Renault satser på ny elbilsuksess med kommende Megane E-Tech. Vi har kikket nærmere på bilen som vil prege kompaktsegmentet neste år.

Tekst og foto: David K Andersen

Det er ikke hver dag jeg er tilstede på visning av helt ny elektrisk Renault, forrige gang var i 2014 – da Zoe ble lansert i Norge. Med det sagt, har Renault overhalt småbilen i flere omganger, og spesielt i nyeste versjon som du kan lese test av her, byr den virkelig på gode egenskaper og lang rekkevidde.

Sånn var det egentlig også i 2014, men da hadde vi nok litt andre forventninger til elbil enn nå, som dette utdraget fra den gang antyder: «I tillegg sier Renault at praktisk rekkevidde under vanskelige norske forhold, altså vinter, vil ligge mellom 100 og 150 km. Stemmer det, er det veldig bra.»

Når Renault er klare med helt nye Megane E-Tech Electric, er det ganske andre boller. Rekkevidden er 470 km, målt etter WLTP-metoden for blandet kjøring.

Dessuten snakker vi annet segment. For Zoe er en småbil, Megane en kompakt-, eller Golf-klasse-bil om du vil. Totallengden er 4,21, det kan sammenlignes med hovedkonkurrenten Volkswagen ID.3 på 4,26. Også akselavstanden er lang, 2,7 meter.

I likhet med nettopp IDen, og i motsetning til landsbroder Citroën e-C4, sitter nye Megane på en dedikert elbil-plattform. Den heter CMF-EV, og danner også grunnlaget for Nissan Ariya.

Alt det praktiske på plass

Det betyr blant annet ekstra god plassutnyttelse, Megane har god benplass i baksetet. Riktignok er gulvet ganske høyt, men seteputen og ryggstødet er tilpasset, så det er fint å sitte der.

 

Siden bilen bare skal leveres med forhjulsdrift, blir også bagasjerommet stort for klassen. Hele 440 liter går inn, her har Renaulten en tydelig fordel mot VW, som har motoren under bagasjeromsgulvet. Det er nemlig dybden som er uvanlig stor i denne bilen, ikke lengden.

Det gir et slags minus på kjøpet, siden det er langt fra terskelen og ned til gulvet. Men det tar du nok, i bytte mot 55 liter sammenlignet med konkurrenten. Et flyttbart gulv hadde imidlertid vært fint.

Megane kan videre skilte med tilhengervekt på 900 kg og taklast på 75. I dette segmentet er tilhenger vekt på 0 kg normalen for elbiler, så det er skikkelig bra, det.

Under panseret er det ikke plass til noe, men det får være greit, nye Megane er såpass praktisk og romslig at den i større grad enn konkurrentene nærmer seg målet om å være familiens hovedbil.

To valg på drivlinje, tre på utstyrsnivå

Megane E-Tech skal leveres i tre utgaver, Business, Techno og Iconic.

Førstnevnte har mindre motor, den yter 130 hestekrefter, men gir lengst rekkevidde. Her får du 470 km ut av batteripakken på 60 kWt. Business betyr også lavest utstyrsnivå, men den skal ha mye som standard likevel. Blant annet varmepumpe, varme i rattet, ladeplate og nøkkelløs tilgang og start.

Hva som blir å finne av utstyr i de tre utgavene er ikke klart foreløpig, men de to øverste nivåene ventes å få ting som kameraspeil, massasje i sete og lydanlegg fra Harman/Kardon inkludert.

Og så har de større motor. Her er det hele 220 hestekrefter å rutte med, som betyr at du når 100 km/t fra stillestående på 7,4 sekunder.

Alle utgavene kommer med innbygget AC-lader med effekt på 22 kW, og mulighet for hurtiglading på opp til 130. 10 til 80% ved sistnevnte går på 30 minutter.

Påkostet interiør 

Virkelig slående og vellykket design, denne bilen ser rett og slett fantastisk bra ut, gjelder ikke bare utsiden. Renault følger nemlig opp trenden som startet med nye Clio i 2019: Interiøret fremstår som svært stilig, og ikke minst mer påkostet enn vi er vant til i en kompakt-klasse-bil som dette.

Designen er stram og tydelig, med delvis kantede elementer og sterkt digitalt preg med høyoppløselige skjermer. Så når byggekvaliteten og materialbruken mest minner om noe som kommer fra Tyskland og koster mye penger, er dette rett og slett imponerende å sette seg inn i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Setene er store, også dem stilige i designen, og komfortable å sitte i. Prøvesittingen bekrefter at det er gode justeringsmuligheter for ratt og stol, sånn at du både kan sitte høyt og rett, eller lavt og tilbakelent – med rattet trukket ut.

Den store åpningen i midten skaper luftig følelse, og du finner den størst av i alt 30 steder i bilen, egnet for oppbevaring av større eller mindre gjenstander du måtte ønske å drasse med deg rundt.

En annen viktig nyhet som oppleves fra førerplass, er infotainmentsystemet. Det har Google operativsystem, som blant annet betyr at det er app-basert med mulighet for nedlasting og tilpasning etter egne ønsker og behov.

Trådløs Apple Carplay og Android Auto er naturligvis på plass. Du kan selv velge om du vil kjøpe til data og bruke bilens nett-tilkobling (ut over karttjenester og annet som uansett er med uten data-kostnad), eller koble til mobilen og bruke den som hotspot for bilens system.

Kommer til våren

Alt i alt oppleves dette som en av de mest spennende nye, kompakte elbilene på en god stund. Utseendet følges opp at et interiør som oppleves minst like vellykket. I tillegg kommer en uvanlig komplett pakke hva praktiske egenskaper angår. Legg til elbilegenskaper fra batteri og drivlinje som bare dedikerte plattformer kan tilby, og jeg tror Megane E-Tech virkelig kommer til å merkes her i landet når den ankommer våren 2022.

Prisene er foreløpig ikke klare, de kommer i starten av februar, når Renault åpner ordrebøkene.

Bilder fra Renault:

 

 

 

Forrige artikkelElbil-sjokk fra Toyota og Lexus: Her er 15 nye modeller
Neste artikkelDacia Spring er Årets Bilkjøp i Europa