selve kollisjonstesten, samt sikkerhet for myke trafikanter.
Det er imidlertid gledelig at en ren elbil vinner Årets Bilkjøp i Europa for første gang. Spesielt med en prislapp som gjør det mulig for folk flest å kjøre nullutslippsbil også nedover på kontinentet.
Andre priser
Autobest deler også ut flere andre utmerkelser, som nå også er offentliggjort. Pininfarina, som skal selges i Norge, får beste produsent – de kombinerer italiensk design- og superbiltradisjoner med moderne elbil-teknologi. De bidrar også med kompetanse til andre merker som satser på elbil.
Også prisen som går til en leder i bilindustrien, preges av elektriske tider, Mate Rimac får den. Han leder nye Bugatti-Rimac, hvor blant annet også Porsche og Hyundai er involvert.
Ecobest-prisen går til nye Renault Megane E-Tech som vi nylig kikket nærmere på og som du kan lese om her.
Også på sikkerhet deles det ut oppmerksomhet, det er Isuzu som går seirende ut der, fordi nye D-Max er den første pickupen med fem stjerner i Euro NCAP.
Mercedes på sin side, stikker av med tech-prisen for MBUX Hyperscreen i nye EQS, mens Formel E-sjef Alejandro Agag vinner bilsportprisen for måten han har fremmet nullutslippsracing på, og etableringen av den nye offroad-serien Extreme E for elbiler.