Partnerne droppes og konseptet endres: Nye Toyota Aygo X blir mer crossover, bedre utstyrt og sprek i farger.

Av David K Andersen

Ting er på vei ned for bybilene. Eller A-segmentet som det heter – du vet de bilene som er mindre og billigere enn småbiler som Polo og Yaris.

Noen velger å trekke seg ut, andre prøver seg på nye modeller i samme stil, mens enkelte satser på nytt konsept med egen vri.

I den sistnevnte gruppen hører definitivt Dacia, som har lansert Spring – en liten og utrolig billig elbil vi testet for første gang helt nylig. Les hva som er greia med den, og hvordan den er, her.

Toyota er next up, også de snur på konseptet i søken etter ny suksess, men ikke med samme oppskrift som Dacia.

Dessuten utgår samarbeidet som gjennom to generasjoner har gitt Toyota Aygo, Citroën C1, og Peugeot 107/8.

Når Toyota likevel fortsetter å satse i dette segmentet, skjer det på den måten som mest sannsynlig gir suksess: Den nye bilen er utviklet og designet her i Europa, den skal lages her, og selges her.

Xen som ankommer i navnet er egentlig ikke helt ny, den var å finne i selve bildesignen også før – trakk du noen større linjer her og der, kunne du se X flere steder på utgående modell.

Nå som den får inn bokstaven i selve navnet, tas temaet enda mer seriøst. Ikke bare videreutvikles designen i samme retning som tidligere, bilen blir også mer av en crossover. Som jo X som regel står for i bilsammenheng.

Helt ny

Aygo X er helt ny, og sitter på en modifisert versjon av GA-B-plattformen som også huser nye Yaris. Aygo øker lengden med hele 235 mm mot tidligere, men er fortsatt nesten 30 cm kortere enn storebroren med sine 3,7 meter totallengde.

For å få den til å se mer ut som en tøff crossover, kan den eksempelvis utstyres med 18-tommers hjul. Det er stort i A-segmentet.

Videre kjøres et kryddertema som får meg til å tenke på 90-tallet og blant annet musikk: Spice. Som det jo kan være tiden for – 90-tallet er vel tilbake i motebildet for fullt, så at bilindustrien henger seg på med urbane modeller beregnet for de yngre, er vel ikke så rart.

Spice colour concept, skal gjøre Aygo X til en leken og kul bil, med din egne, personlige stil.

Cardamom (kardemomme) kombinerer et inntrykk av style og eleganse, Chili er varm og utstående så den fanger oppmerksomheten, Ginger (ingefær) er sofistikert og skal minne om eventyr, mens Juniper (einer) er ungdommelig med et hint av maskulinitet.

Alle de unike krydderfargene står i tydelig kontrast mot det sorte taket og bakenden, og skal få Aygo X stil å stå ekstra ut i mengden.

De samme fargene går igjen innvendig, blant annet i dashbordet og midtkonsollen. De får selskap av X-temaet også, som er å finne sydd inn i setene.

Det første halve året vil en spesiell utgave produseres hvor alle temaene inkluderes. Den får også matt svarte 18-tommers felger.

Snerten i byen

Når det kommer til kjøreopplevelsen lover Toyota en bil som passer perfekt i trange bygater. Du sitter i seter montert 5,5 cm høyere enn før, og den har også litt mer bakkeklaring for å forsterke crossover-temaet.

Svingradiusen er på smått imponerende 4,7 meter, så å parkere eller svinge rundt trange hjørner blir null problem.

Videre sier Toyota at styringen er tilpasset bykjøring spesielt, og med S-CVT automatkasse skal responsen være rask ved kraftige pådrag, så du kan poppe ut i ledige luker i trafikken.

Motoren er en 3-sylindret 1-liters bensin-enhet som er videreutviklet for å sikre lave utslipp og gunstig forbruk. Aygo X skal klare CO2-utslipp på 107 g/km og ha forbruk på 0,47 liter per mil. Den er for øvrig ikke elektrifisert i det hele tatt, og vil du ikke ha trinnløs automat, kommer den også med 5-trinns manuelt gir.

Motoren yter 72 hestekrefter og gir akselerasjon fra 0-100 km/t på 15,5 sekunder. Ikke voldsomt imponerende, men antagelig mer enn nok for hovedsakelig bykjøring og en lengre tur i ny og ned.

Egenvekt på 940 kg i kombinasjon med forventede lekne kjøreegenskaper, burde dessuten gjøre Aygo X morsom å kjøre.

Mye utstyr

Mer utstyr enn vi er vant til å finne i biler i dette segmentet vil være tilgjengelig. For eksempel kan den leveres med JBL lydanlegg med hele 300W og en 20 cm stor sub.

Den kommer også med kanvas-tak, altså ikke kabriolet, men tak i samme materiale som på kabrioleter. Det vil kunne skyves bakover så hele taket åpnes.

Videre er bilen på nett, så du kan koble på med egen app fra telefonen og ha kontroll på status, plassering og andre ting.

Den får også 9-tommers HD-skjerm i midten, stemningsbelysning og trådløs lading av mobilen.

Sikkerheten ivaretas med alt fra fullt LED-lys utvendig til aktive sikkerhets-systemer som fotgjengerleser knyttet til autobremsen som også fungerer når det er mørkt. Den har også adaptiv fartsholder og aktiv styring med unnamanøver-assistent.

Nye Aygo X kommer neste år.

Galleri:

MER AYGO? HER LESER DU HVA VI MENTE OM DAGENS VERSJON