Etter å ha kommet i gang med elektrifiseringen via SUVen Bentayga, har nå turen kommet til selveste Flying Spur. Det ventes å gi Bentleys flaggskip-sedan attraktiv pris i Norge.

Av David K Andersen

Bentleys Beyond100-strategi, som skal gjøre merket karbon-nøytralt i alle ledd de kommende årene, innebærer først flere ladbare hybrider, og snart rene elbiler.

Flying Spur, som etter nedleggelsen av Mulsanne i fjor er den eneste sedanen i porteføljen, er beslektet med Porsche Panamera via MSB-plattformen, og har etter introduksjonen i 2019 vært å få med V8 og W12-motorer.

Nå kommer den med ny elektrifisert drivlinje i en innstegsversjon som vil matche V8-motoriserte Bentleyer på ytelser.

En turboladet 2,9-liters V6 bensinmotor leverer sammen med elmotoren 544 hestekrefter og 750 Nm. Effekten er opp hele 95 hestekrefter sammenlignet med Bentayga Hybrid. Oppsplittet, er effekten på bensinmotoren 416 hestekrefter, mens den elektriske yter 136.

0-100 km/t går på svært respektable 4,3 sekunder. Det er ikke langt etter W12s 3,8, selv om hybridens topphastighet på 283 km/t en del lavere enn de sanseløse 333 den fossile topputgaven er kapabel til.

Batteripakken er på 14,1 kWt og skal gi bilen mer enn 40 km elektrisk rekkevidde.

Tilpasninger som gjør det mulig å følge drivlinjens virke, følger naturligvis, blant annet i form av egne visninger i instrumenteringen og My Bentley Connected tilkoblede tjenester med hybrid-spesifikt innhold.

Kunde-ordre vil mottas i løpet av sommeren, og de første bilene skal leveres innen utgangen av 2021.

Prisen er ikke klar foreløpig, men basert på hva den skal koste i utlandet og hvordan avgiftsfordelen den ladbare drivlinjen gir påvirker positivt i Norge, kan vi jo spekulere i en startpris helt ned mot 2,5 millioner kroner. Det vil i så tilfelle innebære en massiv prisfordel mot de fossile utgavene.

MER BENTLEY? LES VÅR TEST AV CONTINENTAL GT V8 HER!