Concept Recharge er en dedikert elbil, og står som inspirasjon for kommende modeller – først og fremst neste generasjon XC90 som kommer neste år.
Av David K Andersen
Volvo har som de fleste ambisjoner om å bli helt elektriske, datoen er satt til 2030. Som et ledd i den prosessen, er det nødvendig å gå fra dagens strategi hvor elbilene deler plattform med fossile versjoner, til dedikerte elektriske modeller.
Nå begynner det å gå fort. Det er ikke lenge siden vi kjørte elektriske XC40 P8 Recharge for første gang, og så er jo C40 på gang. Neste år skjer det imidlertid enda større forandringer. Da kommer neste XC90 og den skal etter hva vi forstår bare være elektrisk.
Plattformen er som på andre moderne elbiler av «skateboard»-typen hvor akselavstanden er lang, overhengene korte, batteriet sitter i gulvet, og bilen er utstyrt med elmotor både foran og bak for firehjulsdrift.
For å gjøre bilen mer effektiv gjennom luften, samtidig som SUV-følelse og form beholdes, senkes panseret, samtidig som taklinjen endres. Setene reposisjoneres også inne i bilen, men uten at SUV-stilen med god oversikt forsvinner.
Concept Recharge er dessuten spesielt viktig fordi den angir en ny designskole som kommer til å ha innvirkning på hvordan en rekke kommende Volvo-modeller vil se ut.
Designen er renere, alle unødvendige elementer fjernes. I fronten er det ikke lenger en grill, men mer av et skjold, som gjør at du enkelt identifiserer bilen som en Volvo. Legg også merke til nytolkningen av Tors Hammer-designen i frontlyktene.
Baklyktene på sin side, spiller på Volvos designarv i form. Og om du synes denne bakenden er radikal; husk at dette merket har levert oppsiktsvekkende hekker mange ganger før – tenk P1800 ES, 480 og C30.
-Vår Concept Recharge representerer et manifest for Volvos helelektriske fremtid, og en ny type kjøretøy. De nye og moderne proporsjonene går hånd i hånd med økt allsidighet og viser hva som er mulig å oppnå med teknologi når vi snakker om design, sier designsjef Robin Page.
Den lange akselavstanden skal gi svært gode plassforhold innvendig, og Volvo sier den typiske skandinaviske design-stilen videreutvikles. Rene linjer og omfattende bruk av bærekraftige og naturlige materialer skal bidra til det.
Konseptbilen er utstyrt med en ny 15-tommers infotainmentskjerm som bruker nyeste versjon av Googles system.
Den er også utstyrt med LiDar-sensoerer som kombinerer lys og laser for mer presise tilbakemeldinger fra omgivelsene. Det gir ikke bare grunnlag for mer komplette selvkjørende egenskaper, men vil øke sikkerheten betydelig også når du kjører selv. Montert i frontruten, vil dette være standard på alle versjoner av den kommende modellen.
Volvo-sjef Håkan Samuelsson sier den kommende flaggskip-SUVen vil være i slekt med Polestar 3, og at den kommer til å få nytt navn for å signalisere de betydelige endringene den representerer.