Det er ikke hver dag en italiensk hyperbil med 1 900 hestekrefter og prislapp på 26 millioner kroner avdukes i Norge. Dette er Pininfarina Battista, i Anniversario-utgave.

Av David K Andersen

Å dekke super- og hyperbiler fra mindre produsenter, er til tross for ekstrem bilentusiasme, ikke min sterkeste side. Spesielt etter elbilenes inntog, har det dukket opp mye, og ymse. Det blir liksom for mange, med for lite arv, utilstrekkelig design og manglende gravitas.

Pininfarina Battista derimot, har jeg fulgt nøye, dette er den fjerde artikkelen vår om bilen.

Litt handler selvfølgelig om at det er Pininfarina – det legendariske italienske designhuset, som ved siden av å være hoffleverandør for Ferrari i alle år, også har en milelang CV med fantastiske skapninger tegnet for bilmerker fra hele verden.

Men mest er det jo fordi bilen er så vanvittig lekker – det var umulig å ikke fordype seg nærmere i den etter å ha sett den for første gang under verdenspremieren i Genéve i fjor.

Og så har det seg jo sånn, at merket har fått norsk importør. Det er bilinvestor Nils Tronrud, som også står bak Bentley-importen til Norge via Brookland Motors, som skal selge Pininfarina. Og Christian Gottschalk, som i likhet med Bentley Oslo, leder denne satsingen.

Nils Tronrud foran, Christian Gottschalk bak

EN BILFORHANDLER UTENOM DET VANLIGE – LES OM BENTLEY OSLO HER!

Når alt dette kombineres med en elektrisk bil med krefter og ytelser nesten over det fattbare, begynner virkelig dette å bli spennende. Og ikke minst uvanlig å finne på norsk jord.

Under skallet på Battista lurer blant annet teknologi hentet fra Rimac, den er god for 1 900 hestekrefter og 2 300 Nm fra batteripakken på 120 kWt. 0-100 km/t skal ta under 2 sekunder, mens sprinten til 300 forseres på 12 sekunder.

Bilen du ser på bildene her, den som er på visitt i Norge for tiden, er dessuten en spesialversjon med tilnavnet Anniversario.

Jubileet som markeres, er 90-årsdagen for etableringen av Pininfarina – selvfølgelig av grunnleggeren Battista «Pinin» Farina.

Battista-modellen skal bygges i 150 eksemplarer, men denne jubileums-utgaven blir det bare 5 av, og prisantydningen er på 26 millioner kroner.

Anniversario kjennes lett igjen på fargene, hvor den grå delen er inspirert av Abarth-modeller fra 60-tallet (Fiat har jo gjenbrukt en slik gråfarge på blant annet 500 Abarth-modellere i nyere tid, før gråfargen ble en del av det generelle motebildet for et par år siden). Blåfargen er Pininfarina Automobilis egen, og er via spesiell teknikk påført på karbon-deler på imponerende vis.

Den er videre utrustet med Furiosa-pakken som også kan bestilles til vanlige Battista, og består av endret karbon-splitter foran, detaljer langs sidene og forskjellig diffuser bak. Den motorsierte bakvingen er også spesifikk.

Og så har mye arbeid blitt lagt ned i egne felger, som vokser fra 20 til 21 tommer, men er 3 kg letter per stykk. De bidrar ved siden av redusert ufjæret vekt til at topphastigheten på Anniversario er 350 km/t.

På innsiden er setene egne, og den har en rekke detaljer i skinn, Alcantara og aluminium som skiller den ut.

Jeg hadde mulighet for en prøvesitt, og bilen oppleves ikke som mindre spennende plassert i førersetet. Vital nøkkelinformasjon er samlet rett foran deg på en liten skjerm, mens du til venstre har en berøringsfølsom skjerm for innstillinger og justeringer, og en mer «vanlig» infotainmentskjerm til høyre. Merk også de to store vrihjulene – det til høyre er girvelger, mens venstre hjul velger kjøreprogram.

Pininfarina sier bærekraft er grunnleggende gjennom hele prosessen rundt Battista, for eksempel gjenbrukes avklipp fra skinn og gjenværende aluminium etter utfresing.

Pininfarina Battista starter på 22 millioner kroner, og er å finne hos Bentley på Billingstadsletta 31 til og med fredag denne uken – for deg som vil ta en nærmere kikk.

Galleri: