Det har vært rykter om et partnerskap siden i fjor høst, og nå er det offisielt: Porsche og Rimac Group, går sammen om å danne Bugatti Rimac.

Av David K Andersen

Det er nærmest sensasjonelt at det kroatiske produsenten av elektriske superbiler, som bare har 10 år på nakken, går sammen med, blir sidestilt med, og kanskje kommer til å lede an, Bugatti. Det legendariske franske merket, etablert i 1909, laget frem til andre verdenskrig de kanskje mest moderne, avanserte og teknisk geniale bilene for sin tid, noen sinne.

Etter en restart på 80-tallet som ikke gikk bra, men som ga oss sinnssvake EB110, tok Volkswagen Group over merket i 1998, det var Ferdinand Piechs hjertebarn.

Piech, som røk uklar med VW-styret i 2015, og som gikk bort fire år senere, snur seg sannsynligvis i graven akkurat nå. Men antagelig er Porsches sterke rolle i det nye selskapet et plaster på såret som gjør at Piechs etterkommere, som fortsatt kontrollerer omlag halvparten av Volkswagen Group, kan leve med det som nå har skjedd.

Porsche eier 45% av aksjene i Bugatti Rimac, mens Rimac Group eier 55. Og så eier Porsche 24%, Hyundai 12%, Mate Rimac selv hele 37%, og mindre aksjonærer resten av Rimac Group igjen.

Rimac Group eier dessuten 100% av Rimac Techonolgy.

Både Bugatti og Rimac kommer til å fortsette som egne merker, Bugatti skal fortsatt produseres i Frankrike og Rimac i Kroatia, men fra 2023 vil hovedkontoret ligge utenfor Zagreb.

Hvorfor denne dealen gjøres kan vi bare spekulere i, men når vi nå vet at fremtiden om vi vil eller ikke blir elektrisk, blir fremtiden mer krevende for tradisjonelle hyperbilprodusenter som Bugatti. Esset i ermet, i dette tilfellet en vanvittig V16-motor knapt noen andre i verden klarer å bygge, forsvinner ut døra, og helt nye, elektriske plattformer og drivlinjer må utvikles.

Å slippe unna denne temmelig risikofylte overgangen, og kostnadene, for Volkswagen Group, er antagelig ganske fordelaktig.

Samtidig ventes markedet for elektriske hyperbiler i virkelig høy prisklasse å bli betydelig de kommende årene. Rimac skal være langt fremme på ny batteriteknologi, og er kjent for å ha noen av de kvikkeste og beste utviklerne.

Med eierstrukturen som nå, kan ikke bare Bugatti nyte godt av denne ordningen, også Porsche vil være i front og en del av gruppen som sannsynligvis kommer til å bli hoffleverandør av elektriske hyperbil-plattformer til en rekke produsenter – som eksempelvis Norges-aktuelle Pininifarina. For ikke å snakke om få tilgang for egne produkter, det ryktes blant annet om en 918-etterfølger om et par år.

At Hyundai Motor Group også er med på moroa, styrker alliansen ytterligere – Sør-Koreanerne er blant de mest erfarne med elbil, og gjør nå enorme investeringer for å være i front de kommende årene.

For Rimac, er jo dealen en ren fest – plutselig er de sammen med et av verdens sterkeste og mest ikoniske varemerker.

Verden har fått en ny elektrisk super- og hyperbilaktør, som ikke bare kommer til å produsere egne modeller men som nok er fast bestemt på å lede tech-utviklingen også.