Peugeot har vist hyperbilen 9X8, og sikter mot ny Le Mans-suksess i 2022.

Av David K Andersen

Med nye regler for toppklassen i langdistanse-racing, fokusert på å dempe kostnadsnivået og øke spenningen med flere ulike fabrikkteam, kommer nå Peugeot tilbake til bilsportgrenen som inkluderer det legendariske 24-timers-løpet i Le Mans.

Franskmennene har mye å vise til fra før, med seire i 1992 og 93 med 905, og i 2009 med 908. Nå satses det mot ny suksess med 9X8.

De nye LMH-reglene er strenge med tanke på aerodymanikk, og tillater bare justeringsmulighet for ett element. Det naturlige valget hadde vært bakvingen, men Peugeot Sport sier reglene også gir så stort spillerom på selve karosseriet-utformingen at de kunne droppe hele bakvingen. Hvilket element som kan justeres, sies det foreløpig ikke noe om.

Innvendig har det vært viktig å gjøre det mulig å se at det er en Peugeot også fra onboard-kameraet, så i-Cockpit-designen merket har blitt kjent for de siste årene, er også å se igjen der.

Bilen er utstyrt med en 2,6-liters turboladet V6-motor og 7-trinns sekvensiell girkasse. Enheten yter 680 hestekrefter og sender kreftene til bakhjulene. Men så er dette selvfølgelig også en hybrid, så en elmotor på 272 hestekrefter driver forhjulene.

Peugeot Sport stiller med kanonsterke førerlag på 9X8en, Kevin Magnussen, Paul Di Resta, Loic Duval, Mikkel Jensen, Gustavo Menezes, James Rossiter og Jean-Eric Vergne skal styre hyperbilene.

Det blir først og fremst Toyota som Peugeot skal bryne seg på i 2022, men året etter har Acura, Audi, BMW, Ferrari og Porsche meldt seg på, så fremtiden for WEC-serien ser for øyeblikket ekstremt lys ut.