Toyota har ikke vært først ute med elbil, men i dag overrasket toppsjefen alle da han viste 15 av 30 nye modeller som kommer frem mot 2030. Alt fra SUV og personbil til sportsbil og pickup ble avduket.

Av David K Andersen

Vi ventet at Toyota-sjef Akio Toyoda skulle snakke generelt om hvordan tiden frem til 2030 kommer til å bli. Istedet dro han teppet av 15 nye elbiler vi aldri verken har ventet skulle komme, hørt noe om, eller sett.

SE ALLE BILENE I GALLERIET NEDERST I ARTIKKELEN! 

Den japanske giganten har jo ikke vært først ute på elbilfronten, de lanserer snart sin første modell i Norge. Den heter bZ4X, vi har sett den og du kan lese mer om den her. 

Nå skal ting imidlertid skyte fart, voldsom fart, ser det ut til. Toyoda justerte opp tidligere antatte 2 millioner elbiler innen 2030, til 3,5.

Får å nå målet, har selskapet blant annet økt investeringene i batteriteknologi fra omlag 35 milliarder kroner til svimlende 160 milliarder.

Selv om nesten samtlige nye elbil-modeller kom som en overraskelse på oss, visste vi at en mindre crossover sto på planen. Den er sannsynligvis neste modell ut etter bZ4X, og henter som du ser av bildene design-inspirasjon fra nylig viste Aygo X. Denne skal være spesialutviklet for Europa og Japan.

Hva resten av bilene angår, skal enkelte være helt egne, nye modeller, mens andre minner om eksisterende biler som Hilux eller Lexus NX. Bilene på bildene her må karakteriseres som konseptbiler, men det er lov å ha i bakhodet at forskjellen på konseptbil-versjonen av bZ4X og produksjonsversjonen, er lik null.

Detaljer om de ulike modellene er ikke avslørt i denne omgang, men hva Lexus gjelder, skal det lanseres elbiler i alle segmentene merket er representert i, og fra 2030 skal det kun være elbiler i Europa. Den siste Lexusen med bensinmotor avsluttes i 2035.

Den første i rekken, er Lexus RZ, som er basert på samme TNGA-EV-plattform som bZ4X. Den kommer neste år, før det ser ut til at vi får en større elektrisk SUV i klasse med RX, en sportssedan jeg antar avløser IS, og en supersportsbil.

Toyota-sjefen la for øvrig vekt på at den kjøreglade siden Toyota- og Lexus-modeller har vist de siste årene, i høyeste grad også står på programmet når det kommer til elbiler. Jeg synes designen på disse bilene også antyder det – her er det mye som ser bra ut.

Toyoda understreket også at det nye modellprogrammet er fokusert på å redusere utslipp raskt. Det vil komplementere hybridsatsingen og brenselcelle-bilene i den prosessen.

Galleri:

Forrige artikkelTest: Porsche Macan GTS
Neste artikkelDette er Renault Megane E-Tech Electric