Vi trodde det ble med den ene, nærmest legendariske 2-serien med bakhjulsdrift. Det var heldigvis feil, for her er nye BMW 2-serie Coupé.

Av David K Andersen

Vi har visst det en stund nå altså – ryktene har gått, og for noen uker siden viste BMW en kamuflert testbil i aksjon. Uansett: Dette er veldig kult.

Ganske enkelt fordi introduksjonen av nye 1-serie med forhjulsdrevet plattform, etterfulgt av 2-serie Gran Coupé (fire dører), gjorde det lite sannsynlig at BMW skulle lage en ny 2-serie Coupé med bakhjulsdrift.

Men det har de altså gjort, og kanskje er det ikke så rart. I 2021 er ikke bare en liten, bakhjulsdrevet coupé med gode, fossile drivlinjer ekstremt sjeldent. Denne bilen bærer jo BMWs arv som ingen annen i dagens modellprogram. Alt vi elsker med merket er plassert i denne bilen.

Nye 2-serie Coupé, som kommer neste år, er virkelig en ny bil, den har 51 mm lenger akselavstand og bredere sporvidde både foran og bak. Hjulopphenget er delvis hentet fra nye 4-serie.

BMW har hatt fokus på å lage den så lett som mulig, samtidig som karosseriet er betydelig stivere enn før, slik at hjulbevegelsene kan kontrolleres enda mer presist av dempere og fjærer.

Adaptive støtdempere er selvfølgelig på tilvalgslisten, og karosseriet er optimalisert for aerodynamikk, med fokus på marktrykk slik at stabiliteten i høye hastigheter bedres. For bedre av innstyring, er den negative camber-vinkelen foran økt.

Motoralternativene består av 220i med 184 hestekrefter, 220d med 190 og på toppen M240i xDrive Coupé med den fantastiske turbosekseren på 344 hestekrefter. Firehjulsdriften prioriterer bakhjulene, og 240 kommer med M Sport-diff som standard.

M240i klarer 0-100 km/t på svært kvikke 4,3 sekunder, men vi venter etter hvert også en ny M2.

LES TEST AV UTGÅENDE BMW M2 HER!

En 230i med kraftigere 2-liters turbomotor vil komme senere, og alle varianter får automatgir som standard. Om samtlige utgaver vil importeres til Norge, kjenner vi foreløpig ikke til.

Designen spiller videre på utgående 2-serie, det ligger på en måte i kortene. Fronten får imidlertid merkbart endret utseende, en helt ny versjon av den klassiske BMW-grillen med stående spiler er sentrum. Spilene er aktive, og kan åpne og lukke i takt med kjølebehovet. Merk for øvrig de temmelig dristig designede luftinntakene ute på sidene nederst.

Innvendig antar 2-serien ikke uventet samme design-skole og teknologi som 1-, 3-, 4-, og 8-serie – her er det enkelt å kjennes seg igjen. For første gang får du head-up display, og den nyeste versjonen av Live Cockpit Professional infotainmentsystem tar plass. Det er selvfølgelig online og gir live oppdateringer, skybaserte tjenester og alle tilkoblingsmuligheter.

Stemningsbelysning, blant annet i spesielle paneler i dørsidene, og nye sportsseter, står også på listen. BMW understreker at det ikke er spart på materialvalg og byggekvalitet heller.